رالی رانندگان برای تومَن‌کشی در تبریز/ بهت شهروندان از مسافرکشی خودروهای ۱۰۰ میلیونی
رالی رانندگان برای تومَن‌کشی در تبریز/ بهت شهروندان از مسافرکشی خودروهای ۱۰۰ میلیونی
تبریز این روزها مملو از مسافرکش‌هایی است که برای کسب چند هزار تومان و گذران معیشت مدام از یکدیگر سبقت می‌گیرند و در حال مسابقه‌اند.

اجتماعی شمس: در میدان نماز بازار تبریز کنار تاکسی‌ها ایستاده‌اند و با مامور راهنمایی و رانندگی سرِ چند دقیقه توقف یکی به دو می‌کنند. آخر سر که افسر از کوره در می‌رود و برگه جریمه را نشان می‌دهد، یکی پس از دیگری سوار خودرو می‌شوند و آرام آرام به امید آنکه در همین حین مسافری سوار کنند، به جلو می‌رانند.

تعداد مسافرکش‌های تبریز زیاد شده است و رانندگان تاکسی از این بابت گله‌مندند. می‌گویند ابتدا با اسنپ و تپ‌سی روزگارمان را سیاه کردند و دربستی‌ها پایان یافت. حال به همین یکی دو مسافر کنار خیابان نیز رحم نمی‌کنند و در نهایت بازار ما راکد می‌شود.

با یکی از رانندگان تاکسی هم‌صحبت می‌‎شوم، آدم خوش اخلاقی به نظر می‌رسد. وقتی از او سوال می‌کنم تاثیر مسافرکش‌های پلاک شخصی بر میزان درآمدش چیست، می‌گوید: آن‌ها از ما بیچاره‌ترند! خب اگر کار و بار درست حسابی داشت که نمی‌آمد زیر سایه‌ی نگاه سنگین تاکسی‌سوارها تومن‌کشی کند، می‌آمد؟!

می‌گویم ولی همکارانتان از وضعیت موجود ناراضی‌اند، پاسخ می‌دهد: چاره‌ای نیست، اکثر اوقات تاکسی‌ها با ۴ مسافر اینور و آنور می‌روند اما مسافرکش‌های شخصی نسبت به تاکسی‌ها درآمد کمتری دارند، دلیل آن هم مشخص است و معمولاً بانوان و حتی کودکان تاکسی را مطمئن‌تر می‌دانند.

محمدرضا از جوانانی است که علی‌رغم تحصیلات دانشگاهی این روزها مسافرکشی می‌کند، وقتی از او می‌پرسم چرا در آژانس‌ها و یا حتی تاکسی آنلاین مشغول نیست، عنوان می‌کند: بازار آژانس‌ها راکد است و تاکسی آنلاین‌ها نیز پول درست و حسابی نمی‌دهند؛ مسیری را که تاکسی دربست ۱۵ هزار تومان می‌رود، اسنپ و تپ‌سی با ۶ هزار تومان می‌روند و این برای راننده نمی‌صرفد.

وقتی از او درخصوص میزان درآمد ماهیانه‌اش می‌پرسم، می‌افزاید: هیچ‌وقت نمی‌شود عدد ثابت و حتی متغییری را گفت، گاهاً ماهیانه ۲ میلیون به زور کاسب می‌شوم و برخی اوقات تا ۳ میلیون تومان هم می‌رسد؛ البته باید هزینه بنزین و روغن را هم از این مبلغ کسر کنید.

سراغِ یکی دیگر از مسافرکش‌ها را می‌گیرم، برخلاف محمدرضا او شغل دیگری هم دارد اما می‌گوید از آنجا که درآمد کفاف هزینه‌ها را نمی‌دهد مجبور است به‌جای استراحت و حضور در کنار زن و بچه بعد از ظهرها در خیابان‌های شهر سرک بکشد.

حسن می‌گوید کارگر ساده است که از ساعت ۷ صبح تا ۲.۵ ظهر با حقوق ماهیانه ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان در کارگاهی مشغول است و از ساعت ۵ عصر تا ۹، ۱۰ شب نیز مسافرکشی می‌کند تا بلکه آخر ماه یک میلیون تومان نیز از این طریق پس‌انداز کند و خرخ خانه و اقساطش را برساند.

از صحبت‌های مسافرکش‌های شخصی سوار پیداست وضعیت مالی‌شان چندان تعریفی ندارد اما هرچه که هست، تعدادشان طی دو سال اخیر افزایش چشمگیری یافته است، خودِ حسن که می‌گوید بلااستثناء همواره خودرویی که جلوتر از او در حال حرکت است مسافرکشی می‌کند و به ندرت شهروندان بالای یک دقیقه در کنار خیابان می‌مانند.

زمانی در تبریز خودرو مسافرکش پیکان، آردی و پراید بود، بعدها تا پژو ۴۰۵ و سمند پیش رفت؛ اما اکنون رانندگان ۲۰۶، تیبا، تندر ۹۰ و پژو ارس نیز مسافر می‌زنند و با بوق رانندگان بهت‌شان می‌زند!

انتهای پیام/