حضور کمرنگ تولیدکنندگان بومی و کام شیرین تهرانی‌ها/ وقتی فرش تبریز هم در غربت است!
حضور کمرنگ تولیدکنندگان بومی و کام شیرین تهرانی‌ها/ وقتی فرش تبریز هم در غربت است!
در حالیکه استقبال از نمایشگاه مبل تبریز بسیار چشمگیر بود اما جای خالی تولیدکنندگان تبریزی به شدت احساس می‌شد و میدان در دست تولیدکنندگان تهرانی بود.

اجتماعی شمس: نمایشگاه مبل و دکوراسیون داخلی هرسال در مقاطع مختلفی از فصول مختلف در محل نمایشگاه بین‌المللی تبریز برپا می‌شود که اتفاقا استقبال بسیار خوبی نیز از آن صورت می‌گیرد و مردم به اشتیاق کارهای جدید و تخفیفات ۱۰ تا ۲۰ درصدی برای خرید مراجعه می‌کنند. با توجه به استقبال مردم اگرچه زمان این نمایشگاه‌ها تمدید نمی‌شود اما برپایی هر دو ماه یکبار نمایشگاه لوازم خانگی و به ویژه مبل نشان از تمایل تولیدکنندگان برای حضور در چنین بازار پررونقی دارد.

ترافیک و ورودیه‌های غیرقانونی؛ ایستگاه نخست نارضایتی

یک روز مانده به آخرین روز نمایشگاه مبل و لوستر تبریز راهی مکان نمایشگاه بین‌المللی می‌شوم تا از اوضاع قیمت‌ها و کیفیت دکوراسیون داخلی آگاه شوم. ترافیک منتهی به نمایشگاه بین‌المللی نشان می‌دهد که معضل قدیمی ایجاد ترافیک به دلیل دریافت ورودیه حل نشده و باید ده دقیقه‌ای در ترافیک بمانیم تا نوبت پرداخت ورودی شود. با کاغذ کوچکی چسبانده‌اند ۳ هزار تومان و از تمامی ماشین‌های ورودی که شاید در ده دقیقه بالغ بر ۲۰۰ ماشین باشند چنین پولی دریافت می‌شود.

جالب اینجاست که اما روی قبض تحویلی نه مبلغ و نه مهری وجود دارد! یعنی قبضی که به دست رانندگان ماشین می‌دهند یک تکه کاغذ بی‌هویت است که مشخص نیست مبلغ پرداختی واقعی است یا خیر!

استقبال خوب مردم از غرفه‌های مبل و لوستر

سالن‌های امیرکبیر و شهریار اصلی‌ترین سالن‌ها هستند و برخلاف سالن شهریار که جوی نسبتا آرام دارد در سالن امیر کبیر غلغله به پاست و به راحتی نمی‌توان از غرفه‌ها دیدن کرد. بیشتر مشتریان از فروشندگان توضیحات کامل می‌خواهند و جالب اینجاست که آنها نیز بدون خستگی یکسره در حال تعریف و تمجید از تولیداتشان هستند. بیشتر غرفه‌داران از تولیدکنندگان مبل و سرویس چوب هستند و کمتر غرفه‌ای وجود دارد که به صورت واسطه‌ای و تنها برای فروش آمده باشد.

موضوع جالب اینجاست در حالیکه در یکی از غرفه‌ها فروشنده عنوان می‌کند که هر مبلی که در ایران وجود دارد تولید داخل است و کسانیکه می‌گویند اجناسشان خارجی است با مردم صادق نیست در کنار همین غرفه فروشنده سعی می‌کند با گفتن اینکه این مبل‌ها از ترکیه وارد می‌شود خریدار را مجاب به خرید مبل کند!

خبری از تبریزی‌ها نیست!

نزدیک به ۵۰ غرفه مبل را نگاه می‌کنم و به توضیحات تک تک فروشندگان گوش می‌دهم؛ همه فارس زبان هستند و عنوان می‌کنند که تولیدی‌شان در تهران است و برای دیدن نمونه‌ها باید سری به سایت اتحادیه مبل تهران زد، هیچ تولیدکننده‌ای که به زبان ترکی سخن بگوید و یا اهل تبریز باشد نبود و یا به قدری تعدادشان کم بود که در انبوه غرفه‌ها پیدا نمی‌شدند.

در حالیکه تبریز یکی از قطب‌های صنعت مبل است و تنوع ظاهری و کیفیت در مبل تبریز همیشه زبانزد بوده اما جای خالی تولیدکنندگان تبریز به شدت احساس می‌شد و شاید همین حضور کمرنگ بسیاری از مشتریان را به سمت خرید از تولیدکنندگان و فروشندگان تهرانی سوق دهد.

غرفه‌های فرش نیز دست کمی از مبل نداشت و چند غرفه‌ای که وجود داشت از مشهد و کاشان بودند و تنها یکی از غرفه‌ها فرش دستبافت متعلق به تولیدکننده تبریزی بود و این در حالی است که فرش‌های دستبفات و حتی ماشینی تبریز همواره زبانزد بوده‌اند اما این روزها میدان رقابت را خالی کرده‌اند. البته در غرفه‌های لوستر این اوضاع کاملا تفاوت داشت و اکثر کسانی که در غرفه‌های لوستر بودند متعلق به تبریز بودند و تولیداتشان نیز برای تبریز یا اصفهان بود که فروشنده آنها بودند.

قیمت‌های سرسام آور دکوراسیون داخلی منزل

با اینکه بسیاری از مردم به خاطر قیمت‌های مناسب از نمایشگاه‌ها استقبال می‌کنند اما امسال خبری از قیمت‌های خوب نبود و بازار مبل به شدت با افزایش قیمت مواجه شده‌ است. در هیچکدام از غرفه‌های مبل حتی مبل‌های راحتی که چوب و پارچه خاصی در آنها استفاده نشده بود قیمت‌هایی کمتر از ۱۰ میلیون تومان شنیده نمی‌شد و این در حالی بود که قیمت برخی مبل‌ها در غرفه‌ها حتی به بالای ۵۰ میلیون تومان نیز می‌رسید!

البته فروشندگان عنوان می‌کردند که این روال عادی است و با توجه به قیمت مبل‌ در بازار خرید از نمایشگاه بسیار مقرن به صرفه می‌باشد!

دست پر مردم از غرفه مواد غذایی

در تمامی نمایشگاه‌هایی که در محل نمایشگاه بین‌المللی برگزار می‌شود همیشه غرفه‌های مواد غذایی برپا هستند و اتفاقا استقبال از این غرفه‌ها بسیار بهتر از نمایشگاه اصلی است! این موضوع در نمایشگاه مبل نیز مستثنی نبود و طبقه بالای سالن امیرکبیر که غرفه‌های موادغذایی در آن مستقر بودند با استقبال بسیار خوب مواجه شده بود و کسی دست خالی این سالن را ترک نمی‌کرد.

  • نویسنده : فرناز پورعباس