قوانین مبارزه با فساد اقتصادی بوی خون نمی‌‎دهد/ باید با بنگاهداری و رِبادهی بانک‌ها مقابله کرد
قوانین مبارزه با فساد اقتصادی بوی خون نمی‌‎دهد/ باید با بنگاهداری و رِبادهی بانک‌ها مقابله کرد
عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه مهمترین درد و معضل این مملکت تنها آمریکا و نوسانات ارزی و کمبودها نیستند، افزود: بالاترین درد مردم فساد است، موریانه فساد اقتصادی به ریشه اعتماد مردم به نظام نفوذ کرده است.

به گزارش شمس، قلی‌ الله‌قلیزاده صبح امروز در نطق پیش از دستور خود در صحن علنی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مهمترین درد و معضل این مملکت تنها آمریکا و نوسانات ارزی و کمبودها نیستند، اظهار داشت: بالاترین درد مردم فساد است، متاسفانه موریانه فساد به ویژه فساد اقتصادی به ریشه اعتماد و امید مردم به نظام عزیزتر از جانمان نفوذ کرده است.

وی افزود: متاسفانه مشکلات و فساد اقتصادی موریانه‌وار ضمن نابودی منابع و سرمایه‌ملی کشور، اعتماد مردم به نظام را هدف قرارداده است، فساد مالی و اقتصادی به پدیده مزمن و مرموز تبدیل شده که قلب و جان نظام ما را نشانه گرفته است.

عضو کمیسیون عمران مجلس دهم با اعلام اینکه کاری‌ترین ضربه فساد بر پیکره اقتصاد، به هم ریختن توازن و ترکیب دخل و خرج ملت، کشور و دولت است، متذکر شد: متاسفانه سیاستمدار و کارگزارانی که فاسد باشند منابع را بیشتر به مسیری سوق می‌دهند که رشوه‌های کلان و کمیسیون‌های آن چنانی در آن‌ها دیده می‌شود.

وی ریشه گرانی‌های اخیر را در فساد خواند و توضیح داد: چند نرخی بودن قیمت کالا‌ها، خدمات و ارز اولین و مهمترین ریشه‌های فساد است که رانت‌خواری و قاچاق حاصل این روش جاهلانه اقتصادی است؛ تنوع، پراکندگی و ناهماهنگی دستگاه‌های نظارتی باعث شده، دچار موازی‌کاری و تضاد در عملکرد بشویم.

نماینده کلیبر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از طرفی منابع، امکانات و تجهیرات هیچ کدام از دستگاه‌های نظارتی به تنهایی توانایی پوشش دادن کل کشور را ندارند، از سوی دیگر در دستگاه‌های نظاتی ما اکثراً خدمات دهنده و ناظر مانند بازیکن و دارو به همدیگر وابسته و اشتراک منافع دارند و به پدیده خود نظارتی دچار شده‌اند؛ در نتیجه چنین نواقص بزرگی است که ناکارآمدی دستگاه‌های نظارتی کشور را رقم زده است.

وی متذکر شد: وجود انحصار گسترده دولتی و غیردولتی و بخش خصوصی و مافیای پنهان اما قدرت‌مند در بخش‌های مختلف اقتصادی فضای رقابتی را که خود مهمترین کنترل‌گر فساد اقتصادی است، را ناتوان کرده است، امروز شرایط کشور ایجاب می‌کند که با مردم فداکاری که بارگران این جنگ خانمان سوز را بردوش دارند صادق و شفاف باشیم و بدانیم که ظرفیت و تاب و توان مردم در مقابل فشارهای بی امان اقتصادی بیش از این نیست.

الله قلیزاده مهمترین و آخرین عامل گسترش فساد اقتصادی را عدم برخورد قاطع با اخلالگران دانست و گفت: علیرغم دغدغه‌مندی و تاکید مقام معظم رهبری هنوز که هنوز است اخلال‌گران و غارت‌گران بیت‌المال و حقوق مردم از قانون نمی‌ترسند و چون اعمال قانون در مورد این زالو صفتان بیرحم، به موقع، بدون ملاحظه و متناسب با جرمشان صورت نمی‌گیرد و به عبارتی هنوز از منظر مجرمان اقتصادی قوانین مبارزه با فساد ترسناک نبوده و بوی خون نمی‌دهد.

وی افزود: چرا باید اجازه بدهیم این اژدهای هزار سر فساد اقتصادی و اختلاس تا این اندازه و به راحتی شکل بگیرد و کار به فرار و دستگیری و محاکمه و اعدام و حبس ابد بی‌انجامد و خیلی از آنها نیز فرار کرده و به ریش من و شما و ملت بخندند، ملت هم حق دارند از ما عصبانی بشوند.

عضو کمیسیون عمران مجلس تاکید داشت: اگر نظام پولی، مالی و بانکی شفاف و درستی داشته باشیم و یا با بنگاه‌داری و با اخذ سود و جرائم نزول بانک‌ها بی‌رحمانه مبارزه می‌کردیم، اگر بیماری مسری رانت خواری، رابطه‌بازی و آقازاده‌سازی و فرهنگ پلید رشوه‌خواری را ریشه‌کن می‌کردیم، اگر نظام اقتصادی الکترونیکی هوشمند می‌داشتیم و اجازه دسترسی و اماکن دستکاری و جابه‌جایی اطلاعات به کاربران نمی‌دادیم و اگر نظارتی مستمر، مقتدر و پیش گیرانه داشتیم به این وضع دچار نمی‌شدیم.

وی ادامه داد: اگر کالاهای بنجل و فاقد استاندارد را وارد کشور نمی‌کردیم و به جای آن تولیدات ملی را حمایت می‌کردیم و از محصولات استاندارد حمایت می‌کردیم و کالای باکیفیت به مردم می‌دادیم و اگر به وقتش کمر انحصارات دولتی و غیر دولتی را شکسته و رقابت سالم اقتصادی را جایگرین می‌کردیم و هزاران اگرها و حسرت‌های دیگر به این روز نمی‌رسید و به این مشکلات دچار نمی‌شدیم، اگر همت به خرج دهیم و از فرصت‌هایی موجود خوب استفاه کنیم، به همه مشکلات فائق می‌آییم.

انتهای پیام/