حکومت سرمایه‌دارها بر نخبگان آذربایجان/ جوایز علامه طباطبایی و جعفری کجاست؟
حکومت سرمایه‌دارها بر نخبگان آذربایجان/ جوایز علامه طباطبایی و جعفری کجاست؟
برگزاری چهارمین دوره جایز علمی دانشجویی علی پولاد حواشی زیادی درپی داشته است و دانشجویان با صدور بیانیه‌ای عنوان کرده‌اند علی پولاد سرمایه‌‎گذار صاحب کدام مقام علمی است که به نام خود و با حمایت 10 دانشگاه جشنواره برگزار می‌کند.

به گزارش خبرنگار شمس، به دنبال انتشار فراخوان جایزه بزرگ علمی دانشجویی «علی پولاد» در تبریز و اعطای جایزه به ۱۰۰ دانشجوی منتخب ۱۰ دانشگاه آذربایجان شرقی، بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی سهند و انجمن اسلامی دانشجویان دفتر تحکیم وحدت دانشگاه تبریز در انتقاد به نامگذاری جایزه بزرگ علی پولاد بیانیه‌ مشترکی به شرح ذیل صادر کردند:

متاسفانه ۴ سال است جایزه بزرگی تحت عنوان جایزه بزرگ علی پولاد بدون علت واضحی به اسم این فرد نامگذاری شده است و با حمایت رسمی ۱۰ دانشگاه بزرگ آذربایجان‌شرقی در حال برگزاری است.

به وضوح می‌توان این جایزه بزرگ را مصداق عینی سرمایه‌سالاری و حکومت سرمایه بر آرمان‌ها دانست و در این بین سوالات و ابهامات زیادی موجود است که به برخی در زیر اشاره می‌نماییم:

قاعدتا جشنواره‌های جایزه بزرگ علمی، مزین به نام نوابغ بزرگ علمی، فرهنگی و یا تاریخی است، چگونه می‌شود که نام یک تاجر بزرگ که مدرک دکتری و پروفسوری خود را از دانشگاه‌های جمهوری آذربایجان به صورت افتخاری دریافت کرده است و تقریبا هیچ سابقه‌ی درخشان علمی و تحقیقاتی نداشته، بر روی یک جشنواره نقش می‌بندد و ۱۰ دانشگاه رسمی یک استان بزرگ پشتیبان آن می‌شوند؟

آیا نظام قانونی آموزش عالی کشور به گونه‌ای است که هر کسی پول داشته باشد، می‌تواند به طور انحصاری اقدام به برگزاری جشنواره کند و نام خود را در جامعه علمی رسانه‌ای کند؟ و اگر چنین است آیا اختصاصی‌سازی برندهای علمی منجر به این نخواهد شد که طبقه سرمایه‌داران، جایگاه اجتماعی و علمی افتخارات و بزرگان را تصاحب کنند؟

آیا ما در آذربایجان افراد بزرگ و شاخص همچون علامه طباطبایی، پروفسور هشترودی، علامه جعفری، شهید باکری و… که از هر جهتی به مراتب از این فرد معلوم الحال شایسته‌تر باشند، نداریم؟ آیا این اقدام به معنای این نیست که جایگاه علمی و شایستگی اجتماعی را هم با پول می‌شود خرید؟

این جشنواره که جایزه بزرگ نامیده شده است، با چه هدفی برگزار می‌شود و عایدی این فرد از این جشنواره چیست که بیش از ۳۰۰ میلیون تومان برای آن خرج می‌کند؟ آیا این صرفا یک برند فروشی است یا پشت پرده چیزهای دیگری هم هست؟

گزارش شمس می‌افزاید علی پولاد از سرمایه‌گذاران آذربایجانی است که در زمینه ساخت و ساز مجتمع‌های تفریحی و تجاری فعالیت دارد.

انتهای پیام/