طرح ساماندهی مقبره الشعرای تبریز شتاب می‌گیرد
طرح ساماندهی مقبره الشعرای تبریز شتاب می‌گیرد
شهردار تبریز، دستور تسریع در اجرای عملیات عمرانی طرح ساماندهی مجموعه تاریخی‌-‌فرهنگی مقبره الشعرا را صادر کرد.

به گزارش شمس، ایرج شهین باهر روز سه شنبه در حاشیه بازدید از طرح ساماندهی مقبره الشعرا با بیان اینکه این طرح یک پروژه فرهنگی-عمرانی شاخص در کشور است، اظهار کرد: شهرداری تبریز از سال ۹۳ به‌طور داوطلبانه اجرای این پروژه را برعهده گرفته و تاکنو نیز به تنهایی همه عملیات عمرانی را پیش برده است.

وی اظهار کرد: برای تکمیل و تسریع عملیات عمرانی و اجرایی مقبره الشعرا در چندین جبهه، همکاری دیگر دستگاه‌ها و ادارات بخصوص اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ضروری است.

در این بازدید، فعال سازی کارگاه‌های سه جبهه کاری نصب اسکلت ضلع شرقی، کف سازی ضلع شمالی و همچنین تکمیل کافه هنر در محوطه مجموعه تاریخی – فرهنگی مقبره الشعرا آغاز شد.

مجموعه تاریخی – فرهنگی مقبره الشعرا در محله تاریخی «سرخاب» تبریز، آرامگاه بیش از ۴۱۰ شاعر، عارف و رجال نامی ایران و کشورهای منطقه از ۸۰۰ سال پیش تاکنون، در سال های اخیر در وضعیت نابسامانی به سر می‌برد و حال نزار آن موجب نارضایتی فرهنگ دوستان و گردشگران شده است.

هزینه تکمیل طرح ساماندهی مقبره الشعرا به نرخ امروز بیش از ۵۰ میلیارد تومان برآورد می شود که شهرداری تبریز امسال ۱۰ درصد از آن برای این منظور اختصاص داده است.

مقبره الشعرا، آرامگاه شاعرانی مانند استاد سیدمحمدحسین بهجت تبریزی معروف به شهریار، اسدی طوسی، قطران تبریزی، مجیرالدین بیلقانی، خاقانی شیروانی، ظهیرالدین فارابی، شاپور نیشابوری، شمس الدین سجاسی، ذوالفقار شروانی، همام تبریزی، مغربی تبریزی، مانی شیرازی، لسانی شیرازی و شکیبی تبریزی، در محله‌ سرخاب تبریز قرار دارد و یکی از گورستان‌های تاریخی این شهر به‌شمار می‌رود.

طبق اسناد تاریخی این قبرستان قبل از قرن ۸ هجری وجود نداشته و در گذشته نام‌های مختلفی به خود گرفته است که از آن جمله می‌توان به «حظیره‌الشعرا»، «حظیره‌القضاه» و «قبرستان سرخاب» اشاره کرد.

در سال ۱۳۴۶ شمسی، مدیرکل وقت اداره فرهنگ آذربایجان شرقی در نامه‌ای به انجمن آثار ملی، خواستار توجه به گورستان سرخاب و ایجاد یادبودی برای مقبره‌الشعرای تبریز شد که کار احداث آن از سال ۱۳۵۰ با برگزاری یک مسابقه آغاز، سال ۵۱۳۵۶ با آغاز جرقه های انقلاب اسلامی، متوقف و سال ۱۳۷۴ مجددا از سرگرفته شد و سال سه سال بعد این یادبود به اتمام رسید و اکنون به یکی از نمادهای گردشگری تبریز تبدیل شده است.

تبریز با تاریخچه ای سرشار از شاعران، ادیبان و عارفان به عنوان سرزمین شعر و ادب شناخته شده است و «مقبره الشعرا» در کنار سایر آثار و اماکن تاریخی و گردشگری و جاذبه های دیدنی آن، مورد وثوق گردشگران بوده و سالانه علاقه مندان زیادی را به سوی خود جلب می کند ولی اوضاع نابسامان اطراف این مقبره در سال های اخیر نارضایتی گردشگران را بدنبال داشته است.

غفلت مسئولان یا بی توجهی آن ها در سال های اخیر در ارتباط با نقش و اهمیت این مکان، موجب آزردگی خاطر گردشگران و اهالی شعر و ادب شده و ناتمام ماندن «طرح ساماندهی» مقبره الشعرا، شامل ساخت کتابخانه، نگارخانه و آمفی‌تئاتر در بخش جنوبی بنای یادمان نیز بر آن افزوده است.

در سال های اخیر کار ساماندهی و گسترش محوطه این مکان گردشگری از سوی شهرداری منطقه ۱۰ تبریز آغاز شد، ولی به دلیل کمبود بودجه، روند اجرایی آن از پیشرفت خوبی برخوردار نشده است.

در این بین ادامه بلند مرتبه‌ سازی در مجاورت مقبره‌ الشعرا و نقض حریم تاریخی این مجموعه نیز نگرانی دوستداران شعر و و ادب و میراث فرهنگی را در برداشته و گویا صدور احکام توقف عملیات در احداث ساختمان های بلند در حریم آن نیز دردی از حال نزار این مکان تاریخی ۸۰۰ ساله دوا نکرده و این روند همچنان ادامه دارد.

هر چند شهرداری تبریز ۵ سال قبل، مسوولیت اجرای طرح ساماندهی مقبره الشعرا را بر عهده گرفت و تاکنون نیز افزون بر ۶۰ میلیارد تومان برای آن هزینه کرده است، اما مسوولان شهرداری می گویند که فرافکنی در خصوص این طرح از سوی دیگر سازمان های مسوول در شرایط مالی بد مدیریت شهری، بی انصافی است.

البته ردیف بودجه مجموعه مقبره الشعرا نیز که تا پارسال قطع شده بود، امسال برقرار شده و قرار است ۱۸۰ میلیار تومان برای این منظور در بودجه اختصاص یابد.