غبار فراموشی بر آرامگاه ۴۱۰ شاعر در تبریز+تصاویر
غبار فراموشی بر آرامگاه ۴۱۰ شاعر در تبریز+تصاویر
مقبره الشعرا، آرامگاه بیش از 410 شاعر، عارف و رجال نامی ایران چند سالی است در وضعیت اسفناکی به سر می برد.

به گزارش شمس، مقبره الشعرا، آرامگاه بیش از ۴۱۰ شاعر، عارف و رجال نامی ایران و کشورهای منطقه است که  از ۸۰۰ سال پیش به ترتیب از حکیم اسدی طوسی تا استاد شهریار، یکی پس از دیگری در اینجا به خاک سپرده شده‌اند.

با این حال، این روزها این مقبره در وضعیت اسفناکی قرار دارد، هنوز از سوی مسئولان مربوطه مدت زمان اتمام این پروژه فرهنگی و ملی تعیین نشده  و پروزه در وضعیت بلاتکلیفی قرار دارد.

علی رغم اینکه مقبره الشعرا یک پروژه و میراثی ملی است اما چند سالی است که کار ساماندهی و گسترش آن به کندی پیش می رود و در حال حاضر شهرداری منطقه ۱۰ تبریز میراث دار این پروژه است و به دلیل کمبود بودجه، روند اجرایی آن از پیشرفت خوبی برخوردار نبوده است.

مقبره الشعرا

انتقاد امام جمعه تبریز از بلاتکلیفی مقبره 

با وجود اینکه ۴۱۰ شاعر و عارف و رجال نامی در این مقبره آرامیده است، اما هیچ اثرری از این افراد سرشناس تاریخ در مقبره الشعرا دیده نمی شود، پروژه ساماندهی مقبره الشعرا به قدری کند پیش می رود که اخیرا در نماز جمعه تبریز، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی از بلاتکلیفی این پروژه انتقاد کرده است.

شاید اگر گذر گردشگران خارجی و داخلی به این میراث فرهنگی و تاریخی بیفتد، می پندارند که در چنین شهر متمدنی، هیچ بهایی به فرهنگ، هنر و شاعران و عارفان نمی دهند، وضعیت کنونی مقبره الشعرا شایسته استقبال از گردشگران داخلی و خارجی نیست.

شایسته است متولیان فرهنگ، مسئولان شهرداری تبریز چنین پروژه ملی را که میراثی از گذشته و تمدن شهر تبریز است و مزین به نام و آوازه مردان بزرگی است، در اولویت قرار داده به ایستگاه پایانی برسانند.

  • نویسنده : المیرا جلیلی