سهم هر ایرانی از یارانه‌ها ۸۰۰ هزار تومان است/ دولت هزینه دیوان سالاری‌اش را از جگر ملت بیرون می‌کشد
سهم هر ایرانی از یارانه‌ها ۸۰۰ هزار تومان است/ دولت هزینه دیوان سالاری‌اش را از جگر ملت بیرون می‌کشد
بیگی گفت: دولت برای مردم نسخه‌ای نمی‌پیچد بلکه درصدد است که با آزاد سازی قیمت‌ها، کسری بودجه خود را جبران کند و اقتصاد را از بین ببرد.

به گزارش شمس، احمدعلیرضا بیگی صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران با بیان اینکه دولت گزینه افزایش قیمت سوخت و حامل‌های انرژی را بر گزیده و این برخلاف پیمانی است که بین مردم و دولت منعقد شده است، اظهار داشت: قرار بود هر مقداری که قیمت سوخت افزایش پیدا می‌کند به همان میزان یارانه نقدی مردم افزایش یابد؛ در حال حاضر دولت حدود ۳۲ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی به مردم می‌پردازد.

وی یادآور شد: در جریان تصویب بودجه سال ۹۸ با اصرار دولت ۱۴ میلیارد دلار برای تأمین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم در اختیار قوه مجریه قرار گرفت، مجلس با این شکل اختصاص یارانه به کالاهای اساسی موافق نبود اما بالاخره حامیان دولت در مجلس این موضوع را به تصویب رساندند.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو خاطرنشان ساخت: به دلیل سو عملکرد دولت در تأمین کالاهای اساسی، ثروت فراوانی به جیب رانت خواران و سوءاستفاده گران رفت، واردکنندگان ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت کردند اما کالاها با ارز بالای ۱۰ هزار تومان به دست مردم رسید.

وی با بیان اینکه کمتر از ۳۰ درصد یارانه کالاهای اساسی به دست مردم می‌رسد، متذکر شد: بهتر است به جای اینکه این پول به بقال و نانوا داده شود به صورت یارانه نقدی به مردم پرداخت شود؛ ۱۴ میلیارد دلاری که دولت برای یارانه کالاهای اساسی دریافت کرده است حدود ۱۸۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.

این نماینده مجلس دهم با اعلام اینکه دولت ۳۲ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی می‌پردازد و ۱۸۰ هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه کالاهای اساسی از مجلس بودجه گرفته است، عنوان کرد: بنابراین دولت ۲۱۰ هزار میلیارد تومان بابت پرداخت یارانه در بودجه اعتبارات دریافت می‌کند.

۲۷۰ هزار تومان سهم هر ایرانی از یارانه کالاهای اساسی

عضو شورای مرکزی فراکسیون نمایندگان ولایی تاکید داشت: در صورتی که این بودجه به صورت یارانه نقدی به مردم پرداخت شود، یارانه هر نفر ۶ برابر افزایش می‌یابد و از این طریق می‌توان بهای واقعی شدن قیمت‌ها را به مردم پرداخت کنیم.

علیرضا بیگی یادآور شد: دولت اعلام می‌کند ۹۰ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان پرداخت می‌کنیم که بیشتر این یارانه پنهان مربوط به بنزین است. مردم حدود ۱۰۰ میلیون لیتر روزانه بنزین مصرف می‌کنند که حدود ۲۰ میلیون لیتر آن به وسیله لوله کشی از مسیر دریا و سایر مسیرها قاچاق می‌شود.

وی افزود: گزارش‌های رسمی نیز حکایت از این دارد که روزانه ۲۰ میلیون لیتر بنزین قاچاق می‌شود.

عضو کمیسیون شوراها و سیاست داخلی مجلس با بیان اینکه در صورتی که قیمت سوخت واقعی شود و به حدود ۵ هزار تومان افزایش یابد، مصرف سوخت به شدت کاهش خواهد یافت، گفت: دولت از فروش بنزین داخلی می‌تواند هزار تومان آن را خودش بردارد و ۴ هزار تومان باید به مردم بازگردد.

وی توضیح داد: ۵۰ میلیون لیتر ضرب در ۴ هزار تومان می‌شود ۲۰۰ میلیارد تومان در روز که سالانه رقمی حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان درآمد به درآمدهای دولت اضافه می‌شود که اگر با رقم یارانه کالاهای اساسی به میزان ۱۸۰ هزار میلیارد تومان و یارانه‌های نقدی به میزان ۳۲ هزار میلیارد تومان جمع شود، رقمی حدود ۲۹۰ هزار میلیارد تومان منابعی است که می‌تواند به یارانه‌های نقدی اختصاص یابد.

بیگی با بیان اینکه با اجرای این برنامه ریزی ۵۰ میلیون لیتر در مصرف بنزین صرفه جویی می‌شود، اظهار کرد: در صورت فروش روزانه ۵۰ میلیون لیتر بنزین به نرخ جهانی ۱۰ هزار تومان، می‌توانیم روزانه ۵۰۰ میلیارد تومان از محل صادرات بنزین درآمد کسب کنیم و در سال رقمی حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان به دست آوریم که اگر این رقم با یارانه‌های قبلی جمع شود، حدود ۵۰۰ میلیارد تومان می‌توانیم به صورت یارانه نقدی در اختیار مردم قرار دهیم.

۶۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان سهم یارانه هر ایرانی است

وی افزود: در این صورت به هر نفر ایرانی ماهانه ۶۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان یارانه تعلق می‌گیرد. به این ترتیب اقتصاد کشور واقعی می‌شود و مردم نیز با آن مخالفتی نخواهند کرد.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو تصریح کرد: دولت به خاطر پرداخت یارانه آرد، شکر، کود شیمیایی به تولید کنندگان اجازه صادرات محصولاتشان را نمی‌دهد اما زمانی که اقتصاد به این ترتیب آزاد شود، صادر کنندگان با قدرت بیشتری می‌توانند فعالیت خود را ادامه دهند.

وی ادامه داد: با واقعی شدن اقتصاد، اشتغال و اقتصاد کشور رونق می‌یابد و جلوی هزینه‌های گزافی که دولت به بهانه‌های غیرواقعی بودن اقتصاد به مردم تحمیل می‌کند، گرفته می‌شود.

این نماینده مجلس افزود: در حال حاضر مردم تحت فشار شدید اقتصادی قرار دارند زیرا هزینه‌های دولت افزایش یافته و دولت قیمت کالا و خدمات را افزایش داده است و در واقع دولت هزینه دیوان سالاری اش را از جگر مردم بیرون می‌کشد.

علیرضا بیگی گفت: دولت برای مردم نسخه‌ای نمی پیچد بلکه درصدد است که با آزاد سازی قیمت‌ها، کسری بودجه خود را جبران کند و اقتصاد و اشتغال را از بین ببرد.

وی تصریح کرد: در صورت اجرای دقیق قانون هدفمندی یارانه‌ها، یک خانواده چهار نفره ایرانی سه میلیون و ۲۰۰ هزار تومان یارانه دریافت خواهد کرد. این امر موجب واقعی شدن اقتصاد و رونق بازار خواهد شد.

عضو کمیسیون شوراها و سیاست داخلی خاطرنشان کرد: دولت در واقع با اختصاص دلار ۴۲۰۰ تومانی به واردات کالاهای اساسی رانت بزرگی را در اختیار وارد کنندگان قرار می‌دهد و یارانه‌ای که می‌خواهد به مردم بدهد به شکل رانت به وارد کنندگان پرداخت می‌کند.

انتهای پیام/

  • منبع خبر : مهر