تهدیدِ هوراند با عمارت ! / روایت اهالی از ارثِ پدری اردبیلی‌ها در شمالِ شرقی آذربایجان‌شرقی
تهدیدِ هوراند با عمارت ! / روایت اهالی از ارثِ پدری اردبیلی‌ها در شمالِ شرقی آذربایجان‌شرقی
اتمام سد عمارت، به گفته مسئولان شهرستان هوراند، نابودی یک هزار و 600 هکتار از باغ های هوراند، بیکاری دو هزار نفر، نابودی دو روستا و 3 قشلاق را در پی خواهد داشت.

اجتماعی شمس: هر چند که کار ساخت سد عمارت به صورت مشترک بین آذربایجان شرقی و اردبیل از ۴۰ سال پیش برنامه ریزی شده بود و آن زمان اردبیل از آذربایجان شرقی جدا نشده بود، اما از سال ۸۶ به صورت رسمی احداث این سد آغاز شد.

با این حال ساخت این سد علی رغم اینکه با نیت دو استان آغاز شد، اما به کام اردبیل تمام شد و با اینکه مزیت های خوبی برای اردیبل فراهم کرده است، اما گویا بهره برداری از آب این سد، نابودی هوراند را در پی خواهد داشت و مسئولان آذربایجان شرقی دو دستی این سد را به استان اردبیل تقدیم کرده اند و نابودی هوراند را به دست فراموشی سپرده اند.

حافظ تقی نژاد، نماینده شهرستان هوراند در شورای اسلامی استان در خصوص سد عمارت، در گفت‌وگو با شمس می‌گوید: سد عمارت در خاک این استان و در منطقه‌ی جغرافیایی شهرستان هوراند قرار دارد و بیش از ۸۲ درصد آب این سد از خاک این استان تامین می‌شود و مخزن سد بزرگ عمارت بیش از ۱۶۰۰ هکتار از بهترین باغات شهرستان هوراند را نابود کرده، مردم منطقه سهم ۵۰ درصدی حق ابه از عمارت را مطالبه می‌کنند.

وی ادامه می‌دهد: ۹۰ تا ۹۵ درصد زمینی که این سد در آن ایجاد شده، متعلق به هوراند است، علی رغم اینکه هم آب و هم زمین این سد متعلق به شهرستان هوراند است، هیچ حق آبه‌ای به شهرستان هوراند تعلق نگرفته است.

وی اعلام می‌کند: مقرر بود سه سد در هوراند برای تامین آب زمین های کشاورزی ساخته شود، با این حال به دلیل وجود سد عمارت، اجازه ساخت این سه سد را نمی‌دهند، مردم این شهرستان امیدوار هستند که از طریق وزارت نیرو، حق آبه ۵۰ درصدی از این سد به شهرستان تخصیص یابد؛ گرچه مسئولان چنین وعده‌ای داده‌اند با این حال تاکنون عمل نکرده‌اند.

نماینده شهرستان هوراند در شورای اسلامی استان با بیان اینکه بهره برداری از این سد، یک هزار و ۶۰۰ هکتار از زمین‌ها و باغ‌های هوراند را نابود کرده، تاکید می‌کند: در نتیجه ساخت این سد، دو روستا، سه منطقه قشلاق نابود شده و دو هزار نفر بیکار می شوند.

وی با بیان اینکه شهرستان هوراند دارای باغ های زیبا و بزرگی است و از رودخانه های پرآبی در ۹ ماهد سال برخوردار است، خاطرنشان می کند: اکثر آب های این شهرستان به سد عمارت ریخته می‌شود و مورد مصرف اردبیل قرار می‌گیرد، در این صورت باغ های هوراند روز به روز به دلیل کمبود آب خشک می شوند، مسئولان این سد عمارت را که بخشی از آن متعلق به آذربایجان شرقی و مردم هوراند است دو دستی به اردبیل تقدیم کرده‌اند، مسئولان اردبیل نیز آن را گویا ارث پدری خود می‌دانند و هیچ گونه حق آبه‌ای برای هوراند در نظر نمی گیرند.

تقی نژاد با بیان اینکه روز به روز خشک زدن زمین های کشاورزی در هوراند، باعث بیکاری اهالی و مهاجرت به شهر ها می شود، اظهار می کند: در گذشته بیشتر زمین های مردم هوراند را با قیمت بسیار پایین برای ساخت سد خریداری کرده اند و در نتیجه آن افراد به شهر مهاجرت کرده و حتی شغلی برای خود پیدا نکرده اند و با آن پول حاصل از فروش باغ، به سختی یک آپارتمان خریداری کرده‌اند و با ادامه این وضعیت، هوراند رو به نابودی خواهد بود و مردم هوراند به شهرها مهاجرت خواهند کرد.

وی می‌گوید: اخیرا نیز در فضای مجازی عکسی مربوط به مرگ ماهی ها در رودخانه ای در آذربایجان شرقی منتشر شده بود، آن عکس مربوط به شهرستان هوراند بود چرا که به دلیل کمبود آب و ریختن آب رودخانه به سد عمارت، ماهی‌ها نابود شده بودند.

تخصیص حق آبه برای شهرستان هوراند از سد عمارت ابلاغ شده است

قلی اله قلی زاده، نماینده مردم کلیبر، خداآفرین و هوراند در مجلس در گفت‌وگو با شمس اظهار می کند: دو سال قبل بنده در خصوص سد عمارت متوجه شدم توزیع آب این سد برای آذربایجان شرقی و اردبیل عادلانه نیست و علی رغم اینکه برخی باغ های اهالی هوراند در مخزن سد قرار گرفته و نابود شده بودند، بسیاری از زمین های روستاییان تملک شده بود، توزیع آب ناعادلانه صورت گرفته و به فکر آینده اهالی ان منطقه که همزمان هم شغل و باغ خود را از دست می دادند، چاره ای اندیشیده نشده بود.

وی می گوید: در جلسات بسیاری با وزیر نیروی سابق این معضل را مطرح کدم همچنین به وزیر فعلی نیز این مسئله را بیان کرده ایم تا اینکه مقرر شده هر چقد آب از این سد برای اردبیل مصرف می شود، برای آذربایجان شرقی هم تعلق بگیرد.

این نماینده مجلس خاطرنشان می کند: مقرر شده، تامین آب شرب شهر و روستاهای هوراند در اولویت قرار بگیرد، همچنین در وهله دوم تامین آب زمین های کشاورزی وباغ هاست به هر میزان که آب در باغ ها و زمین های اردبیل از این سد مصرف شود، در هوراند هم مصرف خواهد شد.مرحله بعدی هم مصرف آب برای صنعت است و همچنین برای توسعه زمین های کشاورزی نیز استفاده خواهد شد.

وی ادامه می دهد: دستور تخصیص حق آبه از این سد به آذربایجان شرقی نیز از سوی وزارت خانه نیرو به اداره های آب منطقه ای اردبیل و آذربایجان شرقی ابلاغ شد و در حال حاضر جهادکشاورزی استان و اداره آب منطقه ای استان نیز درصدد عملیاتی کردن این مصوبه هستند.

انتهای پیام/

  • نویسنده : المیرا جلیلی