دلار در آستانه ۱۲ هزار تومان/ آیا نرخ ارز پردردسر کاهش می‌یابد؟
دلار در آستانه ۱۲ هزار تومان/ آیا نرخ ارز پردردسر کاهش می‌یابد؟
به نظر می‌رسد اخبار دنیای سیاست و میانجیگری ژاپن مابین ایران و آمریکا بر بازار ارز نیز تاثیر گذاشته و طی روزهای گذشته نرخ دلار با کاهش روبرو بوده است.

اقتصادی شمس: بعد از خروج آمریکا از برجام و نوسان ناگهانی قیمت دلار در بازار مشکلات متعددی به وجود آمد. جبهه‌ی تازه‌ای از دلالان روی کار آمدند که نرخ دلار را تا قیمت باورنکردنی ۱۹ هزار تومان نیز رساندند.

دلار در زمان کوتاهی از ۴ هزار تومان به ۱۹ هزار توان رسید و بعد از آن روند نزولی خود را شروع کرد و حتی در آستانه رسیدن به زیر ۱۰ هزار تومان بود که بانک مرکزی اعلام کرد دلار را از مشتریان به نرخ ۱۰ هزار و ۶۰۰ تومان خریدار است. به اعتقاد بسیاری این چراغ سبزی برای افزایش مجدد قیمت دلار بود تا جایی که دوباره نرخ این ارز تا ۱۳ هزار تومان افزایش یافت. این افزایش اما چند ماهی ثبات داشت تا اینکه طی دو ماه اخیر بازهم روند صعودی پیش گرفت.

این بار دلار تا مرز ۱۵ هزار تومان هم رفت اما با عدم استقبال مردم از بازار آن روند نزولی به خود گرفت تا اینکه امروز به ۱۳ هزار و ۱۰۰ تومان رسیده و سقوط آن در کانال ۱۲ هزار تومان نیز محتمل است.

نرخ دلار از ابتدای انقلاب

 

ارزش واقعی دلار ۷ تا ۹ هزار تومان است

یحیی آل اسحاق عضو سابق اتاق بازرگانی در خصوص نوسانات نرخ ارز اظهار داشت: تغییرات سال گذشته نرخ دلار به دلایل مختلفی از جمله جو روانی تحمیل شده از خارج و داخل کشور مریوط می‌شود که اگر به عمق این نوسانات و دلایل آن ورود کنیم می‌بینیم که دلیل اصلی این تغییرات منطق‌های اقتصادی نبوده اس

وی افزود: نرخ واقعی دلار به نظارت بانک مرکزی بر بازار‌ها بستگی دارد، اما اگر از من می‌خواهید که بگویم نرخ دلار در بازار آزاد باید چقدر باشد، معتقدم که دلار در ایران حدود ۷ تا ۹ هزار تومان ارزش واقعی دارد و باقی نرخ‌های تعریفی در بازار آزاد کاملا غیر واقعی است.

این عضو سابق اتاق بازرگانی در ادامه به آینده نرخ دلار در ایران اشاره کرده و گفت: عوامل زیادی در داخل و مسائل بین‌المللی باعث تغییرات قیمت دلار خواهد شد که بیشتر به اظهارنظر‌ها و جو روانی بر می‌گردد.

آل اسحاق به نزدیک شدن نرخ دلار به نرخ مورد نظر بانک مرکزی و دولتمردان اشاره کرده و گفت: دولت باید سیاست‌های اقتصادی، مالی و پولی و عرضه و تقاضا را در بازار ارز کنترل کند، خوشبختانه بانک مرکزی به مقابله با ارز فروشان در فضای مجازی برخورد جدی کرده است و بیانیه‌ای مبنی بر اینکه فروش ارز در فضای مجازی ممنوع است را اعلام کرد. این امر به شرط نظارت و پیگیری‌های مستمر قطعا منجر به کاهش نرخ دلار خواهد شد.

نرخ دلار در سال ۹۷

صدای پای مذاکره دلار را کاهش کرد؟

در روزهای گذشته روند کاهش نرخ دلار آغاز شده و امروز دلار آمریکا ۱۳ هزار و ۱۰۰ تومان معامله می‌شود. به نظر می‌رسد که خبرهای دنیای سیاست و خبر سفر وزیر ژاپن برای میانجیگری روی بازار ارز نیز اثر گذاشته و روند نزولی آن را آغاز کرده است. همانطور که خروج آمریکا از برجام به ناگهان نرخ دلار را افزایش داد، بعید نیست که خبر مذاکره نیز باعث ترکیدن حباب ارز در بازار شود.

  • نویسنده : فرناز پورعباس