جوانان در به در به دنبال زیبایی/ بُکش اما خوشگلم کن!
جوانان در به در به دنبال زیبایی/ بُکش اما خوشگلم کن!
تبِ زیبایی به خودی خود بد نیست اما چهره‌هایی که این روزها به عنوان نماد جراحی زیبایی می‌بینیم نه تنها نشانی از زیبایی ندارند بلکه گاهی واقعا ترسناک هستند؛ بینی‌های بسیار کوچک و روبه بالا، گونه‌های برجسته از تزریق ژل و چانه‌هایی بسیار باریک و تیز نمونه‌ای از عمل‌های زیبایی است که بسیاری از جوانان به ویژه دختران را شبیه به هم کرده است.

اجتماعی شمس: خداوند زیباست و زیبایی‌ها را هم دوست دارد؛ دوست داشتن زیبایی‌ها در ذات و طبیعت هرکسی است و هر انسانی علاوه بر دوست داشتن زیبایی به دنبال آن است که خودش هم زیبا باشد. این روزها اما تبِ زیبایی ظاهری بسیار فراگیرتر شده و جوانان بیشتر از زیبایی باطنی به زیبایی ظاهری خود اهمیت می‌دهند و برای رسیدن به آن حاضرند هرکاری بکنند و مبالغ بسیاری نیز خرج کنند.

اگرچه این تبِ زیبایی به خودی خود بد نیست اما چهره‌هایی که این روزها به عنوان نماد جراحی زیبایی می‌بینیم نه تنها نشانی از زیبایی ندارند بلکه گاهی واقعا ترسناک هستند؛ بینی‌های بسیار کوچک و روبه بالا که به صورت بسیاری نمی‌آید، گونه‌های برجسته از تزریق ژل، ابروهایی بسیار پهن و چانه‌هایی بسیار باریک و تیز نمونه‌ای از عمل‌های زیبایی است که بسیاری از جوانان به ویژه دختران را شبیه به هم کرده و نشانی از زیبایی هم در آن دیده نمی‌شود. البته در تبریز چنین ظاهری بسیار کمتر دیده می‌شود و به اصطلاح فعالین مجازی در  سطح شهر تبریز کمتر “پلنگی” دیده می‌شود!

نبودِ اعتماد به نفس، تاثیرپذیری از فضای مجازی و همرنگ جماعت شدن

به صورت تلفنی سعی می‌کنم از مطب یکی از پزشکان معروف برای جراحی زیبایی وقت بگیرم تا به این بهانه بتوانم از اتفاقاتی که داخل مطب‌ها رخ می‌دهد باخبر شوم. منشی جوانی گوشی تلفن را برمی‌دارد و منوی انتخابی را برایم معرفی می‌کند گویی که به سلف سرویس جراحی رفته‌ای و از هر نوع عملی می‌توانی داشته باشی! از جراحی بینی و تزریق ژل گرفته تا لیفت مژه و ابرو. از خانم منشی می‌خواهم تنها به جراحی بینی کفایت کند و اعلام کند که چه زمانی می‌توانم عمل کنم که منشی جوان عنوان می‌کند:” اول باید تشریف بیارید تا آقای دکتر معاینه‌تان کند، همینطوری که نیست کلی عکس و کار دارد. اگر عمل بینی‌تان اوکی شد حدود یک ماه طول می‌کشد تا نوبت جراحی‌تان شود.”

با تعجب می‌پرسم که چرا یک ماه و این زمان بسیار دیر است که منشی جوان بدون اینکه اعتماد به نفسش را از دست بدهد پاسخ می‌دهد:” خب عمل جراحی به این راحتی‌ها که نیست البته اگر بخواهید من می‌توانم کمی عملتان را جلوتر بیندازم حالا شما تشریف بیاورید مطب در مورد باقی مسائل نیز صحبت می‌کنیم.” از همین یک جمله متوجه می‌شوم قصد بازار گرمی داشته است و خواسته من را مشتاق‌تر برای عمل کند، به همین دلیل درباره مبلغ جراحی بینی می‌پرسم که توضیح می‌دهد:” شما حتی اگر به آرایشگاه هم بروید کارتان با خانم بغلی دست فرق دارد و نرخ متفاوتی از شما می‌گیرند؛ بستگی به میزان کار بینی شما و اینکه بخواهید چگونه باشد قیمت عمل جراحی فرق دارد اما شما حداقل ۵ میلیون تومان بدون انجام آزمایش‌ها و عکس را در نظر بگیرید.”

الهام پارام، کارشناس روانشناسی در خصوص دلایل گرایش به جراحی‌های زیبایی در گفت‌وگو با شمس تشریح کرد:” یکی از موضوعاتی که از دهه ۸۰ باعث افزایش جراحی‌های زیبایی شده کاهش اعتماد به نفس جوانان به ویژه دختران است. متاسفانه دختران ما به جای اهداف علمی و ورزشی تنها هدف خود را زیباتر شدن می‌دانند و این زیبایی از نظر آنها وجهه خوبی به شخصیت آنها می‌دهد در حالیکه اگرچه زیبایی خوب است اما قطعا کمالات یک انسان بسیار پیشتر از زیبایی‌های ظاهری است.”

وی در خصوص تبِ جراحی‌های عجیب و غریب و یا به اصطلاح پلنگ شدن نیز عنوان کرد:” اصلی‌ترین عامل رواج یافتن چنین عمل‌های به اصطلاح زیبایی فضای مجازی و به ویژه اینستاگرام است که باعث شده دختران و پسران با تاثیرپذیری خود را به تیغ جراحان بسپارند و تبدیل به چهره‌هایی شوند که دیگر نه تنها زیبا نیستند بلکه حتی غیرقابل تحمل نیز هستند اما متاسفانه چشم جوانان ما بسته شده و به دنبال مد هستند تا همرنگ جماعت شوند.”

این کارشناس روانشناسی با اشاره به افسردگی کسانیکه عمل‌های زیبایی انجام می‌دهند، گفت:” این افراد به دنبال زیباتر شدن هستند زیرا خلایی در وجود خود حس می‌کنند و حتی بعد از جراحی زیبایی نیز این خلا را پرشده نمی‌بینند زیرا راه حل درستی نبوده و به همین دلیل بسیاری از آنها دچار افسردگی‌ها حاد می‌شوند؛ البته این موضوع در خصوص کسانی که برای بهتر شدن چهره‌شان تنها به یک جراحی بینی یا تزریق ژل اکتفا کرده کرده‌اند، صادق نیست بلکه کسانی که هزینه‌های هنگفتی برای جراحی‌های متعدد تحمل کرده‌اند بیشتر دچار این افسردگی هستند.”

می‌خواهم زیبا شوم؛ حالا به هر قیمتی!

در اینستاگرام به سراغ یکی از دخترانی می‌روم که در صفحه یکی از مطب‌های زیبایی کامنت گذاشته و از قیمت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌پرسیده است. به عنوان کسی که می‌خواهد عمل جراحی کند به صفحه شخصی‌اش می‌روم و سوال می‌کنم که آیا از جراحی زیبایی نمی‌ترسی که پاسخ می‌دهد:” چه چیز جراحی ترسناک است؟ بیهوش می‌شوی و اصلا نمی‌فهمی که چه اتفاقی اقتاده در عوض وقتی از اتاق عمل بیرون می‌آیی زیبا هستی و چیز دیگری به چشمت نمی‌آید.

می‌گویم از عمل زیبایی ترس دارم و خبرهای زیادی شنیده‌ام که کسانی در اتاق عمل جان خودشان را ازدست داده‌اند که سعی می‌کند من را قانع کند:” ببین این اتفاق یک در هزار رخ می‌دهد و اصلا قرار نیست چنین اتفاقی برای همه بیفتد آنها هم حتما پزشکشان متخصص نبوده که اینطور شده است؛ البته از نظر من دکتر آدم را بکشد اما خوشگلش کند به جه دردی می‌خورد که زنده باشی اما از خودت خوشت نیاید؟”

با خودم فکر می‌کنم همین افکار و نبود اعتماد به نفس است که صف دختران و پسران جوان را در مطب‌های پزشکان طولانی کرده و به اصطلاح همه آماده‌اند که بمیرند اما خوشگل شوند!

  • نویسنده : فرناز پورعباس