فاجعه زیست محیطی کاوه سودا و پنهان‌کاری محیط زیست
فاجعه زیست محیطی کاوه سودا و پنهان‌کاری محیط زیست
اداره‌کل محیط زیست آذربایجان شرقی همچنان از فعالیت کاوه سودا دفاع می‌کند و به مطالب منتشر شده در رسانه‌ها واکنش نشان می‌دهد.

به گزارش صفیر، اداره کل حفاظت! محیط زیست آذربایجان شرقی در سومین جوابیه در مورد تخلفات این اداره کل در کاوه سودا، این بار نیز به مصاحبه احمد علیرضا بیگی نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی واکنش نشان داد.

روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان شرقی با رد اظهارات جدید احمد علیرضا بیگی نماینده تبریز، اسکو و آذرشهر، این اظهارات را جوسازی و فرافکنی و دخالت در امورات فنی اداره کل می‌داند.

روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی بار دیگر در بیانیه این اداره کل تأکید کرده است که بر خلاف ادعای آقای احمد علیرضا بیگی همه فرآیندهای اعلام آلایندگی یک واحد، فرآیندی کاملا کارشناسی و منطبق بر قوانین و ضوابط مورد عمل سازمان حفاظت محیط زیست کشور بوده و به طور قطع، نظر سلیقه‌ای یک نماینده یا گروه خاصی در این فرآیند تأثیر گذار نبوده و نخواهد بود.

افزودنی است این اداره کل در راستای احترام به افکار عمومی و رسانه‌ها و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و رفع نگرانی دوستداران محیط زیست استان از مراجع علمی و تخصصی نیز در بررسی دقیق و مجدد آلایندگی کارخانه کاوه سودا درخواست همکاری کرده است.

بر این اساس اداره کل حفاظت محیط زیست استان اظهارات جدید وی را همانند اظهارات قبلی ایشان یک سویه و هدفمند ارزیابی می‌کند و آن را فرافکنی و تهمت‌های ناروا به مجموعه مسئولان و پرسنل خدوم  این اداره کل می‌داند و اضافه می‌نماید که این استان دارای متولّی از جمله استانداری و نظام منسجم قضایی و انتظامی و اطلاعاتی هوشیار و هوشمند بوده و همه موارد را به دقت رصد و پایش می‌نمایند و بهتر است این برادر بزرگوار به جای فرافکنی مدارک مستدل مورد ادعایی خود را در اختیار این مراجع قرار دهند.

و در پایان، پرسش مهمی که هم اکنون افکار عمومی را درگیر کرده است این است که آقای بیگی چرا در زمان استانداری خود برای این کارخانه این همه حساس نبوده و درباره لاگون‌های غیر استاندارد این مجموعه که باعث ترکیدگی و خسارات جبران ناپذیر به آب‌های زیرزمینی و اراضی کشاورزی وارد ساخته سکوت کرده و بی تفاوت بوده است و تلاش دارند قصور گذشته را به گردن دیگران بیاندازند!

مدارکی مستدل‌تر از نتایج  آزمایشگاه محیط زیست استان داریم؟

قبلا در گزارشی مستند، تسنیم تخلف جدی محیط زیست استان را افشا کرده بود و برای یادآوری یه عزیزان حفاظت! محیط زیست دوباره این سند را منتشر می‌کنیم.

تسنیم به اسناد جدید از تخلفات این اداره کل در صدور مجوزات زیست محیطی و تخلفات آلایندگی کاوه سودا دست یافته که به زودی آماده انتشار می‌شود.

تسنیم آماده است در صورت تامن هزینه‌های آزمایش از سوی محیط زیست استان، توسط هر یک از آزمایشگاه‌های معتمد محیط زیست استان که تمایل دارند و با حضور جمعی از مسئولان و متخصصان، نمونه برداری کرده و نتایج را به افکار عمومی اعلام نماید و فرایند را در پروسه طولانی دانشگاه‌ها نیاندازد تا زودتر افکار عمومی نتایج را قضاوت کنند.

بر اساس تصویر سند ذیل که اصل تصویر در دفتر خبرگزاری تسنیم آذربایجان شرقی موجود است، ادعای به دور از واقعیت مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مبنی بر آلاینده نبودن و تحت کنترل بودن «کاوه سودا» را نه تنها روشن می‌کند، بلکه خطرناک بودن و خطرات بالقوه و احتمال تکرار فاجعه زیستی سال ۸۹ را بار دیگر به مقامات مسئول استان گوشزد می‌کند.

بر اساس این سند که نتیجه آزمایشات آزمایشگاه اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی است و در دو ماه اخیر صورت گرفته است، ۸ شاخص بیش از حد مجاز و در برخی خطرناک ارزیابی شده است.

مقدار PH پساب کاوه سودا بر اساس نتایج این آزمایش ۱۰.۴۵ است که حد مجاز آن زیر ۸ باید باشد، مقدار  EC حدود ۱۸۰ هزار میکرو زیمنس است که باید به استاندارد دریاچه ارومیه برسد، TDS (جامدات محلول آب) برابر با ۷۴۲ میلی گرم بر لیتر است که حد مجاز ۶۰ میلی گرم بر لیتر بوده و بیش از ۱۲ برابر حد مجاز است، turbidity (کدورت آب) ۱۱.۶ است که حد مجاز نباید بیشتر از ۵ باشد، Ca+2 (کلسیم یونیزه) ۴۵۰۰۰ میلی گرم بر لیتر است که حد مجاز آن ۷۵ است و چندین هزار برابر حد مجاز است.

Mg+2 (منیزیم) ۱۳۸۰ میلی گرم بر لیتر است که حد مجاز آن ۱۰۰ میلی گرم بر لیتر است، NH4 (آمونیاک) ۱۸ میلی گرم بر لیتر است که باید نهایتاً تا ۲.۵ میلی گرم بر لیتر باشد و بیش از ۶ برابر حد مجاز است، SO4+2 (سولفات آب)  1200 میلی گرم بر لیتر نباید بیشتر از ۴۰۰ باشد و همچنین Cr- (کراتینین) هم که ۹۵۲۰۰ میلی گرم بر لیتر ثبت شده، نباید بیش از ۶۰۰ باشد که ۱۵۰ برابر حد مجاز است.

به گزارش تسنیم، با این اوصاف انکار واقعیات توسط مدیرکل حفاظت محیط زیست استان با افشای اسناد خودِ اداره کل خیلی زود رنگ باخت و مشخص نیست چرا این همه پنهان کاری درباره آلودگی وسیع یک واحد تولیدی و شیمیایی در این دستگاه نظارتی که وظیفه برخورد با تخلفات آن را دارد، به چشم می‌خورد؟

این رسانه قبلاً خواستار پاسخگویی اداره کل محیط زیست استان در مورد آلایندگی زیست محیطی، آلایندگی آب و زمین‌های کشاورزی اطراف کارخانه «کاوه سودا» شده بود، ولی با اسنادی که در این گزارشِ تسنیم منتشر شد، دیگر نیازی به پاسخگویی نیست و حالا باید منتظر ورود جدی نهادهای نظارتی و اطلاعاتی برای کشف دلایل این سکوت معنادار و مماشات با متخلفان و مسائل احتمالی پشت پرده باشیم.

انتهای پیام/

  • منبع خبر : تسنیم