روزانه هزار نفر در آذربایجان‌شرقی کرونا می‌گیرند/ افزایش آمار جان‌باختگان و مبتلایان بدحال
روزانه هزار نفر در آذربایجان‌شرقی کرونا می‌گیرند/ افزایش آمار جان‌باختگان و مبتلایان بدحال
رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به اینکه دیروز با هشت فوتی، پنج درصد مجموع فوتی‌های کشور را داشتیم، گفت: آذربایجان‌شرقی از نظر شیوع کرونا رتبه چهاردهم ایران را دارد.

به گزارش شمس، «محمدحسین صومی» روز چهارشنبه در نشست ستاد استانی کرونا اظهار داشت: از این به بعد فقط از علامت دارها تست کرونا می گیریم.

وی با بیان اینکه بر این اساس تعداد تست‌های کرونا از ۱۲۰۰ به ۵۰۰ مورد در روز در استان کاهش یافته، افزود: ۵۰ درصد تست‌ها مثبت است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به اینکه به رغم کاهش تعداد تست‌های کرونا، تعداد مبتلایان ثابت است، خاطرنشان ساخت: برای انجام  ۵ هزار تست امکان داریم.

وی ادامه داد: تعداد بستری‌های کرونا در آذربایجان شرقی اکنون به اواخر فرودین رسیده و ۷۵۳ نفر بستری داریم! آن زمان روزانه سه چهار فوتی داشتیم، اکنون ۱۲ نفر در روز جان می‌بازند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه خیلی‌ها به شکل بدحال به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند، یادآوری کرد: ۲۵ نفر در یک روز زیر دستگاه ونتیلاتور رفته‌اند.

صومی با بیان اینکه روزانه یک هزار نفر به تعداد مبتلایان کرونا در آذربایجان‌شرقی اضافه می‌شود، توضیح داد: اگر وضعیت به همین روال ادامه یابد، تعداد مبتلایان در اوایل تا اواخر مرداد  به ۱۲۰۰ نفر در روز، تعداد ونتیلاتوری‌ها به ۴۰ نفر و فوتی‌ها ۲۰ نفر می‌رسد.

وی با بیان اینکه با ادامه وضعیت فعلی هیچ شهرستان سفیدی نخواهیم داشت، افزود: اگر شهر سهند را از اسکو جدا کنیم، آنجا هم نارنجی می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز تاکید کرد: برای کنترل بیماری باید همه را وارد گود کنیم و به ویژه راه اندازی کمپین‌ها و تامین ماسک ارزان را نهادینه کنیم؛ اگر کار مدوام انجام دهیم در دو هفته پیش رو، می توانیم شیوع بیماری را مدیریت کنیم، در غیر این صورت برگزاری کنکور و آعاز مدارس دشوار خواهد بود.

وی یادآورشد: از نظر شیوع تجمعی بیماری، بیشترین مورد را در بناب داریم و بیشترین موارد ابتلا در دو هفته اخیر در چاراویماق بود که از یک مراسم عزا شروع شد.

صومی با بیان اینکه تابحال دو نفر زیر ۳۰ سال مبتلا به کرونا داشتیم که بیماری زمینه‌ای داشتند، اذعان کرد: ولی ۳۰ تا ۵۰ ساله بدحال خیلی داریم؛ باید برای مدیریت کرونا هر نوع اعلامیه ترحیم در مسجد و منزل حدف شود و مساجد فقط برای نماز دایر باشند.

انتهای پیام/