صادرات ۱۳۶ میلیون دلاری کالاهای کشاورزی از گمرکات آذربایجان‌شرقی
صادرات ۱۳۶ میلیون دلاری کالاهای کشاورزی از گمرکات آذربایجان‌شرقی
رئیس جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی، با اشاره به افزایش ۶.۵ درصدی سهم صادرات محصولات کشاورزی این خطه گفت: در مدت سپری شده از سال جاری ۱۳۶ میلیون دلار کالاهای کشاورزی از گمرکات استان با احتساب ارز نیمایی صادر شد.

به گزارش شمس، اکبر فتحی در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: میزان وزنی محصولات کشاورزی صادر شده در این مدت، ۱۲۴ هزار تن شامل نباتات زنده، محصولات گلخانه ای، نباتات ریشه ای (سیب زمینی، هویج، پیاز)، میوه های خوراکی، کشمش و فرآورده های لبنی بود.

فتحی با بیان این که ۱۹ درصد کل صادرات غیر نفتی آذربایجان شرقی مربوط به بخش کشاورزی است، اظهار کرد: با نگاهی به آمارها در ۲ سال قبل، سهم صادرات محصولات کشاورزی از کل صادرات استان از ۱۲.۵ درصد به ۱۹ درصد ارتقا یافته که نشان دهنده افزایش ۶.۵ درصد سهم صادرات محصولات کشاورزی از کل صادرات غیر نفتی استان است.

بنا بر اعلام سازمان جهادکشاورزی آذربایحان شرقی، میزان تولیدات محصولات کشاورزی استان در بیشتر بخش ها صعودی بوده به طوری که مازاد آنها به سایر استان ها و ۵۴ کشور جهان صادر شده که در دوران کرونا تحسین برانگیز است و می تواند الگوی سایر بخش ها باشد.

خشکبار، تولیدات گلخانه ای، صیفی جات، کشمش، رب، آب میوه، انگور، فرآورده های لبنی و محصولات زراعی از جمله محصولات کشاورزی هستند که به کشورهای مختلف اروپایی و آسیایی صادر شده اند و این امر نمایانگر جهش صادراتی و تولیدات بخش کشاورزی در آذربایجان شرقی است.

آذربایجان شرقی دارای یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی (دیم-آبی) است که از این میزان ۸۰۰ هزار هکتار بصورت دیم مطلق و ۳۰۰ هزار هکتار به طور آبی کشت می شوند که ۱۰۵ هزار هکتار آن مربوط به باغات بوده و مابقی در حوزه زراعت قرار دارد.

  • منبع خبر : ایرنا