در برخی روستاها اهالی از تدفین کرونایی‌ها جلوگیری می‌کردند/ در حال حاضر افراد با علایم شدید بستری می‌شوند
در برخی روستاها اهالی از تدفین کرونایی‌ها جلوگیری می‌کردند/ در حال حاضر افراد با علایم شدید بستری می‌شوند
صومی با تاکید بر اینکه از ابتدا با تخصیص قطعه جداگانه با تدفین کرونایی‌ها مخالف بوده است، می‌گوید اگر متوفی کرونایی در عمق 2 متری با آهک دفن شود هیچ مشکلی رخ نمی‌دهد.

به گزارش شمس، محمدحسین صومی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز در گروه گفتمان روز رجال تبریز به سوالات خبرنگار ما در خصوص شبهات در آمار کرونایی‌ها پاسخ داد. در ادامه گفت‌وشنود شمس با این مقام مسئول را می‌خوانید:

شمس: مشاهدات میدانی حکایت از تدفین بیش از ۱۵ کرونایی در روز در وادی رحمت تبریز دارد، علت این عدم همخوانی در آمار وادی رحمت با آمار شما چیست؟

صومی: معیار ما در محاسبه آمار قربانیان کرونا در آذربایجان‌شرقی، تشخیص قطعی است و از افراد بستری در بخش تنفسی تست PCR اخذ می‌شود و حتی اگر نتیجه منفی هم باشد به‌عنوان فرد مشکوک اجازه تدفین می‌دهیم تا اگر احیانا موارد مثبت هم باشد چیزی از دست نداشته باشیم اما نمی‌توانیم افراد مشکوک را جزو آمار کرونا تلقی کنیم

بنده با اختصاص قطعه ویژه کرونایی‌ها نیز مخالف بودم چراکه با تدفین فرد مبتلا به کرونا در عمق ۲ متری و استفاده از آهک مشکلی پیش نمی‌آید اما در برخی شهرستان‌ها و روستاها اهالی از تدفین فرد کرونایی امتناع می‌کردند که این شبهه برطرف شد

شمس: زمانی که آمار مبتلایان کرونا در روز زیر ۲۰۰ نفر بود شاهد برقراری محدودیت‌ها در استان بودیم، حال که در سطح استان روزانه بیش از ۴۰۰ کرونایی شناسایی می‌شود، چرا محدودیت‌ها برقرار نیست؟! آیا شاخص‌های وضعیت قرمز تغییر یافته است؟!

صومی: تاکنون ۱۶ هزار و ۱۵۶ فرد مبتلا به کرونا در آذربایجان‌شرقی شناسایی و ۶۱۳ نفر فوت کرده‌اند، در واقع ۳.۸ از مبتلایان جان باخته‌اند و هیچ مورد آمار غلط داده نشده است.

در روزهای ابتدای تعداد زیادی بستری می‌شدند اما اکنون تنها افراد مبتلا به کرونا با علایم شدید بستری می‌شوند.

انتهای پیام/