قبل از راه‌اندازی واحد ذوب در مس سونگون باید کارخانه اسید سولفوریک احداث شود
قبل از راه‌اندازی واحد ذوب در مس سونگون باید کارخانه اسید سولفوریک احداث شود
قاسمی احداث کارخانه سولفوریک اسید را جهت حذف گاز co2 ناشی از ذوب مس ضروری می‌داند و معتقد است این کارخانه باید قبل از راه‌اندازی واحد ذوب در مس سونگون صورت گیرد.

حمید قاسمی صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی شمس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا احداث کارخانه مس کاتدی در استان تبعات زیست محیطی دارد، اظهار داشت: ارزیابی اولیه زیست محیطی برای راه اندازی مس کاتد، به سال ۹۲ بر می‌گردد اما به علت مسکوت ماندن طرح، تاکنون هیچ اقدام اجرایی برای بررسی دوباره صورت نگرفته است.

وی تاکید داشت: آنچه که مسلم است؛ با راه اندازی کارخانه ذوب سونگون و براساس فرایندهای طبیعی گاز so2 تولید می‌شود، بنابراین باید این گاز حذف شود، که بهترین راه ایجاد کارخانه اسیدسولفوریک است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه بر اساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته در مجتمع مس سونگون و منطبق با استانداردهای جهانی، کارخانه اسیدسولفوریک مجتمع مس سونگون باید چند ماه زودتر از کارخانه ذوب وارد مدار شود، خاطرنشان کرد: پیش بینی شده است برای تست گرم کارخانه، از مشعل گوگردسوز استفاده شود تا تست‌های عملیاتی آن به طور صحیح انجام شود.

وی با تاکید بر اینکه مجتمع مس سونگون ورزقان در سال ۹۷ جزء صنایع آلاینده نبوده است، یادآور شد: معدن مس سونگون با ایجاد سد باطله در اطراف روستای زرنکاب، در فاصله ۷ کیلومتری معدن و پشت کوه، پساب زیست محیطی را با پمپ‌ها و شیر فلکه‌های مخصوص به آنجا هدایت می‌کند.

این مقام مسئول تصریح کرد: همه موارد در سد باطله، مطابق با استانداردهای زیست محیطی بوده و توسط ۱۲ چاه پیزومتری پایش می‌شود و واحد موظف است هر ۳ ماه یک بار به صورت خود اظهاری آخرین روند آن را گزارش دهد.

وی در پایان ابراز داشت: کارشناسان معدن معتقدند، این سد باطله در آینده به معدن مس دیگر تبدیل خواهد شد و کاتاف، پایین ترین عیار مس از آن قابل استخراج است که این مهم به قیمت جهانی مس و تکنولوژی استخراج بستگی دارد.

انتهای پیام/