شرایط دریاچه ارومیه برای زندگی آرتمیا مناسب شده است
شرایط دریاچه ارومیه برای زندگی آرتمیا مناسب شده است
قمی گفت: امسال با توجه به این‌که شرایط آبی دریاچه ارومیه مناسب بوده و آب زیادی از حوضه‌ به پیکره‌ی دریاچه تزریق می‌شود، شرایط برای زندگی آرتمیا ارومیانا بسیار مناسب شده است.

 میرمحسن حسینی قمی با بیان این‌که آرتمیا ارومیانا گونه‌ی سخت پوست آندمیک دریاچه‌ی ارومیه است، اظهار کرد: این موجود زنده مهم‌ترین حلقه‌ی زنجیره‌ی غذایی اکوسیستم بوده و حیات پرندگان آبزی به این گونه‌ی غذایی وابسته است، این موجودات به دلیل این‌که می‌توانند در شرایط نامساعد به حالت سیست و غیرفعال تبدیل شوند براین اساس طی سال‌های زیادی به بقای خود ادامه می‌دهند.
وی افزود: با توجه به این‌که دریاچه‌ی ارومیه در قسمت انتهای حوضه‌ی آبریز قرار گرفته است و رودخانه‌های آب شیرین نیز به این دریاچه وارد می‌شود، به همین دلیل در مصب رودخانه‌ها  شرایط شوری مناسب برای فعالیت آرتمیا ارومیانا فراهم می‌شود و در مصب رودخانه‌ها به حیات خود ادامه می‌دهد، زمانی که شرایط آبی برای زندگی آرتمیا ارومیانا مناسب می‌شود، زاد آوری آن افزایش می‌یابد. 
 معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط ‌زیست آذربایجان‌شرقی با بیان این‌که آرتمیا ارومیانا به سختی منقرض می‌شود، افزود: این گونه‌ی آبزی می‌تواند چند دهه به طور سیست خود را حفظ کند و می‌تواند به محض فراهم شدن شرایط مناسب مجددا به فعالیت و حیات خود ادامه دهد، هر سال از رودخانه‌ها آب به دریاچه تزریق می‌شد و معمولا در این مصب‌ها آرتمیا ارومیانا فعالیت می‌کرد. 
 وی در خصوص فعالیت آرتمیا ارومیانا بعد از ۱۵ سال در بندر قبادلوی عجب شیر، گفت: به طور دقیق نمی‌توان اذعان کرد که آرتمیا ارومیانا چند سال در این بندر فعالیت نکرده است ولی با توجه به مصب رودخانه‌ی قلعه چای و ورود آب از آن به دریاچه، آرتمیاارومیانا نیز به فعالیت خود آغاز کرده است و در حال حاضر این موجودات در بندر قبادلو مشاهده می‌شوند. 
 وی در خصوص بازگشت مجدد فلامینگوها به دریاچه‌ی ارومیه، اظهار کرد: فلامینگوها همه ساله و در تمامی فصول در دریاچه ارومیه حضور داشته و زندگی می‌کنند و در حال حاضر نیز در برخی مناطق استان از جمله شهرستان بناب به حیات خود ادامه می‌دهند.

  • منبع خبر : ایسنا