دبیری: باید از دورهمی‌های خانوادگی در شب یلدا پرهیز کنیم/ سونیا اندیش:خواهشمندیم تقویت نهاد شورا از جیب مردم نباشد
دبیری: باید از دورهمی‌های خانوادگی در شب یلدا پرهیز کنیم/ سونیا اندیش:خواهشمندیم تقویت نهاد شورا از جیب مردم نباشد
دویست و یازدهمین جلسه شورای اسلامی تبریز با پرداخت به لزوم رعایت محدودیت‌های ستاد مقابله با کرونا در شب یلدای پیش رو برگزار شد.

به گزارش شمس، دویست و یازدهمین جلسه شورای شهر تبریز امروز (۲۳ آذر ماه) با اشاره به غیرقانونی بودن حذف تعرفه‌های عوارض از اختیارات شورای شهر و به لزوم واکنش اعضای شورا به مجلس برگزار شد.

شهرام دبیری رئیس شورای شهر تبریز به عنوان نخستین سخنران جلسه امروز شورای شهر تبریز، اظهار داشت: از شهروندان به سبب رعایت پروتکل‌های بهداشتی و همکاری با مصوبات ستاد کرونا تشکر می‌کنم که در نتیجه آن شاهد کاهش آمار ابتلا هستیم. باید این موارد را رعایت کرده و ادامه دهیم که عمده ترین اقدام پرهیز از دورهمی‌های خانوادگی در شب یلدا خواهد بود.

دبیری خاطرنشان کرد: سالگرد درگذشت مهندس اشرف‌نیا، سالگرد شهادت شهید آجودان‌زاده و درگذشت آیت‌الله شیخ محمد یزدی که سالها رئیس قوه قضائیه و عضو شورای نگهبان بودند تسلیت عرض می‌کنیم.

رئیس شورای شهر تبریز تصریح کرد: باید ساز و کارهای پرداخت اضافه کاری به آن دسته از ایثارگران شهرداری که به سن بازنشستگی رسیده بودند در دستور کار قرار گیرد.

وی در پایان اظهاراتش افزود: تمام اعضا شورا در خصوص حذف تعرفه‌های عوارض از اختیارات شورای شهر باید واکنش نشان دهند چرا که این اقدام مجلس غیرقانونی بوده است.

عبدالله تقی پور عضو شورای شهر تبریز در ادامه جلسه شورای شهر که به صورت وبینار برگزار می‌شد، گفت: هفته حمل و نقل را خدمت زحمتکشان عرصه حمل و نقل شهری و بین شهری تبریک عرص می‌کنم.

تقی پور افزود: در مورد لایحه مربوط به شرکت پمپیران، با توجه به اینکه این شرکت موفق بوده و در امر تولید با کشورهای مختلف در حال رقابت است و با توجه به توسعه فضای سبز در محوطه شرکت، اعضای کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری با بخشودگی ۱۰۰ درصد عوارض موافقت می‌کنند.

گفتنی است، لایحه شهرداری تبریز مبنی بر تخفیف صد درصدی و اعمال مساعدت برای شرکت صنایع پمپیران به دلیل واحد تولیدی موفق در توسعه فضای سبز مطلوب محوطه داخلی شرکت، با نظر کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری، به تصویب شورای اسلامی شهر رسید.

سونیا اندیش عضو شورای شهر تبریز نیز خاطرنشان کرد: هیچ نهادی نباید به نام شورا برای ما هزینه تراشی کند. خواهشمندیم تقویت نهاد شورا از جیب مردم نباشد.

سونیا اندیش افزود: در خصوص لایحه مساعدت مالی به شورای شهرستان تبریز از بابت پرداخت حق جلسات، باید گزارش عملکردی ارائه شود که چند نفر نیرو دارند و به چه شکل جذب شده‌اند و قراردادشان به چه صورت است. درمورد هزینه و عملکرد خود شفاف‌سازی کنند.

محمدباقر بهشتی عضو شورای شهر تبریز در خصوص لایحه مساعدت مالی به شورای شهرستان تبریز از بابت پرداخت حق جلسات گفت: باید ابتدا نهاد شورا را تعریف کنیم.

بهشتی تصریح کرد: نهاد شورا با مصوبه اخیر مجلس در خصوص حذف تعرفه های عوارض از اختیارات شورا زیر سوال رفته است، خواهشمندم خود اعضای شورا نیز آن را زیر سوال نبرند.

این عضو شورای شهر تبریز گفت: بخشنامه وزارت کشور این است که شوراهای شهر کلانشهرها، به شوراهای فرادستی مساعدت کنند. ما باید به نهاد شورا فکر کنیم و در پی تقویت آن باشیم.

شایان ذکر است، لایحه شهرداری تبریز مبنی بر اعمال مساعدت برای احداث مسجد شالچی، با لحاظ شرط باز بودن ۲۴ ساعته آن، به تصویب اعضای شورای اسلامی شهر رسید.

غلامحسین مسعودی ریحان عضو شورای شهر تبریز در ادامه دویست و یازدهمین جلسه شورای شهر تبریز که به صورت وبینار برگزار شد، اظهار داشت: مطابق اصل ۱۰۷ قانون اساسی، تصویب عوارض محلی بر عهده شورا است اما مجلس شورای اسلامی در ۹/۹/۹۹ مصوبه‌ای در خصوص سلب اختیارات شورای شهر داشته است که مغایر با قانون بوده و تعرفه عوارض محلی را در اختیارات وزارت کشور قرار داده‌اند.

مسعودی ریحان افزود: مصوبه مجلس در شورای نگهبان مطرح شده و هنوز تصمیم ‌گیری در آن خصوص صورت نگرفته است. به عنوان رئیس شورای اسلامی استان نامه‌ای به دبیر شورای نگهبان در اعتراض به مصوبه اخیر مجلس نوشته‌ام که به سمع و نظر شورا می‌رسد.

محرم محمدزاده عضو شورای شهر تبریز مطرح کرد: باید تدابیری اتخاذ شود تا سرویس‌های بهداشتی پارک‌ها قابلیت استفاده هر چه بیشتر داشته باشند و شهروندان در تمام نقاط شهر بتوانند از این سرویس های بهداشتی استفاده کنند.

محرم زاده خاطرنشان کرد: پیشنهاد می کنم بودجه‌ای برای احداث ۱۰۰ سرویس بهداشتی در سطح شهر اختصاص داده شود.

فرج محمد قلیزاده عضو شورای شهر تبریز اظهار داشت: در خصوص ادامه فعالیت کمیسیون ویژه ماده ۱۰۰ باید تغییراتی صورت گیرد. برای تمام کمیسیون‌ها نماینده‌ای از شورا تعیین شد، ولی برای این کمیسیون نماینده‌ای تعیین نشده که این موضوع باید بررسی شود.

قلیزاده افزود: باید برای بازسازی و احیای ساختمان عمارت ساعت (کاخ شهرداری) اقداماتی انجام گیرد و بودجه پیش بینی شده برای بازسازی این عمارت تخصیص یابد چرا که این بنا سرمایه معنوی شهر تبریز است.

علی آجودان زاده نائب رئیس شورای شهر تبریز در وبینار شورای شهر تبریز گفت: علی رغم تاکید شورای پنجم در خصوص مقابله با ساخت و ساز غیرمجاز، متاسفانه گاهی شاهد این چنین اقداماتی در سطح شهر هستیم که موارد معدود نیز باید جلوگیری شود.

آجودان زاده افزود: موضوع خودیاری در شورای شهر تصویب نشده است چرا که این بحث لایق شهر تبریز و شهرداری و شورای پنجم نیست.

رسول موسایی قائم مقام شهردار تبریز خاطر نشان کرد: میثاق ما با شورای پنجم، این است که در حوزه فساد اداری با هیچ کس اهل مماشات نیستیم. تعرفه عوارض محلی برای تبریز با لحاظ شرایط جامعه در سال گذشته است. سهم شهرداری در حوزه ساخت و ساز کاهش چشمگیری داشته و عوارض ناچیزی دریافت می‌کنیم. در بافت فرسوده که تا ۲۰۰ درصد تخفیف داریم.

موسایی اضافه کرد: در شرایط فعلی شهرداری تبریز دارای ۱۰ دستگاه جاروب است. شهرداری تبریز ۷۲۰ میلیارد برای جاروب شهر در سه سال آتی هزینه می‌کند. پیمانکار ما نباید اجازه جاروب توسط افراد در معابر اصلی را بدهد که این موارد به صورت مشخص در دفترچه پیمان مشخص شده است.

قائم مقام شهردار تبریز گفت: در معابر اصلی جاروب مکانیزه خواهد بود و هیچ کس حق استفاده از پاکبانان برای جاروب معابر اصلی را ندارد.

در جریان این جلسه شورای شهر، لایحه شهرداری تبریز مبنی بر اعمال مساعدت در تکمیل اثر حجمی «درخت بشیر صلح و دوستی» و چاپ کتاب علی قنبری هنرمند تبریزی، به تصویب اعضای شورای اسلامی شهر رسید.

لایحه شهرداری تبریز مبنی بر تجویز برگزاری مناقصه برای احداث پارک آرپا دره‌سی برای بررسی بیشتر به کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورا ارجاع داده شد.