حوضه‌های آبریز آذربایجان‌شرقی با کمبود آب مواجه هستند
حوضه‌های آبریز آذربایجان‌شرقی با کمبود آب مواجه هستند
استاندار آذربایجان‌شرقی با ارائه کلیاتی از وضعیت منابع آب استان، اعلام کرد: این استان در هر سه حوزه آبریز ارس، قزل اوزن و دریاچه ارومیه با کمبود آب مواجه است.

به گزارش شمس، محمدرضا پورمحمدی در جلسه ویدیو کنفرانسی کارگروه ملی سازگاری با کم آبی، اظهار داشت: سند سازگاری با کم آبی آذربایجان‌شرقی حاصل حدود ۵۰ جلسه کارشناسی، مدیریتی، هم فکری استادان دانشگاه‌ها و سازمان‌های غیردولتی مردم نهاد است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی نیز در این جلسه گفت: برنامه سازگاری با کم آبی این استان، در سه فصل شناخت وضعیت موجود، اقدامات و عملکرد های مرتبط با سازگاری با کم آبی و برنامه سازگار ی با کم آبی تهیه شده است.

یوسف غفارزاده با اشاره به وضعیت دشت‌ها، متوسط بارش و بارندگی در حوضه‌های آبریز، دما و تبخیر، خاطرنشان کرد: در ۳۷ سال گذشته، میزان کاهش متوسط سالانه ذخایر آب‌های زیرزمینی برابر با ۳۲/ ۴۵ میلیون متر مکعب بوده است.

وی، افت آب‌های زیرزمینی دشت مرند، دامنه‌های شمالی سهند، دشت تسوج و شبستر _صوفیان را نگران کننده توصیف کرد و افزود: خوشبختانه طی چهار سال گذشته در نتیجه اقدامات حفاظتی شرکت آب منطقه‌ای، وضعیت نامناسب این دشت‌ها در حال بهبود است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی همچنین توضیحات مفصلی در خصوص تغییرات کیفی آب‌های سطحی، بهره برداری از منابع آب، حجم آب تحویلی در شبکه‌های آبیاری مدرن و نیمه مدرن، بهره مندی از آب شرب، وضعیت تصفیه خانه‌های فاضلاب و پساب تولیدی بخش کشاورزی، حقابه‌های زیست محیطی و وضعیت دریاچه ارومیه ارایه داد.

مهم‌ترین چالش‌های موجود در بخش آب استان

غفارزاده، رشد روزافزون جمعیت کلانشهر تبریز، افزایش شدید تقاضای آب، کاهش جریان‌های سطحی و خشک شدن دریاچه ارومیه و افت غیرمعمول تراز آب‌های زیرزمینی و وارد آمدن خسارت به آبخوان‌ها را از مهم‌ترین چالش‌های موجود در بخش آب ارزیابی کرد.

وی توسعه و پیاده سازی مدیریت مشارکتی آب‌های زیرزمینی در دشت مرند، کاهش مصرف آب کشاورزی پایاب سدها، طراحی و اجرای مدل تحویل آب، مطالعات جایگزینی پساب با آب چاه‌های کشاورزی در دشت مرند را از مهم‌ترین اقدامات شاخص کاهش مصرف آب در آذربایجان شرقی توصیف کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی افزود: در نتیجه مجموعه برنامه‌های صرفه جویی دستگاه‌های اجرایی مرتبط در این سند از جمله جهادکشاورزی، آب و فاضلاب، آب منطقه‌ای، صنعت و معدن و تجارت و سازمان پارک‌ها و فضای سبز و شهرداری‌ها بالغ بر ۲۲۸ میلیون مترمکعب در مصرف آب‌های زیرزمینی و افزون بر ۱۱۴میلیون مترمکعب در مصرف آب‌های سطحی صرفه جویی خواهد شد.

به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای استان، برنامه سازگاری با کم آبی استان آذربایجان‌شرقی با حضوراعضای کارگروه ملی سازگاری با کم آبی و در جلسه ویدیو کنفرانسی به ریاست وزیر نیرو بررسی و پس از بحث و تبادل نظر، تصویب شد.