طعنه بابایی‌اقدم به برخی مسئولین درباره حضور نمایشی در آتش‌سوزی بازار/شیوه‌نامه جنجالی شورا تصویب شد
طعنه بابایی‌اقدم به برخی مسئولین درباره حضور نمایشی در آتش‌سوزی بازار/شیوه‌نامه جنجالی شورا تصویب شد
جلسه امروز شورای شهر تبریز با بررسی شیوه‌نامه سرمایه‌گذاری شهرداری و قرارداد با شرکت همشهری برگزار شد.

به گزارش شمس، جلسه امروز شورای شهر تبریز با حضور تمام اعضا آغاز به کار کرد. اولین دستور جلسه امروز بررسی شیوه نامه سرمایه گذاری و مشارکت شهرداری تبریز که محمدباقر بهشتی در این خصوص اظهار داشت: این شیوه نامه در کمیسیون سرمایه گذاری کار شده و به صورتی تغییر کرده که بستر سرمایه‌گذاری برای افراد فراهم شود.

وی ادامه داد: مرکز سرمایه گذاری خارجی نیز بخشی است که دراین شیوه‌نامه لحاظ شده و در سرمایه‌گذاری‌های خارجی باید یکی از اعضای کمیسیون حضور داشته باشند.

اهل بودن یا نبودن مساله این است!

سونیا اندیش در خصوص ایرادات این شیوه‌نامه عنوان کرد: اساسی‌ترین موضوع در این شیوه‌نامه روش انتخاب سرمایه گذار و اهلیت وی است، پروژه‌هایی که در تبریز متوقف شده‌اند عمدتا مشکل اهلیت دارند اما در شیوه‌نامه نحوه تایید اهلیت سرمایه‌گذاران مشخص نشده است.

وی ادامه داد: سرمایه شهرداری نقد است در حالیکه سرمایه‌گذار به مرور سرمایه خود را به میان می‌آورد و به همین دلیل بایستی اهلیت در ابتدای کار تایید شود؛ چطور شده که موضوع حق جلسه اعضا که مساله مهمی نیست در این شیوه نامه آمده اما موضوع مهمی چون تایید اهلیت در شیوه‌نامه وجود ندارد؟

نائب رئیس شورا یادآور شد: نگاه عمده به پروزه‌های عمرانی و مشخص نبودن نحوه فراخوان سرمایه‌گذار نیز از جمله دیگر مشکلاتی است که در این شیوه‌نامه وجود دارد.

وی در واکنش به سخنان مدیر سرمایه‌گذاری و توسعه مشارکت‌های شهرداری مبنی بر ارائه پروپوزال از سوی سرمایه‌گذاران ابراز داشت: حتی یک کودک پنج ساله هم می‌داند که ارائه پروپوزال برای یک پروژه هیچ ربطی به تایید اهلیت افراد سرمایه‌گذار ندارد.

اندیش تاکید کرد: چندین پروژه بلاتکلیف در شهر وجود دارد که شورا را گرفتار کرده است زیرا با همین شیوه‌نامه‌ها تصمیم گرفته شده و اگر بخواهید این شیوه‌نامه را تصویب کنید مشکلات قبلی ادامه خواهد داشت.

بهشتی‌ در پاسخ به این انتقادات تشریح کرد: ما در تعریف سرمایه‌گذار مشکل داریم؛ سرمایه گذار کسی است که از ثروتش برای اشتغال و تولید استفاده می‌کند و مانند آهو است که هرجا بستر آرام باشد همانجا می‌ماند.

وی ادامه داد:سرمایه گذار اگر سود نبرد شکست می‌خورد همانطور که چندین سرمایه گذار به دلیل آشنا نبود به فن شکست خورده‌اند، سرمایه گذار باید توجیه فنی، مالی و اقتصادی داشته باشد و شهرداری در اینجا چه وظیفه‌ای دارد؟ که مشخص کند زمینه‌های سرمایه‌گذاری در کجا فراهم است.

شهرام دبیری نیز در خصوص این شیوه‌نامه و محاسن و معایب آن گفت: این شیوه‌نامه به عنوان چارچوب کلی خوب است اما برخی مطالب در آن وجود ندارد؛ به عنوان مثال در گذشته برای ضابطه مندی با توجه به حجم و نوع سرمایه‌گذاری تسهیلاتی به سرمایه‌گذار داده می‌شد که این مساله در این شیوه‌نامه مشخص نشده است.

دعوا و جنجال بر سر سرمایه‌گذار خیالی

غلامحسین مسعودی‌ریحان دیگر عضو شورا در دفاع از ساختار این شیوه‌نامه تصریح کرد: ابتدا اجازه دهید سرمایه‌گذار بیاید بعد از آن دعوا کنید! در حال حاضر حتی یک سرمایه‌گذار هم پا پیش نگذاشته است.

وی ادامه داد: هیات رئیسه چندین بار این شیوه‌نامه را رد کرده و برای اینکه مشکل حل شود هیات رئیسه این شیوه‌نامه را تغییر دهد تا ما به آن رای دهیم!

قلیزاده در واکنش به این سخنان عنوان کرد: اگر می‌خواهید من یک رای خلاف قانون بدهم و ۱۲ عضو دیگر نیز آن را تایید کنند، اینکه با طعنه و کنایه حرف بزنیم کار درستی نیست! پاسخ دهید که چرا باید پشت درهای بسته اهلیت تایید شود؟

در ادامه عبدالله تقی‌پور در اعتراض به نحوه تدوین شیوه‌نامه سرمایه‌گذاری شهرداری تبریز اظهار داشت: سرمایه‌گذاران در صف نایستاده‌اند که منتظر تصویب این شیوه‌نامه باشند! هیچ سرمایه‌گذاری معطل تصویب این شیوه‌نامه نیست و نباید به اضطرار آن را تصویب کرد.

وی ادامه داد:اگر سرمایه‌گذار دست به نقدی وجود دارد برای بررسی پروژه به شورا بیاید اما با تدجه به روند گذشته و اینکه تضامینی که از سرمایه‌گذاران گرفته شده حتی به اندازه رسوب مبالغ واریزی در حساب آنها نبود باید حل شود.

سرانجام با رای اعضای شورا شیوه‌نامه سرمایه‌گذاری و مشارکت شهرداری تبریز تصویب شد.

دستور دوم جلسه امروز شورا بررسی راهکار پیشگیری از آتش‌سوزی‌های تبریز بود که مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری تبریز در این خصوص توضیح داد: آموزش پیشگیری از حریق در بازار، مجتمع‌های مسکونی و محلات را شروع کرده‌ایم و اگر بتوانیم آموزش به نقطه مطلوب برسانیم بسیاری از آتش‌سوزی‌ها پیش از وقوع خاموش می‌شوند.

وی با اشاره به کاهش ۳۰ درصد آتش‌سوزی‌ها نسبت به سال گذشته گفت: البته برخلاف این آمار متاسفانه سند آسیب‌شناسی و بودجه برای تدوین این سند نداریم، همچنین نظارت ساختمان‌ها از اختیار ما خارج شده و همین موضوع مشکلات را گسترش می‌دهد.

قلیزاده با بیان اینکه بعد از آتش‌سوزی بازار تبریز ۱۵ مورد حریق دیگر نیز در محدوده بازار رخ داده است، عنوان کرد: یکی از آتش‌سوزی‌هایی که اخیرا رخ داد ساختمان آفتاب بود که در عرض ۷ دقیقه خاموش شد چون طرح ایمنی به صورت کامل در آن اجرایی شده بود.

وی در خصوص تجهیزات آتش‌نشانی تبریز نیز عنوان کرد: در استان ما چهار نردبان ۳۵ متری بود که سه نردبان در تبریز به دلیل مشکلات کارخانه‌ای زمینگیر شده‌اند و تنها یک نردبان باقی مانده است.

مسئولین فقط برای خودنمایی وظیفه دارند؟

بابایی‌اقدم نیز در این جلسه در خصوص ایمنی بازار تبریز ابراز داشت: پاساژ امت مشکل سازه‌ای دارد و از مهندسین عمران بخواهید تا مشکلات این این پاساژ را مطرح کنند تا دچار عواقب غیرقابل جبران نشویم.

وی ادامه داد: در آتش‌سوزی بازار به یکی از مسئولین استان زنگ زدم اما عنوان کرد که این وظیفه شوراست اما به فلانی می‌گویم که موضوع را پیگیری کند! چطور برای خودنمایی و پیدا کردن راه‌های پشت‌بام  جلوی رسانه‌ها در آتش‌سوزی بازار تبریز وظیفه دارند اما امروز وظیفه ندارند؟

در ادامه ایرج شهین‌باهر درباره اقدامات شهرداری تبریز برای ایمنی بازار گفت: در طول سالهای گذشته بررسی پاساژها، مناطق خطر خیز و اخطارهای لازم داده شده و تا جایی که امکان پذیر است پیشگیری صورت گرفته اما تمام کارها بر عهده شهرداری نیست.

وی ادامه داد: برخی دستگاه‌ها در رفع خطر حوزه خودشان کاری نمی‌کنند به طور مثال اداره برق در بحث سیم‌های برقی که در بازار تبریز وجود دارد کاری انجام نمی‌دهد در حالیکه هربار هم گفته می‌شود که دلیل آتش‌سوزی‌ها اتصالات برقی است.

شهردار تبریز تاکید کرد: در طول صد سال گذشته ۱۸ ایستگاه آت‌نشانی وجود داشت که در این دوره شهرداری سه ایستگاه به آنها اضافه شده اما تجهیزات آنها ناقص است زیرا و تجهیزات آتش‌نشانی به شدت گران قیمت هستند.

در ادامه تمدید قرارداد شهرداری با شرکت همشهری در دستور کار قرار گرفت. علی آجودان زاده در خصوص بررسی قراردادهای این شرکت توضیح داد: وضعیت این شرکت کمیسون نظارت در دست اتمام است و اگر شهرداری به سوال‌های ۱۸ بندی ما پاسخ دهد ظرف یک هفته این گزارش را تقدیم شورا می‌کنیم.

شهین‌باهر نیز در این خصوص عنوان کرد: قرارداد مستقیم با کارکنان شهرداری را از وزارت کشور پیگیر هستیم و برخی بخشنامه‌‌ها صادر شده است اما پرداخت حقوق در ماه‌های آینده نیاز به مجوز دارد.

وی ادامه داد: شهرداری چهار روش برای همکاری اعلام کرده و هرکدام که به قانون نزدیک‌تر است را تصویب کنید.

در پایان اعضای شورا به مدت ۲ هفته برای اصلاح قرارداد شهرداری با شرکت همشهری فرصت دادند.