مواضع ایران در قبال قره‌باغ مشخص است!/ کوتاهی عراق در حراست از اماکن دیپلماتیک ایران
مواضع ایران در قبال قره‌باغ مشخص است!/ کوتاهی عراق در حراست از اماکن دیپلماتیک ایران
موسوی می‌گوید: مواضع ما در مورد قره‌باغ مشخص است و بارها گفته‌ایم آماده کاهش تنش‌ها میان دو کشور همسایه خود هستیم.

«سید عباس موسوی» صبح امروز در اولین نشست خبری خارج از استانی‌اش در جمع خبرنگاران تبریز، اظهار داشت: آذربایجان و تبریز همواره در انقلاب اسلامی پیشگام بوده و اولین‌های بسیاری را رقم زده است، بدین جهت تصمیم گرفتیم اولین نشست خبری خارج از پایتخت وزارت امور خارجه را در تبریز برگزار کنیم.

وی ادامه داد: توسعه‌ی متوازن ارتباطات با کشورهای همسایه هموره جزو اولویت‌های وزارت امور خارجه بوده است و باتوجه به اهمیت روابط تجاری و اقتصادی، تبریز می‌تواند قطب استراتژیک مراودات ما با برخی همسایگان باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه بعضی کشورهای همسایه با تکیه بر توهمات از جمهوری اسلامی ایران دوری و نزدیکی می‌کنند، خاطرنشان ساخت: اگر احساس کنیم سفری به نفع جمهوری اسلامی ایران نیست، آن سفر انجام نمی‌شود!

وی افزود: لغو روادید جمهوری آذربایجان برای اتباع ایرانی جزو سیاست‌ها و اولویت‌های ماست و در سفر آتی خود به جمهوری آذربایجان با طرف مقابل در این خصوص مذاکره می‌کنیم.

دیپلمات جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه در برجام ما درباره مسایل هسته‌ای مذاکره کرده‌ایم نه موشکی، متذکر شد: متاسفانه ترامپ با حضور در کاخ سفید تمامی تعهدات بین‌المللی من‌جمله برجام را نادیده گرفت و به‌گونه‌ای رفتار کرد که انگار انقلابی در آمریکا رخ داده است؛ امیدواریم سایر کشورهای عضو برجام به تعهدات‌شان در قبال ایران عمل کنند؛ آمریکایی‌ها حتی مانع واردات دارو به ایران شده‌اند که مصداق بارز جنایت علیه بشریت و تروریسم است.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال اشغال قره‌باغ، ابراز داشت: مواضع ما در این خصوص مشخص است و بارها گفته‌ایم آماده کاهش تنش‌ها میان دو کشور همسایه خود هستیم.

موسوی در خصوص حوادث اخیر عراق نیز گفت: دولت عراق موظف و متعهد به حراست از اماکن دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران است و متاسفانه اخیراً در انجام این وظیفه کوتاهی کرده است.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره آلودگی آب ارس توسط پساب‌های صنعتی ارمنستان، اعلام کرد: رودخانه‌های مرزی و پاکی آن برای وزارت امورخارجه اهمیت دارد و تاکنون بارها در این خصوص با مقامات ارمنستان مذاکره داشته‌ایم و اعتراض خود را اعلام کرده‌ایم، در آینده‌ای نزدیک نتیجه این مذاکرات را به اطلاع عموم مردم خواهیم رساند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر پشت پرده حضور مقتدی صدر در ایران، توضیح داد: مقتدی صدر هر از گاهی به‌عنوان میهمان به ایران سفر می‌کند و حضور او ارتباطی به تحولات اخیر عراق ندارد، از هم‌وطنان نیز می‌خواهیم به‌خاطر ناامنی در این کشور سفر به عتبات را به تعویق بیندازند.

وی از آمادگی ایران برای تبادل زندانی‌ها و گروگان‌ها با آمریکایی‌ها خبر داد و تصریح کرد: آمریکایی‌ها به فشار اقتصادی و تحریم عادت کرده‌اند و ما به مقاومت و دور زدن تحریم‌ها !

انتهای پیام/