رایزنی اردوغان برای احیای روابط ترکیه با اتحادیه اروپا
رایزنی اردوغان برای احیای روابط ترکیه با اتحادیه اروپا
«رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهوری ترکیه در تماس تلفنی با «شارل میشل»، رئیس شورای اروپا، ابراز امیدواری کرد که در نخستین گفت و گوی طرفین از زمان اعمال تحریم های هفته گذشته بروکسل علیه آنکارا، «صفحه ای جدید» از روابط میان کشورش و اتحادیه اروپا باز شود.

به گزارش شمس، دفتر رئیس جمهوری ترکیه با انتشار بیانیه ای در این باره اعلام کرد که در زمانی که ترکیه می خواهد صفحه جدیدی از روابط با اتحادیه اروپا باز کند، برخی می کوشند تا به بحران ادامه دهند.

اردوغان در این گفت و گوی تلفنی خواستار نجات روابط ترکیه و اروپا از چرخه معیوب کنونی شد و آمادگی آنکارا را برای آغاز دوباره گفت و گو با اتحادیه اروپا در همه زمینه ها و بر اساس منافع مشترک اعلام کرد.

در این بیانیه به نقل از رئیس جمهوری ترکیه آمده است که توافق نامه مهاجرت که توسط ترکیه و اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۶ منعقد شده است می تواند نقطه آغاز و ایجاد فضایی مثبت میان دو طرف باشد.

رهبران اتحادیه اروپا در نشست پنجشنبه گذشته در بروکسل، ترکیه را به سبب اقدام های “غیرقانونی و تهاجمی” در مدیترانه علیه یونان و قبرس، به ویژه عملیات ماه های اخیر اکتشاف گاز در شرق مدیترانه تحریم کردند.

چند روز پس از این تحریم های اروپا، ایالات متحده آمریکا نیز در روز دوشنبه ترکیه را به دلیل خرید سامانه روسی دفاع هوایی S-400  تحریم کرد.

در بیانیه دفتر رئیس جمهوری ترکیه به نقل از اردوغان آمده است که ما امیدواریم اتحادیه اروپا بتواند موضع سازنده و منطقی در قبال ترکیه اتخاذ کند.