تقابل فضای مجازی و کتاب اهالی فرهنگ را نگران می‌کند
تقابل فضای مجازی و کتاب اهالی فرهنگ را نگران می‌کند
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز گفت: تقابل بین فضای مجازی و کتاب اهالی فرهنگ و ادب را به شدت نگران می کند.

به گزارش شمس، حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی آل هاشم در هفتاد و هفتمین نشست شورای فرهنگ عمومی استان که در نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز برگزار شد، افزود: باید توجه داشت که این نگرانی های روز به روز بیشتر می شود اما هرچند اینترنت راه سریع و آسان برای کسب اطلاعات است اما در موضوعاتی که نیاز به بررسی دقیق و اطلاعات کافی و متقن است، باز باید به کتاب رجوع کرد و از کتاب کمک گرفت.

وی اظهار داشت: با وجود اینکه رسانه‌های گوناگون جمعی طی سال های اخیر رشد بسیار سریع داشته اند اما تاکنون هیچ رسانه‌ای نتوانسته است نقشی که کتاب در ایجاد و رشد تمدن‌ها داشته است را ایفا نماید.

آل هاشم با بیان اینکه رشد و توسعه تمدن‌ها همواره ریشه در رشد فرهنگی جوامع داشته و بدون رشد فرهنگ کتابخوانی نمی‌توان به رشد هیچ تمدنی دل خوش کرد، ادامه داد: باید اهتمام جدی برای تقویت فرهنگ عمومی و به تبع آن فرهنگ مطالعه در جامعه داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه بحث شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی تنها محدود به کشور ما نیست،‌ گفت: سلطه‌ فضای مجازی در عصر حاضر بر کشورهای توسعه یافته نیز مشهود است اما باید دقت کنیم که نه تنها این ابزار در کشورهای یاد شده به کاهش مطالعه منجر نشده است بلکه سرانه‌ مطالعه در آنها به موازات کسب اطلاعات از این منابع، بسیار بالاست.

آل هاشم اضافه کرد: در جامعه‌ ما لزوما” کتاب و فضای مجازی رقبای خطرناکی برای هم نیستند زیرا که از هر دو می‌ توان برای افزایش سطح معلومات استفاده کرد.

وی به گرانی کتاب و کمبود فضای کتابخانه‌ای و همچنین مشکلات نویسندگان در استان اشاره کرد و افزود: یک نویسنده برای تولید مطلب و اثر خود ‌سال ها وقت صرف می‌کند اما مشکلات نشر و کاغذ و چاپ در نهایت قیمت تمام شده‌ کتاب را بالا می‌برد و سودی برای کسی نمی‌ ماند که در این میان بی‌انصافی است که به مشکلات نویسندگان بی‌توجه باشیم.

آل هاشم با بیان اینکه نخریدن کتاب از سوی مخاطبان دلایل متعددی دارد، یادآوری کرد: این روند نویسنده را مجبور می‌کند به سراغ شغل دیگری برود و این امر بر تولید محتوا و اثر از سوی نویسندگان تاثیر خواهد گذاشت.

وی با ابراز تاسف از اینکه در ایران نویسندگی یک شغل محسوب نمی‌شود،‌ اظهار داشت: اگر نویسنده‌ای به شغل بودن نویسندگی دلگرم باشد، می‌تواند آینده‌ روشنی را برای خود و به تبع آن عرصه‌ فرهنگ رقم بزند.

آل‌هاشم همچنین برگزاری نمایشگاه کتاب تبریز را بزرگترین رویداد فرهنگی شمال غرب کشور خواند و گفت: این رویداد فرصتی برای گسترش فرهنگ مطالعه و همچنین زمینه‌ساز دیپلماسی فرهنگی است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی نیز در این جلسه با اشاره به آمار و ارقام پایین سرانه‌ مطالعه، گفت: زنگ خطر پایین بودن سرانه‌ی مطالعه برای همه به صدا درآمده است و باید اهتمام جدی برای تقویت فرهنگ مطالعه داشته باشیم.

محمد محمدپور اظهار داشت: به گفته اکثر جامعه شناسان، اقوام و مللی که با مطالعه مأنوس بوده و کتاب و کتابخوانی در میان آنها رواج بیشتری داشته است، توانسته‌اند تمدن و فرهنگی ماندگارتر و پویاتر از خود به جای بگذارند و میراث فرهنگی و گنجینه‌های معارف و دستاوردهای عالمان و فرهیختگان خود را به نسل‌های دیگر منتقل کنند.

وی افزود: در این راستا برنامه‌ریزی صحیح فرهنگی علاوه بر حفظ هویت عقیدتی و قومی عاملی است که منجر به ایستادگی در مقابل هجوم فرهنگی بیگانه می‌شود و به حفظ فرهنگ خودی می‌انجامد.

محمدپور با اشاره به تعریف سرانه‌ مطالعه در جامعه، گفت: عام‌ترین تعریف از سرانه مطالعه میانگین مدت زمان‌های مطالعه یک نفر در یک شبانه‌روز است و با توجه به آمار ارائه شده توسط مرکز آمار ایران متاسفانه سرانه مطالعه در کشور ما در یک شبانه روز نزدیک ۱۵ دقیقه و در آذربایجان شرقی استان حدود ۱۰ دقیقه است.

وی گفت: براساس سند نهضت مطالعه مفید مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، مطالعه‌ای مفید است که اولاً معطوف به اثر و نتیجه بوده و دستاوردی علمی، عملی (رفتاری)، ذهنی و یا قلبی داشته باشد و ثانیاً آن دستاورد برای تربیت انگیزه، افزایش تعهد، ارتقای توانایی ذهنی، توسعه دانش کاربردی،ارتقای مهارت عملی و نهایتاً درجهت پرورش و تعالی فرد در راستای به فعلیت رساندن استعدادهای الهی وجود او در یکی از چهار زمینه مذکور باشد.