مصائب «جنتلمن آذربایجان» در انتخابات مجلس/ گام به گام با پزشکیان، از تبریز تا کردستان!
مصائب «جنتلمن آذربایجان» در انتخابات مجلس/ گام به گام با پزشکیان، از تبریز تا کردستان!
مسعود پزشکیان در طول 4 سال اخیر با مواضع تق و لق خود، پایگاه اجتماعی‌اش را متزلزل کرده است.

سیاسی شمس: مسعود پزشکیان برای آذربایجانی‌ها چهره‌ای نام آشناست و به‌عنوان مهره کلیدی اصلاحات در تبریز و به پشتوانه‌ی نایب رئیسی مجلس در طول ۴ سال اخیر، از نفوذ بسیاری برخوردار است. هرچند او برای خبرنگاران و شهروندان تبریز زیاد دست یافتنی نیست و برخلاف سایر نمایندگان به‌سختی می‌شود او را یافت و به صحبت نشست، اما ذاتاً از روابط عمومی بالایی برخوردار است و با همان ادبیات کوچه‌بازی در زمره‌ی مسئولان خوش‌ مشرب جای گرفته است.

پزشکیان سرشناس‌ترین چهره‌ی اصلاح‌طلب آذربایجان و شاید ایران است که با سابقه ریاست دانشگاه علوم پزشکی تبریز، وزارت بهداشت و درمان دولت خاتمی و سه دوره نمایندگی مجلس، توسط شورای نگهبان برای کاندیداتوری در انتخابات مجلس یازدهم کاندیدا شده است.

طرفداران پزشکیان معتقدند او نیازی به تبلیغات ندارد و از هم‌اکنون جزو نامزدهایی است که با کسب رأی بیشتر نسبت به رقبای خود به مجلس یازدهم راه می‌یابد! اما شرایط برای این نماینده مجلس برخلاف تعاریف یاران چندان هم مطلوب نیست.

نیم نگاهی به نظرسنجی‌های مردمی نشان می‌دهد برخلاف دوره‌ی گذشته از محبوبیت مسعود پزشکیان کاسته شده است که علت آن را می‌شود در عملکرد ۴ ساله‌ی او و کلیت لیست امید یافت. فی‌الواقع مواضع این اصلاح‌طلب سرشناس پایگاه‌ اجتماعی‌اش را در میان مردم غیرسیاسی دچار تزلزل کرده و با وجود اینکه جزو گزینه‌های محتمل پیروزی در انتخابات پیش‌روست اما جنتلمن یکه‌تاز آذربایجان نیست!

نایب رئیس فعلی مجلس شورای اسلامی از طرفداران پر و پا قرصِ روحانیست و این را در برهه‌های گوناگون به تصویر کشیده است، او حتی در گفت‌وگوی اخیر خود که در هفتم شهریور ماه سال جاری با روزنامه سازندگی داشت انتقادات وارده به دولت را ناجوانمردانه خواند و به دفاع از دولت تدبیر و امید پرداخت. البته پزشکیان پیش از این نیز در دفاع از رئیس‌جمهور گفته بود کشور را دولت پنهان اداره می‌کند!

همین دفاع بی‌چون و چرا از دولت روحانی، موجب شده تا عده‌ای از طرفداران پزشکیان به او پشت کنند و با اعطای عنوان وکیل‌الدوله به نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو، او را فداییِ رئیس‌جمهور بخوانند اما این تنها دلیلِ کاهش محبوبیت پزشکیان نیست.

انتشار ویدیویی که در آن مسعود پزشکیان بدون لکنت و روان کردی حرف می‌زد، بهانه‌ی بزرگی دست قوم‌گرایان داد تا با انتشار زندگینامه و شجره‌‌ی نماینده تبریز، هویت ترکی‌اش را انکار کنند! البته پزشکیان در ماجرای حمله‌ی نظامی ترکیه به شمال سوریه با انتقاد از اقدام اردوغان بر آتش این معرکه‌ها افزود تا عده‌ای او را مدافع کردهای‌ پ.ک.ک بنامند و تا می‌توانند به پزشکیان بتازند.

چنانچه رویکرد سیاسی نایب رئیس مجلس شورای اسلامی را کنار بگذاریم، می‌بینیم او در حوزه‌های اجتماعی و اقتصادی نیز از خود واکنش مناسبی نشان نداده است و حالا طرفداران دو آتیشه‌ی پزشکیان در انتخابات مجلس دهم، از وی عصبانی‌اند.

پزشکیان جزو نمایندگانی بود که در حادثه‌ی قطار تبریز_مشهد تمام قد از «عباس آخوندی» نظریه‌پرداز مکتب ایران‌شهری و وزیر مولتی میلیاردر کابینه‌ی روحانی دفاع کرد. در ایامی که آذربایجانی‌ها در سوگِ سوختن جوانان زائر امام رضا(ع) در قطار بی‌تدبیری خواهان استیضاح وزیر وقت راه و شهرسازی و برکناری او بودند، پزشکیان برای جلوگیری از استیضاح او نفوذ خود را به‌کار گرفت و موفق هم شد!

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی بعد از گرانی بنزین و اعتراضات مردمی هم واکنش در خور شأنی از خود نشان نداد و در اظهار نظری عجیب با حمایت از طرح سهمیه‌بندی بنزین تاکید کرد بنزین باید ۱۰ هزار تومان می‌شد اما در عوض دولت به هر ایرانی در ماه ۲۰ لیتر سهمیه بنزین هزار تومانی می‌داد و او می‌توانست با عدم استفاده آن، لیتری را ۱۰ هزار تومان بفروشد و درآمد قابل توجهی کسب کند!

علی‌ایحال مسعود پزشکیان حتی اگر به مجلس یازدهم راه یابد با ریزش آراء قابل توجهی نسبت به دور قبل مواجه خواهد شد، چراکه او نیز همانند نمایندگانی همچون محمدحسین فرهنگی با یک سوال اساسی مواجه است و آن اینکه در طول ۱۲ سال نمایندگی برای حوزه انتخابیه‌ات چه کرده‌ای؟!

انتهای پیام/