مرثیه‌‌ی استاندار برای پروژه‌ی ۱۲ ساله!/ توسعه‌ی سهند در انتظار بودجه دولت
مرثیه‌‌ی استاندار برای پروژه‌ی ۱۲ ساله!/ توسعه‌ی سهند در انتظار بودجه دولت
12 سال از آغاز عملیات اجرایی اتوبان تبریز-سهند می‌گذرد و پروژه‌‌ای که صدها وعده را به روی خود دیده است، حال با مرثیه‌ی عدم تامین اعتبار روبروست.

اجتماعی شمس: اتوبان تبریز-سهند روی ریل وعده‌هاست و در طول چند سال اخیر از مدیران اجرایی گرفته تا پیمانکار و نماینده مجلس زمان بهره‌برداری از آن را بارها تمدید کرده‌اند. استاندار آذربایجان‌شرقی اوایل سال جاری وعده داد جاده تبریز-سهند تا شهریورماه زیر بار ترافیک می‌رود اما موعد که رسید در حضور وزیر کشور با قاطعیت قول بهره‌برداری از پروژه را ظرفِ دو سه ماه آتی داد.

با حرف‌های محمدرضا پورمحمدی باید از اوایل دی ماه شاهد تردد خودروها در این اتوبان تازه احداث می‌بودیم اما همچنان پروژه ناقص است و مردم امیدوارند آخرین وعده‌ی استاندار یعنی اتمام پروژه تا پایانِ سال جاری محقق شود. اما همین وعده نیز با صحبت‌های دیروز پورمحمدی و واکنش غیرمستقیم پیمانکار به آن رنگ باخته است!

استاندار آذربایجان شرقی دیروز در آئین آغاز عملیات اجرایی ایستگاه راه‌آهن خاوران با اشاره به پروژه‌ی تبریز-سهند، گفت: «متأسفانه بخشی از بدنه اجرایی راه و شهرسازی و مدیران استانی هنوز حساسیت و ضرورت این مسأله را درک نکرده‌اند و همراهی خوبی با حرکت توسعه استان در این زمینه ندارند! تأمین مالی این پروژه از سوی وزارت راه و شهرسازی، با بهانه‌های سطحی معطل مانده و اجرای این پروژه که به صورت مستقیم با زندگی ۱۴۰ هزار نفر ساکن شهر جدید سهند در ارتباط است، بسیار سهل گرفته می‌شود”

وی با تاکید بر اینکه نباید پروژه‌های راه‌سازی به خاطر بروکراسی اداری یا عدم همراهی افرادی که به حساسیت موضوع واقف نیستند بلاتکلیف بماند، متذکر شد: “بنده به عنوان نماینده دولت باید به مردم استان گزارش دهم و اگر بزرگراه تبریز- سهند در موعد مقرر به اتمام نرسد به مردم اعلام خواهم کرد که چه کسانی در برابر این مسأله مقاومت می‌کنند.”

به دنبال انعکاس نصف و نیمه‌ی صحبت‌های استاندار در فضای مجازی، پیمانکار پروژه برای آنکه نشان دهد مخاطب صبحت‌های پورمحمدی او نیست و افراد دیگری کارشکنی می‌کنند، طی مصاحبه‌ای عنوان کرد: “سرمایه‌پذیر اتوبان تبریز-سهند باید ۵۰ میلیارد تومان سهم الشرکه خود را طی ۲ ماه آتی تزریق کند تا عملیات اجرایی پیش از فرا رسیدن فصل سرما سرعت بیشتری به خود بگیرد، به غیر از این مشکل خاصی در پیشرفت پروژه وجود ندارد و به دلیل وقت‌کشی سرمایه‌پذیر(دولت) و عدم اعتنا به مفاد قرارداد پیشرفت پروژه به چشم نمی‌آید و مردم ما را مقصر می‌دانند.”

آنطور که از صحبت‌های استاندار آذربایجان‌شرقی و پیمانکار پروژه پیداست اتمام اتوبان تبریز-سهند در گرو تامین بودجه از طرف دولت است و تا زمانی که نمایندگان مجلس و سایر مسئولین پیگیر اختصاص اعتبارات لازم نشوند، این پروژه روی نوار وعده‌ها خواهد ماند.

در حال حاضر تعداد متقاضیان سکونت در شهر جدید سهند با وعده‌های اخیر مسئولان افزایش یافته و قیمت مسکن در این شهر به ویژه در فاز سوم، با حرف‌ و حدیث‌های مسئولان بالا و پایین می‌رود.

انتهای پیام/