مدرسه در تمام روزهای تحصیل باز است/ تقسیم‌بندی دانش‌آموزان برای کلاس‌های حضوری
مدرسه در تمام روزهای تحصیل باز است/ تقسیم‌بندی دانش‌آموزان برای کلاس‌های حضوری
وزیر آموزش و پرورش گفت: مدرسه باید در تمام روزهای تحصیل باز و فعال باشد؛ هیچ مدرسه‌ای حتی در شرایط قرمز نمی‌تواند بسته باشد.

به گزارش شمس، محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش در افتتاحیه سی و چهارمین اجلاس سالیانه رؤسا و مدیران وزارت آموزش و پرورش کشور که به‌صورت مجازی در بستر شبکه “شاد” برگزار شد، اظهار کرد: اهتمام شایسته به هر مسئولیت نیازمند درک دقیق از محتوای مسئولیت است، مشاغل در کشور فراوان هستند اما شغلی که موضوع کار او انسان است بی‌نظیر است و مأموریتی خطیرتر از آموزش و پرورش وجود ندارد.

اصل بر حضور دانش‌آموزان در مدارس است

وی افزود: در سال تحصیلی جدید اصل بر حضور دانش‌آموزان است چون با سال قبل متفاوت است و دانش‌آموزان هنوز معلم را نمی‌شناسند به‌ویژه در انتقال به مقاطع تحصیلی بعدی همه چیز برای دانش‌آموز جدید است و اگر حضور نباشد نمی‌توانیم کار را به‌خوبی مدیریت کنیم و هیچ روشی جایگزین حضور نیست.

وزیر آموزش و پرورش گفت: اگر بتوانیم کلاس حضوری داشته باشیم بسیاری از مشکلات حل می‌شود و کار آسانتر است. مدرسه باید در تمام روزهای تحصیل باز و فعال باشد هیچ مدرسه‌ای حتی در شرایط قرمز نمی‌تواند بسته باشد مگر اینکه ستاد ملی کرونا تعطیلی عمومی اعلام کند.

حاجی‌میرزایی متذکر شد: حالا که مدرسه باز است کلاس‌های درس را دایر می‌کنیم، اگر تعداد دانش‌آموزان اندک است و می‌توان پروتکل‌ها را رعایت کرد روال عادی است اما اگر تعداد دانش‌آموزان زیاد است باید آنها را گروه‌بندی و ورود و خروج آنها را کنترل کنیم نه اینکه بگوییم چون نمی‌شود پس مدرسه تعطیل شود. برخی مطالعات نشان داده است باز شدن مدارس تأثیر قابل‌توجهی در افزایش کرونا ندارد البته نمی‌گویم خطری ندارد اما باید به بچه‌ها یاد بدهیم از خودشان مراقبت کنند.

وی تأکید کرد: پروتکل‌های بهداشتی و ضدعفونی مدارس را جدی بگیریم چون امانت خانواده‌ها در دست ما است. سرانه‌ای در چند روز گذشته واریز  شد و مجدداً تلاش  می‌‌کنیم کاستی‌ها را جبران کنیم.

رؤسای مناطق باید یک روز در هفته به مدارس بروند

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: رؤسای مناطق یک روز در هفته به مدرسه بروند و همه کارها را کنترل کنند و با فضای مدرسه آشنا شوند و ببینند چه اتفاقی می‌افتد، امسال باید این کار را انجام دهیم یعنی نظافت مدرسه را بررسی و با خانواده‌ها و معلمان صحبت کنیم. هر مدرسه باید یک طرح آموزشی داشته باشد و شرایط تک تک دانش‌آموزان را بداند و اگر نداند مدیر کوتاهی کرده است و اگر فردی احساس مسئولیت نمی‌کند باید با او برخورد شود.

وی متذکر شد: اگر درباره بچه‌های خود حساس هستیم و نسبت به بچه‌های دیگران حساس نیستیم با مشکل مواجه هستیم و این معیار درستی در دین‌داری نیست. مدرسه در شرایط فعلی باید با خانواده‌ها در ارتباط تنگاتگ باشد و آنها را از جزئیات برنامه‌ها مطلع کند چون در این صورت به مدرسه کمک خواهند کرد.

حاجی‌میرزایی اضافه کرد: خانواده‌ها فرزندان خود را امانت به ما سپرده‌اند و باید خودمان را به‌اندازه این امانت‌های بزرگ، بزرگ کنیم و به آنها توجه داشته باشیم، این شغل را کار اداری تلقی نکنید و مناسبات مجموعه اداری در این عرصه حاکم نیست و باید با تمام توجه در اینجا حضور پیدا کرد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: درک کامل موقعیتی که هم‌اکنون در آن قرار گرفتیم بسیار مهم است هم‌اکنون با پدیده‌ای غیرمنتظره و غافلگیرکننده مواجه شدیم که تمام مناسبات اجتماعی را تحت‌الشعاع قرار داده است، در ادبیات جهانی از آموزش در این روزها تحت عنوان آموزش در بحران یاد می‌کنند.

حاجی‌میرزایی متذکر شد: هیچ تصویری از آینده این بیماری نداریم و در شرایط  عدم قطعیت کامل حرکت می‌کنیم و حرکت‌ها باید دقیق و حساب‌شده باشد، ما در شرایطی می‌خواهیم آموزش را دنبال کنیم که خانواده‌ها نگران هستند و برخی به این نگرانی دامن می‌زنند، به رسانه‌ها هم گفتم که نگران‌کردن خانواده‌ها راهکار نیست و باید تأکید کنیم که مراقبت از خود و فرزندانمان را بیشتر کنیم.

“کرونا” اصل وجودی آموزش و پرورش را در مخاطره قرار داده است

وی ادامه داد: امروز عرصه هوشیاری دائم و توجه به تمام جزئیات است، ما در وضعیتی قرار گرفتیم که مأموریتمان را در مخاطره قرار داده است یعنی اصل وجودی ما که آموزش دادن است در مخاطره قرار گرفته است.

وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: البته می‌توان از زاویه‌ای دیگر به ماجرا نگاه کرد و شرایط فعلی محکی است برای توانمندی‌های ما بنابراین باید به عرصه بیاییم و ببینیم چه‌چیزی برای عرضه داریم، ما باید پرونده امسال را به بهترین وجه و حتی بهتر از سال‌های قبل ببندیم.

حاجی‌میرزایی اظهار کرد: کرونا با همه آسیب‌هایی که به جامعه زد فرصتی برای کسب قابلیت‌های جدید و ورود به عرصه‌های نو است و باید این فرصت را مغتنم بشمریم و حداکثر استفاده را از آن ببریم.

وی اضافه کرد: ما تحت نظارت ملی هستیم و نمی‌توان تبلیغات بی‌اساس کرد و در باغ سبز نشان داد چون خانواده‌ها هر روز ما را ارزیابی می‌کنند و اگر درست عمل کنیم همه می‌فهمند بنابراین درست عمل و به داوری‌های عمومی اعتماد کنیم. امسال نظارت ما تمایز کلیدی دارد و آن هم این است که نظارت خانواده‌های نگران را داریم که جدیتر از حالت متعارف و معمول است.

سیم‌کارت دانش‌آموزی عرضه می‌شود

وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد: برای اینترنت ایمن با دو اپراتور صحبت شده است و هر دو این روزها سیم‌کارت شاد برای دانش‌آموزان عرضه می‌کنند که اینترنت ایمن دارد.

وی خاطرنشان کرد: مسئولان استانی این ملاحظات را مورد توجه قرار دهند، فعال‌سازی شبکه ارتباطی تا پیام‌ها را ارائه دهیم و پیام مخاطبان را به‌سرعت بگیریم هیچ بخشی در کشور شبکه گسترده نظام تعلیم و تربیت را ندارد، چقدر از این ظرفیت به‌درستی استفاده می‌کنیم؟ کاغذ ابزار مناسبی برای ارتباط در این شبکه نیست، در هر منطقه هر کدام از معاونان باید مسئولیت چند مدرسه را بپذیرند و مدیر با معلمان در ارتباط مستقیم باشد، این‌که “از معلم خبر ندارم” واقعاً سرشکستگی دارد و هیچ‌کس نباید از شبکه بیرون بماند و معلمان با دانش‌آموزان و خانواده‌ها در ارتباط باشند.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: این‌که فکر می‌کنیم معلم دنبال رتبه‌بندی و امتیاز بیشتر است ناشی از وجهی است که ما آن را پررنگ نکردیم و آن هم توان انگیزه‌دهی و معنابخشی به کار است، افرادی که پیوند معنادارتری با کار خود برقرار کنند باانگیزه می‌شوند و همه افراد تمایل دارند کار مؤثر انجام دهند و ما باید بتوانیم کار مؤثر را معنا کنیم.