تغییر تعریف معماری خلعت‌پوشان طی سالهای گذشته/ تکمیل مرمت برج خلعت‌پوشان در سال جاری
تغییر تعریف معماری خلعت‌پوشان طی سالهای گذشته/ تکمیل مرمت برج خلعت‌پوشان در سال جاری
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از تکمیل مرمت برج خلعت پوشان تبریز در سال جاری خبر داد.

به گزارش شمس، مرتضی آبدار ضمن اعلام این خبر، خاطرنشان کرد: متاسفانه طی سال های گذشته مرمت و نجات بخشی غیر علمی و تخصصی برج خلعت پوشان تبریز توسط دانشکده کشاورزی صورت گرفته بود که به دنبال آن شاهد ایجاد رینگ بتنی در سقف طبقه اول، اجرای پوشش مسطح به جای پوشش گنبدی، تعویض درب و پنجره های آن با تغییر تعریف معماری ورودی بناها، اجرای سفید کاری دیواره ها بر روی آثار تاریخی و نقاشی ها و تزیینات گچی،  پوشاندن طاقچه ها و شومینه های بنا، حذف کنگره آجری پشت بام بودیم.

وی با اشاره به اینکه مرمت تخصصی این بنای تاریخی پس از  ورود اداره کل میراث فرهنگی استان در بین سال های ۹۱-۹۴ آغاز شده است، ادامه داد: طی سال های مذکور اداره کل میراث فرهنگی استان اقدام به استحکام بخشی بنا و دوخت و دوز ترک های ایجاد شده در طاق های طبقه همکف نموده و قسمت هایی از نمای بنا را مرمت و همچنین اقدام به ایزوگام پشت بام بنا نمود.

مدیرکل میراث فرهنگی استان با اشاره به اینکه احیا و بازسازی رسمی برج خلعت پوشان توسط این اداره کل از سال های ۹۶ و ۹۷ آغاز شد، افزود:  اداره کل میراث فرهنگی استان براساس قرارداد منعقده در سال ۹۶ اقدام به مرمت مقرنس های گچی و تزیئنات گچی وابسته به معماری، بازسازی درب های ورودی و اروسی های طبقه همکف، احیاء و بازسازی طاقچه های دارای قطار بندی و مقرنس کاری و نیز شومینه های آجری، بازسازی و اجرای کف اصلی بنا در داخل طبقه همکف کرد.

وی در ادامه به کاوش های باستان شناسی در محوطه این برج اشاره کرد و گفت: با کاوش باستان شناسی در دور تا دور بنا خطوط معماری استخر دور تا دور بنا و نیز جرزهای طبقه اول بدست آمده و به دنبال آن طرح مرمت و بازسازی گنبد طبقه اول و استخر محوطه، همراه با مکان صحیح پل دسترسی به برج ارائه  گردید.

آبدار با بیان اینکه طرح محوطه سازی و بازسازی استخر با برآوردهای اولیه جهت اجرا در اختیار دانشکده کشاورزی قرار گرفته است، اظهارداشت: اداره کل میراث فرهنگی استان همچنین در نظر دارد با تهیه طرح مرمت خود برج  نسبت به تکمیل مرمت آن در سال جاری اقدام کند و لازم است در راستای توافقات سه جانبه به عمل آمده، شهرداری و دانشگاه تبریز نیز به تعهدات خود عمل نمایند.

گفتنی است، “برج خلعت پوشان” متعلق به اواخر دوره صفویه و اوایل دوره قاجار است که در ۱۰ کیلومتری جاده شرق تبریز قرار گرفته است.

انتهای پیام/