تبریز شهر عشق، هنر و رنگ/ هنرمندان ترکیه‌ای و لذت همزبانی با تبریزی‌ها
تبریز شهر عشق، هنر و رنگ/ هنرمندان ترکیه‌ای و لذت همزبانی با تبریزی‌ها
چهارمین نمایشگاه بین‎المللی خلاقیت و نوآوری تبریز در صنایع دستی و هنرهای اسلامی در حالی برگزار شد که هنرمندان کشورهای مختلف خواستار برگزاری این نمایشگاه مجددا در شهر اولین‌ها بودند.

فرهنگی شمس: زبان هنر همواره زبانی مشترک بین ملل و جوامع مختلف است و تنها زبانی است که آموزش شاید در آن نقش دوم را ایفا کند و اصلی‌ترین نقش را غریزه و استعداد ذاتی دارد.

اگرچه ذوق و غریزه هنر در تمامی ملل وجود دارد اما نمود بارز و زیبای این هنر در ایران از دیرباز بوده و آمیخته شدن آن با هنر اسلامی جلوه‌ای دوچندان به هنر ایران داده است. نقش‌ قالی‌های ایرانی، طراحی مینیاتور، نقش کاشی مساجد و زیورآلات دست‌ساز تنها بخشی از هنر وسیع و خوش آب و رنگ ایرانی است که نشان از ذوق هنری ایرانیان دارد. به همین دلیل نیز در روزهای گذشته ایران میزبان کشورهای اسلامی بود تا در تبادلات فرهنگی این اشتراکات هنری را نیز به هنرمندان خود منتقل کند.

غرفه‌های مختلفی میزبان هنرمندان بسیاری از کشورهای اسلامی بود که در دانشگاه هنر تبریز گرد هم آمده بودند تا زیبایی‌های هنر کشورهایشان را به یکدیگر منتقل کنند.

تبریز شهر عشق، نقش و رنگ است

گلرخسار عمراوا یکی از همین هنرمندان است که اهل تاجیکستان می‌باشد و دکترای علم‌ صنعت شناسی از دانشگاه تکنولوژی تاجیکستان را دارد و به عنوان مدیر دپارتمان طراحی در زمینه گلدوزی و طراحی لباس و مینیاتور لباس‌های محلی تاجیکستان را با شکل و شمایلی زیبا به این غرفه‌ها آورده است.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار شمس در خصوص سفر به تبریز عنوان می‌کند: این سومین باری است که برای شرکت در نمایشگاه به ایران سفر می‌کنم و تبریز را بسیار زیبا می‌دانم، میزبانی خوبی از ما شکل گرفته و هنرمندان بسیار خوشحال هستند که توانسته‌اند دوباره در چنین جمعی حضور پیدا کنند.

عمراوا تبریز را شهر عشق،رنگ و هنر می‌داند و عنوان می‌کند: معماری و طراحی ساده‌ترین خیابان‌های تبریز هم از هنر و عشق سرچشمه می‌گیرد و زیبایی‌های آن بسیار چشم‌نواز است.

وی ادامه می‌دهد: نمایشگاه امسال از کیفیت بسیار خوبی برخوردار است، البته فکر می‌کنم نمایشگاه‌های اینچنینی در طول سال و به تعداد دفعات بیشتر برگزار شود تا استقبال نیز بهتر شود.

عمراوا با اشاره به حضور ۳۰ کشور در این غرفه گفت: البته استقبال هم‌اکنون نیز بسیار خوب است اما می‌توان کارهای بیشتری انجام داد تا استقبال از این بار نیز بهتر شود.

هنرمند ترکیه‌ای و لذت همزبانی با تبریزی‌ها

هاجر هزار دیگر هنرمندی است که از ترکیه به این نمایشگاه آمده و درباره میزبانی تبریز می‌گوید: تبریز شهر زیبایی است و به دلیل نزدیکی زبان و فرهنگ مشکلی اینجا پیش نیامده بلکه بسیار هم راحت بودیم و به ما خوش گذشته است، امیدوارم سالهای بعد هم بتوانم در این نمایشگاه شرکت کنم.

وی در خصوص آثار هنری‌اش در این نمایشگاه توضیح می‌دهد: صنعت تذهیب در ترکیه به نام هنر تزیین کتاب با طلا با استفاده از آیات و هنر خط معروف است و من حدود ۲۰ سال است که در این زمینه فعالیت دارم.

شهر تبریز است و جان قربان جانان می‌کند

تبریز با میزبانی از بیش از ۳۰ هنرمند از کشورهای مختلف نشان داد که می‌تواند میزبان خوبی برای بسیاری از نمایشگاه‌ها و فستیوال‌های هنری بین‌المللی باشد و تنها نیاز به همت مسئولین است تا در این زمینه بهتر عمل کنند.

هنرمندانی که در تبریز حضور دارند هم نشان داده‌اند که از حضور در تبریز لذت می‌برند و به راستی که تبریز شایسته میزبانی‌های هنری بیشتری است.

  • نویسنده : فرناز پورعباس