در مناطق حفاظت شده جنگل تراشی نداریم/ اهالی و گردشگران برخی از درختان را طی سالها بریده‌اند
در مناطق حفاظت شده جنگل تراشی نداریم/ اهالی و گردشگران برخی از درختان را طی سالها بریده‌اند
مدیر روابط عمومی اداره کل محیط زیست آذربایجان‌شرقی گفت: در مناطق حفاظت شده جنگل تراشی وجود ندارد و قطع برخی درختان در منطقه آینالو طی سالها توسط گردشگران و اهالی صورت گرفته است.

داوود قاسم‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی شمس در خصوص ویدیوی منتشره شده از قطع درختان در منطقه حفاظت شده آینالو اظهار داشت: همانطور که در این ویدیو نشان داده می‌شود شاخه درختان بریده شده زیرا وقت درخت را برای مصارف تجاری قطع می‌کنند این اتفاق از تنه رخ می‌دهد.

وی ادامه داد: منطقه‌ای که در فیلم نشان داده می‌شود کمپ گردشگری است و همانطور که فیلم گویاست برخی شاخه‌ها با تبر بریده شده و این اتفاق طی سالیان توسط گردشگران افتاده و برای روشن کردن آتش برخی شاخه‌ها بریده شده‌اند.

مدیر روابط عمومی اداره کل محیط زیست آذربایجان‌شرقی در پاسخ به این سوال که این قطع درختان آیا شدیدتر از آسیب گردشگران نیست، تصریح کرد: با توجه به شدتی که در فیلم نشان داده شده امروز به منطقه آینالو خواهیم رفت تا مساله را پیگیری کنیم تا ببینیم در این سطح است یا خیر.

وی ادامه داد: قطع درختان منطقه‌ای که خبرنگار صدا و سیما نیز به آنجا رفته بود مربوط به ۲۵ سال قبل است و با توجه به آفتی که وجود داشته منابع طبیعی فورا درختان آنجا را قطع کرده بود تا آفت گسترش پیدا نکند.

قاسم‌زاده با بیان اینکه بحث فنی درختان با جنگل تراشی بسیار متفاوت است، تشریح کرد: در جنگل تراشی به یکباره درختان بک محدوده را بریده و بار کامیون‌ها می‌کنند، حتی در ویدیوی منتشر شده خبرنگار عنوان کرد که اهالی نمی‌گذارند از اینجا درختی خارج شود و آیا صرفه‌ای دارد که کسی یک به یک درخت از منطقه خارج کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در مناطق حفاظت شده دیگر نیز قطع درختان وجود ندارد، گفت: جنگل تراشی در مناطق حفاظت شده وجود ندارد اما در منطقه ارسباران ۷۰ روستا در داخل منطقه حفاظت شده هستند و اگر چند درخت هم بریده شود نمی‌توانیم چیزی بگوییم اما قطع گسترده درختان به هیچ وجه وجود ندارد.

مدیر روابط عمومی اداره کل محیط زیست آذربایجان‌شرقی با اشاره به توقیف ۱۰ کامیون محموله درختان قطع شده توضیح داد: این درختان مربوط به باغات بودند اما در بین آنها تعدادی درختان جنگلی نیز وجود داشت، به طور مثال در محموله‌ای ۴ درخت چنار جنگلی پیدا کردیم که یکی از اهالی علاوه بر درختان باغات خود چون در محدوده جنگل زندگی می‌کند چند چنار را که در حیاط خودش رشد کرده و از جنس درختان جنگلی است، بریده و فروخته است.

وی در پایان یادآور شد: با توجه به ویدیویی که منتشر شد دوباره به منطقه آینالو رفته و موضوع را بررسی خواهیم کرد اما قطع درختان به صورت گسترده در مناطق حفاظت شده وجود ندارد.

  • نویسنده : فرناز پورعباس