صنعت دامپروری آذربایجان‌شرقی در آستانه ورشکستگی/ بروز فاجعه در صورت تعلل مسئولین!
صنعت دامپروری آذربایجان‌شرقی در آستانه ورشکستگی/ بروز فاجعه در صورت تعلل مسئولین!
افزایش قیمت نهاده‌های دامی در بازار آزاد و عدم تناسب عرضه و تقاضا دامداران آذربایجان شرقی را در آستانه ورشکستگی قرار داده است.

اقتصادی شمس: دامداران آذربایجان‌شرقی این روزها را به سختی سپری می‌کنند و سرمایه میلیاردی‌شان را در معرض نابودی می‌بینند. نبود نهاده‌های دامی و ایجاد بازار سیاه صنعت دادمداری را در آستانه‌ی ورشکستگی قرار داده است.

مدت‌هاست دامداران و مرغداران از نبود خوراک اولیه به مسئولین شکایت می‌برند و حال بعد گذشت ۳ ماه انبار دامداران خالی شده و آنان جز کاه و یونجه چیز دیگری پیدا نمی‌کنند تا دامشان را زنده نگهدارند و آنان را به مرحله شیردهی و رشد برسانند.

یکی از دامداران تبریزی در گفت‌وگو با خبرنگار شمس می‌گوید دامداران شیر خام را از قرار لیتری ۲ هزار و ۳۹۰ تومان به کارخانجات می‌فروشند و صاحب کارخانه آن را با افزایش قیمت به دست مشتری می‌رساند اما بعد گذشت ۲ ماه هنوز پول دامدار را پرداخت نکرده است.

وی می‌افزاید: گوشت را لاشه‌ای ۴۸ هزار تومان از دامدار می‌خرند و در قصابی‌ها کیلویی ۸۰ هزار تومان عرضه می‌شود اما این وسط به دلیل فقدان خوراک دام، در بازار سیاه قیمت هر کیلو سویا را به ۵ هزار و ۵۰۰ تومان رسانده‌اند و قیمت سایر نهاده‌ها نیز افزایش قابل توجهی یافته است.

این دامدار تصریح می‌کند: با افزایش قیمت نهاده‌های دامی دیگر تولید شیر و گوشت برای ما صرفه اقتصادی ندارد و چنانچه مسئولان فکری به حال تنظیم بازار نکنند در آینده‌ای نه چندان دور فاجعه رخ می‌دهد و با کمبود گوشت و پروتئین و لبنیات قیمت‌ها در بازار افزایش می‌یابد.

گزارش شمس می‌افزاید، اکبر فتحی مدیرکل جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی درباره چرایی نبود نهاده دامی گفته است، ۴ ماهی می‌سود که نهاده‌های دامی وارداتی از بنادر کشورمان ترخیص نشده‌اند.

انتهای پیام/