زمان انتظار مسافران مطابق استاندارد کشور است/ پیش بینی استقبال ۵۰ هزار نفری از مترو پس از کرونا
زمان انتظار مسافران مطابق استاندارد کشور است/ پیش بینی استقبال ۵۰ هزار نفری از مترو پس از کرونا
چهار ایستگاه قطار شهری تبریز روز پنجشنبه همزمان با هفته حمل و نقل توسط رئیس جمهور افتتاح شد و این در حالی است که پیشرفت کار و بهبود کیفیت ارائه خدمات و بهره برداری مترو تبریز طی حدود یک سال اخیر سرعت قابل ملاحظه ای داشته است.

به گزارش شمس، کاهش “هِدوِی” (فاصله زمانی رسیدن قطار به ایستگاه) از ۴۰ به ۱۳ دقیقه در فاز ۳ و از ۱۷ به ۱۳ دقیقه در فازهای ۱ و ۲ که موجب اتصال و رینک سه فاز خط ۱ شده است، پوشش مسائل ایمنی به رغم نبودِ سیگنال لازم، انعقاد تفاهمنامه با اورژآنس و آتش نشانی جهت تامین ایمنی و تلاش مستمر برای استقرار پلیس مترو، انعقاد تفاهمنامه با اپراتورهای همراه اول و ایرانسل جهت خط دهی آنتن تلفن همراه در مترو، تلاش برای ایجاد و فراهم کردن سیستم حمل و نقل ترکیبی، ارتقای سطح راهبران قطارها و هماهنگی و همکاری نزدیک با استانداری، شهرداری، شورای شهر و سازمان قطار شهری از جمله اقدامات مهمی است که در حدود یک سال اخیر از سوی شرکت بهره برداری قطار شهری تبریز رخ داده و موجب شده تا تحولی چشمگیر در این مد حمل و نقل عمومی شهر تبریز ایجاد شده است.

قطار شهری تبریز متشکل از پنج خط است که خط ۱ آن به بهره برداری رسیده و شامل ۱۸ ایستگاه است. از میان این ۱۸ ایستگاه، ۱۵ ایستگاه به بهره برداری رسیده و سه ایستگاه دیگر نیز اواسط سال آینده به بهره برداری کامل خواهد رسید. خط ۱ به طول ۱۷.۲ کیلومتر است و از ایستگاه ائل گلی تا ایستگاه نور در شهرک نور امتداد دارد. بهره برداری از خط ۱ از سال ۹۵ آغاز شده و اکنون با گذشت چهار سال، این فاز در حال تکمیل است.

از ۴۰ به ۱۳، کاهش ۲۷ دقیقه ای زمان انتظار مسافر

یکی از موضوعات مهم در سیستم حمل و نقل عمومی، زمان انتظار مسافر برای سوار شدن به وسیله نقلیه یا همان هِدوِی است. در این خصوص بهرام فرهخت مدیرعامل شرکت بهره برداری قطار شهری با اشاره به اینکه این زمان انتظار نسبت به سال گذشته کاهش چشمگیری داشته است، می گوید: پیش از این، هِدوِی یا همان زمان رسیدن قطار به ایستگاه، در فاز های ۱ و ۲ به مدت ۱۷ دقیقه بود که ما این زمان را به ۱۳ دقیقه کاهش دادیم. این زمان همچنین در فاز ۳، به مدت ۴۰ دقیقه بود که این مدت زمان طولانی را نیز به ۱۳ دقیقه کاهش دادیم تا با راه اندازی فاز سوم، هِدوِی هر سه فاز برابر باشد.

او با گفتن این جمله که “کاهش زمان انتظار مسافر برای سوار شدن به قطار، کار بزرگی بوده”، اضافه می کند: مدت زمان انتظار مسافر برای سوار شدن به قطار، به تعداد قطارها و سرعت حرکت آنها بستگی دارد. ما هم اکنون شش رام قطار فعال در سه فاز خط ۱ داریم و حداکثر سرعت این قطارها، ۴۵ کیلومتر بر ساعت است. با افزایش تعداد قطارها، دوبانده کردن فاز ۳ و همچنین افزایش سرعت قطارها، اکنون زمان انتظار مسافر تقریبا نزدیک به استاندارد کشور است و این واقعا کار بزرگی بود که شرکت بهره برداری قطار شهری موفق به تحقق آن شد.

کرونا برود، ۵۰ هزار نفر می آید

مدیرعامل شرکت بهره برداری قطار شهری تبریز در خصوص میزان جابجایی مسافر در طول روز می گوید: قبل از شیوع کرونا، روزانه بطور متوسط ۲۵ هزار نفر توسط مترو جابجا می شدند اما پس از شیوع کرونا، این آمار تا سه هزار نفر کاهش پیدا کرد. البته پس از مدتی، آمار جابجایی مسافران توسط مترو تبریز به حدود ۱۳ هزار نفر رسید و اکنون این آمار تقریبا چهار تا پنج هزار نفر در روز است.

فرهخت با بیان اینکه شرکت بهره برداری قطار شهری تلاش می کند تا این آمار پس از کرونا افزایش پیدا کند، ادامه می دهد: فاز سه خط ۱ از روز شنبه ۲۹ آذر بطور کامل شروع به فعالیت می کند و با این شرایط هدفگذاری ما برای آمار جابجایی مسافر در طول روز پس از رفع بیماری کرونا، ۵۰ هزار نفر است. با بهره برداری کامل از ایستگاه های باقی مانده از خط ۱، ما تلاش می کنیم که هِدوِی ۱۳ دقیقه ای را حفظ کنیم و آمار پذیرش و جابجایی مسافر را افزایش دهیم.

استقرار اورژانس و آتش نشانی برای تامین ایمنی مترو

تامین ایمنی قطارها، کارکنان و مسافران یکی از ضرورت های قطار شهری است. جایی که احتمال وقوع بعضی حوادث وجود دارد و لازم است تا شرایط برای مقابله با این حوادث و اقدام بموقع، فراهم شود. مدیرعامل شرکت بهره برداری قطار شهری تبریز در این ارتباط می گوید: ما در بحث ایمنی قطار، ایستگاه ها، کارکنان و مسافران مترو با عقد تفاهمنامه ای با اورژانس و آتش نشانی، سعی کرده ایم که امکان پیشگیری و همچنین اقدام بموقع در مواقع بحرانی و حوادث را فراهم کنیم. در این خصوص سه اکیپ اورژانس در ایستگاه های ائل گلی، شهریار و لاله مستقر می شوند تا در صورت نیاز به مسافران یا کارکنان امدادرسانی کنند.

ما همچنین در حال انعقاد تفاهمنامه با سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تبریز هستیم تا نسبت به استقرار اکیپ های آتش نشانی نیز اقدام کنیم.

او با اشاره به درخواست های مکرر شهرداری و شرکت بهره برداری قطار شهری برای استقرار پلیس مترو، ادامه می دهد: طی جلسات مختلفی که با نیروی انتظامی داشته ایم، به لزوم حضور پلیس در مترو تاکید کرده ایم اما هنوز این امر محقق نشده و امیدواریم که همزمان با استقرار اورژانس و آتش نشانی، شاهد مستقر شدن پلیس مترو نیز باشیم.

“کهن” مهم ترین و “ساعت” شلوغ ترین ایستگاه ها

نبودِ سیستم های گرمایش و سرمایش در ایستگاه های متروی تبریز، موضوعی است که شاید خیلی ها از علت آن باخبر نباشند اما جالب است که در هیچ کجای دنیا، استفاده از گاز در متروها مجاز نیست و هر مسافر باید بداند که سوار شدن به مترو، همانند سوار شدن به اتوبوس است. فرهخت در این خصوص اعتقاد دارد: داخل واگن ها سیستم های سرمایش و گرمایش مخصوص خود را دارند اما در ایستگاه ها چنین سیستم هایی مجاز نیست. حتی سکوها نیز از سیستم گرمایشی برخوردار نیستند و این فقط مختص تبریز نیست و شرایط در همه جا اینگونه است.

او به مهم ترین ایستگاه های فعلی قطار شهری تبریز اشاره می کند و می گوید: هر ۱۸ ایستگاه خط ۱ قطار شهری تبریز تقریبا به یک شکل ساخته شده و دارای امکانات مشابهی هستند. در بعضی از ایستگاه ها فضاهای تجاری ایجاد شده تا شهروندان بتوانند بخشی از خریدهای خود را در این فضاها انجام دهند. هزینه احداث هر ایستگاه بطور متوسط ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیارد تومان بوده و این هزینه بستگی به فضای آن ایستگاه دارد. ایستگاه میدان کهن به دلیل تلاقی دو خط ۱ و ۲، یکی از مهم ترین ایستگاه های قطار شهری تبریز است و در حال حاضر، ایستگاه میدان ساعت شلوغ ترین ایستگاه است.

آنتن دهی زیرزمینی ایرانسل در کنار همراه اول

اما یکی از مشکلاتی که اغلب شهروندان از اوایل راه اندازی قطار شهری تبریز با آن مواجه هستند، نبودِ آنتن برای تلفن های همراه است. این مشکلی بود که اخیرا اقدام به حل آن شده و بر اساس آن مسافران قطار شهری تبریز خواهند توانست از امکان تماس با تلفن همراه خود در مترو نیز استفاده کنند. مدیرعامل شرکت بهره برداری قطار شهری تبریز با نوید اینکه به زودی امکان برقراری تماس با تلفن همراه در مترو تبریز برای همه مسافران میسر می شود، می گوید: پیش از این، اپراتور همراه اول با نصب سیستم در مترو، این امکان را برای مسافران ایجاد کرده بود و قرار است آنتن دهی این اپراتور تا فاز ۳ خط ۱ نیز ادامه دهد. با اپراتور ایرانسل نیز روز شنبه آینده جلسه ای در این خصوص خواهیم داشت تا با نصب سیستم، امکان استفاده از تلفن همراه توسط دارندگان سیمکارت های این اپراتور نیز فراهم شود.

در این میان نقش شهرداری تبریز بخصوص در بخش تامین اعتبار و تزریق پول به قطار شهری تبریز بسیار اثرگذار بوده و در سایه حمایت های اعضای شورا و شخص شهردار تبریز، اکنون پروژه قطار شهری تبریز به مرحله نهایی تکمیل نزدیک می شود و با افتتاح سه ایستگاه باقی مانده در اواسط سال آینده، این خط تکمیل خواهد شد.

همزمان با تکمیل خط ۱، کار احداث خط ۲ قطار شهری تبریز که از قراملک تا میدان بسیج امتداد دارد، نیز در حال انجام است و هم اکنون با فعالیت دو دستگاه تی بی ام توسط سازمان قطار شهری تبریز، عملیات حفاری به سرعت پیش می رود.

  • نویسنده : محمود نصیرپور
  • منبع خبر : شهریار