ماجرای سقوط یک سناتور!/ چالش‌های سیاسیِ نماینده مودب تبریز
ماجرای سقوط یک سناتور!/ چالش‌های سیاسیِ نماینده مودب تبریز
محمدحسین فرهنگی در انتخابات مجلس دهم در قیاس با مجلس نهم 70 هزار رأی از دست داد و حال در انتخابات مجلس یازدهم تحلیلگران در حال تدوین فیلمنامه‌ی سقوط یک سناتورند.

سیاسی شمس: در مجالس هفتم و هشتم شورای اسلامی انتخاب کاندیداها مبتنی بر تبلیغات محیطی بود و تصاویر هرکسی بیش از دیگران در معابر و خیابان‌های شهر دیده می‌شد شانس او نیز برای حضور در خانه ملت بالا می‌رفت. بدین‌جهت کاندیداها سعی می‌کردند تا می‌توانند خود را از شاخه‌های درختان و میله‌های داربست آویزان کنند و ستادهایشان با اسپری‌های رنگی روی در و دیوار تبریز بنویسند رأی ما دکتر محمدحسین فرهنگی!

به‌قول ترک‌ها محمدحسین فرهنگی با «من‌اولوم سن‌الله» و به پشتوانه‌ انقلابی‌ها به مجلس هفتم راه یافت و با کسب ۷۰ هزار رأی و حدود ۳۴ درصد آراء در مجلس هشتم نیز ماند. مجلس نهم اوجِ درخشش فرهنگی بود و او در پایان شمارش آراء بالاتر از مسعود پزشکیان رفت و در دوره‌ای که مشارکت مردم افزایش یافته بود با ۱۸۰ هزار رأی راهیِ مجلس نهم شد و در زمره‌ی نمایندگان بانفوذ قرار گرفت.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو به پشتوانه‌ی رأی مردم در هیئت رئیسه‌ی مجلس نیز حضور یافت و عملاً تبدیل به سناتور آذربایجان شد به‌گونه‌ای که مسئولین استان مطالبات‌شان را از دولت از طریق نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو پیگیری می‌کردند. با اینکه فرهنگی در مجلس نهم نفوذ بلامنازعی داشت اما در میان مردم حوزه‌ انتخابیه‌اش کمرنگ شد و حتی گفت‌وگو و پاسخگویی او در برابر رسانه‌ها تا حد زیادی کاهش یافت.

در مجلس نهم محمدحسین فرهنگی به‌خاطر حمایت از برجام مورد غضب هم طیفی‌های سیاسی خود قرار گرفت و کار تا جایی پیش رفت که طرفداران پیشین او در فضای مجازی تا می‌توانستند به وی تاختند. از سویی دیگر سناتور آذربایجان پایگاه اجتماعی‌اش و به تعبیری آراء خاکستری را نیز به دلایل مختلف از دست داده بود.

در مجلس دهم فرهنگی با ریزش شدید آراء مواجه شد و درحالی که در مرز سقوط قرار داشت در دوره‌ی دوم انتخابات موفق به کسب ۱۱۶ هزار رأی شد و بعد از زهرا ساعی به‌عنوان نفر چهارم از حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو به صندلی بهارستان رسید.

حال محمدحسین فرهنگی برای انتخابات مجلس یازدهم کاندیدا شده است و باتوجه به حضور چهره‌های شاخص دیگر و ریزش آراء او در انتخابات مجلس دهم، تحلیلگران معتقدند مجلس یازدهم دوره‌ی سقوط سناتور آذربایجان خواهد بود! هرچند شورای ائتلاف انقلاب تبریز نام فرهنگی را در لیست ۶ نفره خود گنجانده است اما در میان طیف انقلابی و اصولگرا بر سر حضور او در لیست اختلافاتی پیش آمده و منتقدان می‌گویند ۱۶ سال نمایندگی برای فرهنگی بس است و بایستی چهره‌های جدید به مجلس یازدهم راه یابند.

انتهای پیام/