توافق ایران و جمهوری آذربایجان برای ساخت نیروگاه‌های آبی
توافق ایران و جمهوری آذربایجان برای ساخت نیروگاه‌های آبی
وزیر نیرو با بیان اینکه درباره نحوه محاسبه‌های مالی سد خداآفرین با جمهوری آذربایجان توافق شد، گفت: بلافاصله برای احداث نیروگاه‌های برق‌آبی این سد اقدام خواهیم کرد.

به گزارش شمس، «رضا اردکانیان» روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران، افزود: اکنون بحث‌های مالی مربوط به این پروژه به طور کامل شفاف شده است.

وی ادامه داد: احداث این دو نیروگاه برای دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان منافع زیادی به همراه خواهد داشت.

وزیر نیرو یکی از طرح های بزرگی که از ۲۰ سال پیش در موضوع رودخانه مرزی ارس عملیات اجرایی آن آغاز شده را سد خداآفرین دانست و خاطرنشان کرد: خدا آفرین، سد مهمی بر روی رودخانه مرزی ارس است که می تواند حدود یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب را تنظیم کند.

اردکانیان با بیان اینکه اراضی قابل توجهی در بالا و پایین دست این سد از آب آن مشروب می شوند، اضافه کرد: قبل از احداث سد اراضی آن حدود ۷۵ هزار هکتار بود، اکنون که سد احداث شده علاوه بر ۷۵ هزار هکتار حدود ۴۲ هزار هکتار دیگر مشروب می شوند.

وی مجموع اراضی را ۱۲۰ هزار هکتار اعلام کرد که در بالا و پایین دست از آب این سد مشروب می‌شوند.

این عضو هیات دولت گفت: علاوه بر این اراضی، دو نیروگاه برق آبی به ظرفیت ۲۸۰ مگاوات می توانند برق تولید کنند که در دستورکار است.

اردکانیان خاطرنشان کرد: ۴ سال پیش موافقت نامه ای بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان برای تکمیل سد و بحث نیروگاه ها و بهره برداری امضا شد که در ایران به تصویب مجلس شورای اسلامی هم رسید.

وی ادامه داد: از جمله کارهایی که می بایست انجام می شد توافق درباره هزینه هایی بود که ایران در این سد انجام داده و مصوب مجلس نیز بود.

وزیر نیرو گفت: بحث برسر این هزینه ها مدت ها در جریان بود و کارشناسان فنی برسر جمع‌بندی هزینه ها اختلاف نظر داشتند.

اردکانیان افزود: روز گذشته با سفر معاون نخست وزیر جمهوری جمهوری آذربایجان به همراه وزیر انرژی این کشور تا پاسی از شب مذاکره شد و به توافق رسیدیم.

  • منبع خبر : ایرنا