فرار مردم از هزینه‌های نجومی داندانپزشکی/ سلامتِ خالی اما پزِ عالی
فرار مردم از هزینه‌های نجومی داندانپزشکی/ سلامتِ خالی اما پزِ عالی
هزینه‌های سنگین دندانپزشکی باعث شده بسیاری از مردم رسیدگی به دندان‌ها را جز اولویت‌های آخر خود قرار دهند که موجب پوسیدگی و از دست رفتن سلامت دهان و دندان می‌شود.

اجتماعی شمس: خدا نکند نصف شب یا در اواسط روز دندان درد لعنتی به سراغتان بیاید؛ آن موقع است که می‌بینید هیچ دردی بدتر از دندان درد نیست و تحمل هیچ‌چیز به سختی تحمل درد دندان نیست. از درد دندان به پزشک مراجعه می‌کنید اما زمانیکه هزینه ویزیت، عکسبرداری و عصب‌کشی و… را می‌بینید دردتان چندین برابر می‌شود.

هزینه‌های سنگین دندانپزشکی همواره موضوعی بوده که بیماران را آزار می‌دهد و نبود پوشش بیمه‌ای برای دارندگان دفترچه سلامت و تامین اجتماعی باعث شده مبالغ سنگینی به خانواده‌ها بابت هزینه‌های دندانپزشکی تحمیل شود به طوریکه آسانترین و ارزانترین راه کشیدن دندان‌های مشکل‌دار به جای درمان و مراقبت شده است.

هزینه‌های دندانپزشکی چقدر است؟

دکتر پریسا علمداری، جراح و دندانپزشک تبریزی در خصوص هزینه‌های دندانپزشکی در گفت‌وگو با شمس اظهار داشت: هزینه‌ها در مطب‌های خصوصی و شخصی متفاوت است اما در بیمارستان‌ها و مراکز دندانپزشکی عمومی هزینه هر عصب کشی و پر کردن با توجه به نوع دندان و تعداد کانال‌های آن از ۲۰۰ هزار تومان تا ۶۰۰ هزار تومان هزینه دارد.

وی ادامه داد: هزینه روکش دندان نیز بستگی به نوع دندان دارد اما به طور مثال هزینه روکش دندان نیش بدون عصب کشی در حدود ۵۰۰ هزار تومان است اگرچه این مبالغ برای کسانیکه دفترچه نیروهای مسلح و کارت طلایی دارند بسیار کمتر است.

این دندانپزشک تبریزی در خصوص نگهداری از دندان‌ها گفت: همیشه پیشگیری بهتر از درمان است و رسیدگی به دندان می‌تواند پوسیدگی و درد دندان را به حداقل برساند؛ استفاده از نخ دندان و دهانشویه نیز بسیار بهتر و بیشتر از سواک زدن می‌تواند به سلامت دندان‌ها کمک کند البته که نباید مسواک زدن نیز فراموش شود.

وی افزود: سلامت اولویت اصلی انسان است و سلامت دهان و دندان یکی از اصلی‌ترین ارکان بدن است؛ پوسیدگی و خرابی دندان نه تنها درد مزمنی برای بیمار دارد بلکه باعث جویده نشدن خوب غذا و مشکلات هضم نیز می‌شود.

سلامتِ خالی و پزِ عالی

در بخش دندان اما وضوعی که بسیار ناراحت کننده است ضعف فرهنگی در خصوص سلامت دندان‌هاست برخی‌ها چنین تصور می‌کنند که پوسیدگی دندان چندان مهم نیست و بعداز مدتی می‌توانند از دندان مصنوعی استفاده کنند در حالیکه هیچ چیز نمی‌تواند جایگزین دندان طبیعی باشد و دندان‌های مصنوعی مشکلات متعددی را برای افراد ایجاد می‌کنند.

دکتر علمداری در این خصوص عنوان کرد: بسیاری از افراد هستند که با مراجعه به دندانپزشک با دیدن هزینه‌ها پشیمان می‌شوند درحالیکه مبالغ زیادی برای ظاهرشان و طلا و جواهر خرج می‌کنند اما اهمیتی به سلامت دندان نمی‌دهند.

وی ادامه داد: در مقایسه با سایر پزشکان هزینه‌های دندانپزشکی گرانتر است زیرا لوازم و یونیت‌های دندانپزشکی به ویژه در سالهای اخیر بسیار گران شده است اما باز هم این مساله نباید باعث شود سلات دهان و دندان بی اهمیت شود.

مردم در هزینه‌های سنگین دهان و دندان مانده‌اند

اگرچه اهمیت به سلامت دهان و دندان مهم است اما باید اذعان داشت که هزینه‌های سنگین دندانپزشکی برای اقشار ضعیف و حتی متوسط غیرقابل پرداخت است و بسیاری از مردم به خاطر همین هزینه‌ها سالهای سال رسیدگی به پوسیدگی و آسیب دندان را به تاخیر می‌اندازند که همین مساله موجب از دست رفتن دندان‌ها می‌شود.

در نظر گرفتن کمک هزینه دندانپزشکی و پوشش بیمه‌ای راهی است که شاید دولت بتواند با اتخاذ آن سلامت دهان و دندان را به جامعه ایرانی بازگرداند.

 

  • نویسنده : فرناز پورعباس