صحبت‌های امیدوارکننده و هشدارهای جدی استاندار در این روزهای کرونایی/ وضع ۱۰ درصد مردم خوب است!
صحبت‌های امیدوارکننده و هشدارهای جدی استاندار در این روزهای کرونایی/ وضع ۱۰ درصد مردم خوب است!
استاندار آذربایجان‌شرقی از کاهش فوتی‌های کرونایی استان به 15 نفر در روز گذشته خبر داد و گفت: روند فعلی کنترل کرونا خوشحال‌کننده ولی شدیدا شکننده است و اگر کمی بی‌احتیاطی کنیم، وضعیت سابق حتی شدیدتر بازخواهد گشت.

به گزارش شمس، محمدرضا پورمحمدی عصر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: خوشبختانه به دلیل همراهی و مساعدتی که اقشار مختلف به‌ویژه صاحبان حِرَف، اتحادیه‌ها و به‌طور کلی مردم داشتند در ۲۰ روز گذشته که محدودیت‌های کرونایی را اعمال کردیم بیماری به‌طور محسوسی تحت کنترل درآمد و فوتی‌های استان که در برخی از روزها به ۳۰ نفر می‌رسید، دیروز به ۱۵ نفر کاهش یافت.

وی گفت: پیش‌بینی سازمان بهداشت جهانی برای کشور ما روزانه ۸۰۰ فوتی در پاییز بود که با اقدامات خوبی که انجام گرفت روند پیشرفت بیماری کنترل شد و توانستیم میزان مرگ و میر روزانه را از ۴۰۰ نفر به حدود ۳۰۰ نفر کاهش دهیم.

استاندار آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه دو هفته خیلی خوبی در کشور و استان سپری کردیم، یادآور شد: با اعمال محدودیت‌ها و همراهی مردم میزان بستری‌های بیمارستانی در آذربایجان‌شرقی روند کاهشی پیدا کرده است.

وی افزود: خوشبختانه از ابتدای شیوع کرونا تا به امروز در کشور و استان عقب‌ماندگی نداشتیم و اقدامات و برنامه‌ریزی‌های تا حدود زیادی پیشگیرانه بوده است و در هیچ مرحله‌ای از بهداشت، درمان و تامین اقلام مورد نیاز غافلگیر نشدیم.

پورمحمدی ادامه داد: اعمال محدودیت‌ها نشان داد که وقتی همه بخواهند، خواهیم توانست مدیریت خوبی بر روند کاهش شیوع بیماری داشته باشیم و آن را کنترل کنیم.

روند فعلی کاهش مبتلایان کرونا شدیدا شکننده است

وی با بیان اینکه بستری‌های ما نیز که به یک‌هزار و ۵۰۰ نفر می‌رسید حالا از یک‌هزار و ۱۰۰ نفر هم کمتر است، تصریح کرد: این روند خوشحال‌کننده ولی در عین حال شدیدا شکننده است و اگر کمی غفلت و بی‌احتیاطی کنیم وضعیت سابق حتی شدیدتر بازخواهد گشت.

پورمحمدی متذکر شد: بنا به ملاحظات مصلحت جامعه و شرایط اقتصادی مجبور شدیم محدودیت‌ها را کاهش دهیم که اگر این اتفاق به عادی‌انگاری منجر شود و پروتکل‌ها به طور کامل رعایت نشود، شرایطی پیش خواهد آمد که مجبور می‌شویم محدودیت‌های سفت و سخت گذشته را دوباره اعمال کنیم.

استاندار آذربایجان‌شرقی در عین حال خاطرنشان کرد: از مردم شریف استان تقاضا داریم کاهش تعداد فوتی‌ها را حمل بر کنترل کامل بیماری کرونا قلمداد نکرده؛چرا که با توجه به قرارگیری در فصل سرما شیوع بیماری افزایش یافته است؛ بنابراین تا زمانی که دارو و واکسن قطعی کرونا هنوز در دسترس نباشد، باید مراقبت‌ها به شدت رعایت شود.

وضع ۱۰ درصد مردم خوب است بقیه به سختی روزگار می‌گذرانند

این مسوول هشدار داد: در این ایام از تولیدکنندگان، صاحبان اصناف و کسبه تقاضا دارم هوای مردم را داشته باشند؛ همه از شرایط اقتصادی جامعه و دشواری گذران امور مردم باخبر هستند و در این شرایط خاص مجبوریم به سود حداقلی کفایت کنیم تا مردم بیش از این تحت فشار تامین معیشت قرار نگیرند.

پورمحمدی با بیان اینکه تنها وضع ۱۰ درصد مردم خوب است بقیه به سختی روزگار می‌گذرانند، تاکید کرد: صاحبان کسب و کاری که دستشان به دهانشان می‌رسد به فکر درآمدهای آنچنانی نباشند و مراقب مردم و به‌ویژه اقشار آسیب‌پذیر باشند.

مردم از خرید کالاهایی که قیمت بالایی دارند کاملا پرهیز کنند

استاندار آذربایجان‌شرقی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به بالا رفتن قیمت بعضی از کالاها بیان داشت: در همه جای دنیا اگر قیمت کالایی به شکل غیرمتعارف بالا رود مردم از خرید آن کالا صرف نظر می‎کنند تا قیمت کاهش یابد، ولی در اینجا شاهد هستیم وقتی قیمت غیرضروری‌ترین کالاها (مثلا گوشی موبایل) بالا می‌رود مردم بیشتر از قبل به صرافت خرید آن کالا می‌افتند!!

وی ابراز کرد: مردم در مواجهه با افزایش قیمت کالاها اگر فقط چند روز صبر کنند تقاضا کاهش یافته و به تبع آن قیمت‌ها می‎شکند؛ این اتفاق به‌ویژه در مورد مواد غذایی مثل گوشت و مرغ مصداق بیشتری دارد؛ بنابراین دوباره تاکید می‌کنم مردم از خرید کالاهای غیرضروری که قیمت بالایی دارند، کاملا پرهیز کنند.

مرغ باید با قیمت مصوب ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان به فروش برسد

پورمحمدی با بیان اینکه تولید و ذبح گوشت مرغ بیشتر از نیاز استان است اما طوری وانمود می‌شود که گویی کمبودی وجود دارد، متذکر شد: مرغ باید با قیمت مصوب ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان به فروش برسد و هیچ اعتراضی از سوی مرغداران در این مورد قابل قبول نیست.

این مسوول توضیح داد: اگر اخیرا قیمت مرغ از ۲۵ هزار تومان فراتر رفت و به ۳۰ هزار تومان هم رسید به این دلیل بود که دولت نهاده‌های دامی را تامین نکرده بود ولی حالا که نهاده‌های دامی به قیمت دولتی عرضه شده و باید محصول هم به قیمت دولتی در بازار ارائه شود.

  • منبع خبر : فارس