قانون جدید انتخابات غلامحسین را به مجلس نمی‌برد/ بابایی‌اقدم بیخیال ماراتن سرد ۹۸ شد
قانون جدید انتخابات غلامحسین را به مجلس نمی‌برد/ بابایی‌اقدم بیخیال ماراتن سرد ۹۸ شد
تغییرات در قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، به غلامحسین مسعودی ریحان جرأت ریسک نداد و مخالفت تعدادی از شورانشینان با کاندیداتوری بابایی‌اقدم نیز او را در رودربایستی قرار داد.

سیاسی شمس: اعضاء شورای شهر تبریز برای شرکت در انتخابات مجلس یازدهم و ارائه‌ی استعفاء نامه‌شان تا شانزدهم خرداد ماه فرصت دارند و علی‌رغم نزدیکی به موعد مقرر تحرکی از سوی آنان به چشم نمی‌آید.

خبرنگار شمس پیش‌تر طی گزارشی از احتمال حضور «غلامحسین مسعودی ریحان» و «فریدون بابایی‌اقدم» در ماراتن اسفند ۹۸ خبر داده بود و این دو عضو شورای شهر تبریز طی گفت‌وگو با رسانه‌ها تلویحاً قصد کاندیداتوری‌شان را نمایان ساختند اما چرا هیچ‌یک از آنان در جلسه‌ی امروز شورا، استعفایشان را جهت موافقت به رأی نگذاشتند؟!

مسعودی‌ریحان، عضو اصلاح‌طلب شورای پنجم تبریز که سابقه نمایندگی مردم اهر و هریس در مجلس هشتم را در کارنامه‌اش دارد، می‌خواست بار دیگر از این حوزه انتخابیه‌ کاندیدا شود اما آنچه او را مردد می‌ساخت، فیلتری به‌نام شورای نگهبان بود. این عضو لیست امید در انتخابات مجلس دهم نتوانست از شورای نگهبان صلاحیت بگیرد و بیم آن داشت بار دیگر با عنوان «رد» مواجه شود اما این تنها دلیل انصراف مسعودی‌ریحان از شرکت در انتخابات مجلس یازدهم نیست.

در انتخابات مجلس دهم، بند یازدهم ماده ۲۹ قانون انتخابات به ائمه جمعه، قضات و اعضاء شورای اسلامی شهرها این اجازه را می‌داد ضمن حفظ سمت خود در سایر حوزه‌های انتخابیه کاندیدا شوند و چنانچه قصد کاندیداتوری از محل خدمت خود را دارند ۶ ماه قبل از آغاز ثبت‌نام از سمت خود استعفاء دهند اما در آخرین اصلاحات، بند بیست و نهم ماده ۲۹ قانون فوق‌الذکر اعضاء شورای اسلامی شهرها را از شرکت در حوزه‌های انتخابیه سراسر کشور محروم کرده و تنها راهکار کاندیداتوری‌شان را استعفاء نامیده است.

فی‌الواقع غلامحسین مسعودی ریحان با تاسی از علی شیاری، عضو شورای چهارم تبریز، ضمن حفظ صندلی پارلمان محلی قصد کاندیداتوری از حوزه‌ی انتخابیه‌ی دیگری را داشت تا در صورت پیروزی در انتخابات از شورا دل بکند و راهی بهارستان شود. این عضو شورا در صورت رد صلاحیت و یا شکست در انتخابات نیز چیزی را از دست نمی‌داد اما قانون جدید ریسک کاندیداتوری را برای مسعودی‌ریحان دوچندان کرد و از شوق او برای حضور در خانه‌ی ملت کاست.

فریدون بابایی‌اقدم نیز برآن بود از حوزه‌ی انتخابیه‌ی تبریز، آذرشهر و اسکو کاندیدا شود و در هر حالت بایستی از شورای شهر استعفاء می‌کرد ولی او نیز پا پس کشید و علامت‌ سوال‌هایی متعدد در اذعان عموم ایجاد کرد. فارغ‌ از اینکه برخی رسانه‌ها علت کاهش انگیزه بابایی‌اقدم را برای حضور در خانه ملت ترس از رد صلاحیت خوانده‌اند، آنچه این عضو شورای شهر را به عقب راند تغییر ترکیب شورا و تاثیر آن بر معادلات شهرداری تبریز بود.

انتهای پیام/

  • نویسنده : مجید قنبرزاده