ضرب‌الاجل مدیرعامل معدن طلای اندریان برایمان اهمیتی ندارد/ مسئولین استان بر ادامه فعالیت معدن تاکید داشتند
ضرب‌الاجل مدیرعامل معدن طلای اندریان برایمان اهمیتی ندارد/ مسئولین استان بر ادامه فعالیت معدن تاکید داشتند
قاسمی می‌گوید ضرب‌الاجل یک هفته‌ای مدیرعامل معدن طلای اندریان اهمیتی برای اداره‌ل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی ندارد و تا زمان رفع تهدیدات زیست‌محیطی در چارچوب قانون پلمپ شیرفلکه‌های محلول سیانید ادامه خواهد داشت.

«حمید قاسمی» در گفت‌وگو با خبرنگار شمس در تشریح آخرین وضعیت معدن طلای اندریان و اختلاف نظر بر سر آلایندگی آن اظهار داشت: فعالیت این معدن تا پایان سال ۹۶ مورد مخالفت بود و قبل از آن نیز به دلیل فعالیت بدون مجوز، به دستگاه قضایی معرفی شده بود.

وی افزود: در جلسه اقتصاد مقاومتی دادگستری آذربایجان‌شرقی فرصتی ۶ ماهه به مسئولین معدن طلای اندریان ارائه شد تا نسبت به ارائه گزارش زیست محیطی اقدام نمایند و آنان نیز گزارش خود را ارائه کردند اما باتوجه به پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصدی مجموعه‌شان این گزارش به تایید حفاظت محیط زیست استان نرسید.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی با اشاره به تاکید مسئولین استانی به فعالیت معدن طلای اندریان علی‌رغم عدم تایید گزارشات زیست محیطی آن، توضیح داد: تا پایان سال ۹۸ سه گروه آزمایشگاهی اداره‌کل حفاظت محیط زیست، دانشگاه تبریز و یک گروه معتمد تا شعاع ۱۰ کیلومتری معدن طلای اندریان را به دلیل استفاده از محلول سیانید در استخراج طلا مورد بررسی قرار دادند و هیچگونه آلودگی مشاهده نشد.

وی با اشاره به تصویر منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر آلایندگی معدن طلای اندریان طبق گزارش حفاظت محیط زیست استان در شهریور سال ۹۷، تصریح کرد: کسانی که این تصویر این گزارش را منتشر و تفسیر یک طرفه کرده‌اند مرتکب شیطنت شده‌اند چراکه این نمونه‌برداری داخل حوضچه داخل معدن صورت گرفته است حال آنکه در خارج از معدن هیچ‌گونه آلایندگی که منجر به ایجاد ضرر به محیط زیست و اهالی گردد وجود نداشته است.

قاسمی با اعلام اینکه اوایل سال جاری با بروز نشتی و ایجاد آلایندگی در خارج از معدن طلای اندریان با حکم قضایی شیرفلکه‌های تغذیه‌ی محلول سیانید پلمپ شد، خاطرنشان ساخت: این فلکه‌ها همچنان پلمپ است و ضرب‌الاجل مدیر معدن نیز برای ما اهمیتی ندارد و اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان در چارچوب قانون به وظایف خود عمل می‌کند.

وی در پایان در پاسخ به این سوال که آیا امکان استخراج طلا از معدن اندریان به روش دیگری وجود ندارد، ابراز داشت: طبق اعلام کارشناسان صنعت و معدن و اساتید برای استخراج طلا از معادنی که میزان طلا در آنان نیم گرم در هر تن است از محلول سیانید استفاده می‌شود و چاره‌‌ی دیگری وجود ندارد.

انتهای پیام/