قیمت واقعی بنزین ۵۵۰۰ تا ۶۰۰۰ تومان است
قیمت واقعی بنزین ۵۵۰۰ تا ۶۰۰۰ تومان است
حسن روحانی، رئیس جمهور عصر یکشنبه در جلسه هیأت دولت گفت: قیمت واقعی بنزین ۵۵۰۰ تا ۶۰۰۰ تومان است.

به گزارش شمس، حسن روحانی، رئیس جمهور عصر یکشنبه در جلسه هیأت دولت با اشاره به حوادث سه روز گذشته تأکید کرد: اساس و هدف دولت در طرح حمایت معیشتی، کمک به خانوار‌های متوسط و کم درآمد است که در شرایط تحریم اقتصادی، به لحاظ معیشتی تحت فشار هستند. مصرف بنزین در سال گذشته و امسال رو به تزاید بود، یعنی در سال ۹۸ به طور متوسط ۹.۷ دهم درصد، مصرف بنزین رشد پیدا کرده است؛ چیزی حدود ۱۰ درصد و اگر این روند بخواهد ادامه پیدا کند و سال آینده همین روند باشد، با توجه به اینکه امسال مصرف بنزین ما روزانه ۹۷ میلیون لیتر در روز بوده است، با اضافه شدن این رقم امسال و سال آینده، باید در سال ۱۴۰۰ دوباره وارد کننده بنزین باشیم. ضمن اینکه مصرف در کشور ما از حد متوسط کشور‌های دیگر، بالاتر و بیشتر است و این هم معضلی که برای محیط زیست و زندگی مردم به وجود می‌آورد.

نکته بعدی بی‌عدالتی در پرداخت یارانه است. مردم عزیز ما باید به این نکته توجه کنند، اگر بنزین لیتری هزار تومان فروخته می‌شد، یا الان لیتری یکهزار و ۵۰۰ تومان فروخته می‌شود، با قیمت واقعی‌اش متفاوت است. کاری ندارم در کشور‌های دیگر چه مقدار است، در ترکیه نزدیک ۲۰ هزار تومان، در اروپا حدود ۲۵ هزار تومان، در افغانستان حدود ۸ هزار تومان و پاکستان حدود ۶ هزار تومان بنزین است. کاری نداریم به این موضوع که کشور‌های منطقه وضع‌شان چطور است. اگر بخواهیم بنزین تولیدی را الان در بازار بفروشیم، هر لیتر بنزین بین ۵ هزار و ۵۰۰ تا ۶ هزار تومان است، پس قیمت بنزین بین ۵۵۰۰ تا ۶ هزار تومان است. همین الان در بازار بخشی از آن را می‌فروشیم.

بنزینی که برای همه مردم و اموالی که برای کل ملت ایران است، به جای اینکه به قیمت واقعی‌اش که ۵۵۰۰ تا ۶۰۰۰ تومان است ۱۵۰۰ تومان می‌فروشیم؛ یعنی از جیب مردم پرداخت می‌کنیم به آن‌هایی که دارند بنزین مصرف می‌کنند. مصرف بنزین هم یکسان نیست که بگوییم همه مردم یکسان بنزین مصرف می‌کنند. یک کسی ممکن است خودرو نداشته باشد و خانواری ممکن است یک تا سه خودرو داشته باشد پس یکسان نیست. استفاده مردم از فروش بنزین یکسان نیست.