حال شهرک صنعتی غرب خوب نیست/حواشی پوپولیستی پیرامون سفر اعضای شورا به کشور چک
حال شهرک صنعتی غرب خوب نیست/حواشی پوپولیستی پیرامون سفر اعضای شورا به کشور چک
ژائله گفت: حال شهرک صنعتی غرب خوب نیست و مشکلات شهرک صنعتی غرب باید منعکس شود تا هرچه سریعتر حل شود.

به گزارش شمس، یونس ژائله در نشست خبری با اصحاب رسانه در خصوص نقش اتاق بازرگانی اظهار داشت: اتاق بازرگانی جنبه مشورتی برای دولت در بخش صنایع دارد تا موانع سقوط چند پله‌ای اقتصاد جبران شود، در طول دو ماه گذشته ۲۸ نشست در اتاق بازرگانی تبریز برگزار شده و مسائل اصلی مانند تامین منابع مالی مطرح شده تا نقدینگی تامین شود.

وی ادامه داد: عقب ماندن استان در اقتصاد طی سالهای گذشته دلایل متعددی دارد که با زبان رسانه و اخلاق مداری می‌توان امتیازاتی را که اقتصادمان را شکوفا می‌کند، از مسئولین طلب کرد.

رئیس اتاق بازرگانی تبریز تشریح کرد: مس سونگون در سال معادل یک میلیارد دلار درآمد داشته اما به علت اینکه شرکت ملی مس در کرمان است، استان از این درآمد بهره‌مند نیست و در حالی که زحمتش را آذربایجان می‌کشد اما سودی برایش ندارد.

وی افزود: حال شهرک صنعتی غرب خوب نیست و مشکلات شهرک صنعتی غرب باید منعکس شود تا هرچه سریعتر حل شود.

ژائله  تصریح کرد: مشکل دیگر مساله قرار گرفتن تسهیلات در اختیار صنعتگران استان است که اگر فقط پول بانک‌های استان را به صنعت گران خودمان بدهیم مشکل بیکاری حل می‌شود.

وی یادآور شد: مشکل دیگر در صنعت فرش در تامین نخ، رنگ و مواد اولیه است که اگر در این سفر رئیس جمهور به تبریز یکی از این موارد به نتیجه برسد نمره قبولی به ما داده می‌شود.

این مقام مسئول در خصوص کمبود نقدینگی در صنعت نیز گفت: نقدینگی ضرورت اصلی صنعت است و نبود آن صنعت را دچار بیماری می‌کند؛ اقتصاد و صنعت ما دچار بیماری شده و ما نمی‌توانیم یک شبه این بیمار را معالجه کنیم.

وی افزود: ابتدا باید صنایع را با تزریق نقدینگی از بیماری رها کرد چون قیمت مواد اولیه سه برابر شده و باید با تزریق نقدینگی تولید انبوه با قیمت تمام شده مناسب را ایجاد کرد.

ژائله شرایط اقتصادی فعلی را بسیار استثنایی دانست و عنوان کرد: چنین تحریم‌هایی تاکنون وجود نداشته و ما در کنار دولت برای کاهش فشارهای اقتصادی هستیم زیرا پتانسیلی که استان ما دارد در دیگر استان‌ها دیده نمی‌شود.

وی در خصوص تغییر برخی عادات بازاریان نیز اذعان داشت: همه چیز در اقتصاد وابسته به ما نیست اگر شما ساعت چهار بعد از ظهر به بازار بروید کدام فرش فروشی باز است؟ من به عنوان توریست ساعت پنج بعد از ظهر نمیتوانم فرش‌فروشی در بازار تبریز پیدا کنم در حالیکه در دنیا تا ساعت ۱۲ شب فعالیت اقتصادی وجود دارد.

رئیس اتاق بازرگانی خاطرنشان کرد: بازار فرش در تبریز با فعالیت از ساعت ده صبح تا چهار بعدازظهر نمی‌تواند به قطب گردشگری و اقتصاد تبدیل شد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار شمس در خصوص حواشی اتاق بازرگانی و اعضای شورا برای سفر به کشور چک گفت: بودجه صد میلیون دلاری به صورت فاینانس برای تامین اعتبار خرید اتوبوس در نظر گرفته شده بود که هماهنگی‌هایی با یکی از اتوبوس‌سازان در تبریز صورت گرفته بود که چهار تن از اعضای شورا به چک سفر کنند.

ژائله افزود: اختصاص ساختمان به اتاق بازرگانی جز وظایف استانداری است و منتی از سوی شهرداری بر سر ما نیست، مگر این ساختمان متعلق به من است که عده‌ای با کارهای پوپولیستی حواشی ایجاد کردند تا کم‌کاری خودشان را بپوشانند و خبر ندارم که خرید این اتوبوس‌ها منتفی شده است یا خیر.