در مناطق حاشیه‌نشین خانوار ۶ نفره در ۱۲ متر زندگی می‌کنند!/ جلوگیری از زایش خانه‌های غیرمجاز توسط سودجویان
در مناطق حاشیه‌نشین خانوار ۶ نفره در ۱۲ متر زندگی می‌کنند!/ جلوگیری از زایش خانه‌های غیرمجاز توسط سودجویان
فریدون بابایی‌اقدم می‌گوید در محلات حاشیه‌نشین تبریز خانه‌هایی 12 متری وجود دارند که 6 نفر در آن فضا روزگار سپری می‌کنند.

فریدون بابایی‌اقدم در گفت‌وگو با خبرنگار شمس با بیان اینکه مهم‌ترین دغدغه‌ی کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تبریز در طول ۳ سال اخیر دو مقوله‌ی حاشیه‌نشینی و ساخت و ساز غیرمجاز بوده است، اظهار داشت: بالغ بر یک‌سوم جمعیت تبریز در مساکن و محلات غیراستاندارد زندگی می‌کنند که سرپناه آنان در معابری با عرض کمتر و کیفیت ساخت بسیار پایین قرار دارد.

وی افزود: خانه‌های حاشیه‌نشینان تبریز عمدتا متراژ پایینی دارد و بنده در احمدآباد خانوار ۶ نفره‌ای را دیدم که در ۱۲ متر زندگی می‌کردند! شاید این برای خیلی از همشهریان تبریز قابل تصور نباشد اما این واقعیت‌های مناطق حاشیه‌نشین است.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تبریز با بیان اینکه ترکیه در جلوگیری از زایش بافت‌های حاشیه‌نشین و رفع این مسئله موفق عمل کرده است، خاطرنشان ساخت: در ترکیه در طول ۳۰ سال اخیر اجازه زایش خانه‌هایی جدید در محلاتی را که «گئجه‌گوندی» می‌نامند نداده‌اند و با تثبیت میزان خانوارها، مساکن آنان را تملک و بعد از تخریب خانه‌هایی را در ۶ طبقه برای این حاشیه‌نشینان ساخته‌اند.

وی اضافه کرد: ۴۰ درصد مساحت این خانه‌ها به مسکونی و مابقی به کاربری‌های شهری اختصاص یافته است و بدین ترتیب ارزش منطقه‌ای آن محلات که پیش‌تر بسیار پایین بود، فراتر نیز رفته است.

عضو شورای شهر تبریز با بیان اینکه حداقل ۱۰ جلسه برای رصد و نظارت بر ساخت‌وسازهای غیرمجاز برگزار شده است، توضیح داد: ماحصل این جلسات تعامل شورا با دستگاه قضایی و افزایش اجرای آراء احکام ماده ۱۰۰ بود، از این طریق ما اجازه زایش در مناطق حاشیه‌نشین شهر را نمی‌دهیم تا مشکلات تشدید نشود.

وی بیان داشت: در منطقه ۱۰ هر هفته چند طبقه فوقانی غیرمجاز تخریب می‌شوند، این خانه‌های غیرمجاز توسط سودجویان احداث و با قیمت پایین‌تر به فروش می‌رسند لذا با تخریب این مساکن بازدارندگی ایجاد شده است.

بابایی‌اقدم با اشاره به احداث ۲۴۰ واحد مسکونی برای حاشیه‌نشینان در اسدگولی ارم، یادآور شد: به همت استاندار آذربایجان‌شرقی ۱۶ هزار متر مربع در اسدگولی توسط شهرداری تبریز برای ساخت خانه‌های ایمن و استاندارد تملک شد و امیدواریم احداث شهرک جوانان نیز در شورای عالی شهرسازی کشور به تصویب برسد تا مقدمه‌ی انتقال ۱۵ الی ۲۰ هزار حاشیه‌نشین کنار اتوبان پاسداران تبریز فراهم شود.

وی ادامه داد: ۴۸ هکتار از محدوده شمالی شهر مبدل به حاشیه‌نشینی شده است و با هر سیل و زلزله امکان تخریب آن خانه‌ها و بروز تلفات انسانی شدید وجود دارد، در طرح تفصیلی این ۴۸ هکتار فضای سبز تعریف شده است و با انتقال حاشیه‌نشینان کنار اتوبان پاسداران تبریز از سکنه خالی می‌شود.