تبریزی‌ها در شعرخوانی نظیر ندارند و اردبیلی‌ها در صدا/ برخی مداحان نوحه را با ترانه اشتباه گرفته‌اند
تبریزی‌ها در شعرخوانی نظیر ندارند و اردبیلی‌ها در صدا/ برخی مداحان نوحه را با ترانه اشتباه گرفته‌اند
مداحان تبریزی‌الاصل می‌گوید بیشتر اشعار زیبای ترکی برای اهل بیت(ع) از تبریز خارج شده و توسط زنجانی‌ها و اردبیلی‌ها گسترش یافته است.

کاظم غفارنژاد در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی شمس با بیان اینکه مداح اهل بیت(ع) برای انتقال شور و شعور حسینی به نسل جوان باید خود را به درجه‌ی والای کمال و معرفت برساند، اظهار داشت: مداح زمانی می‌تواند میان جوانان از اثرگذار واقع شود که خود نسبت به فلسفه‌ی محرم و قیام عاشورا بصیر باشد.

وی افزود: محرم جایِ رسیدن به شهرت نیست و مداحی که با نیت افزایش محبوبیت شخصی میکروفون به دست می‌گیرد نمی‌تواند تاثیرگذار واقع شود؛ اصولاً چنین حرکاتی زیبنده‌ی مکتب سیدالشهدا نیست.

مداح نام‌آشنای تبریزی‌الاصلِ هیئت رأیه‌الرضای تهران، عنوان کرد: تنها دغدغه‌ی مداح اهل بیت(ع) باید ترویج فرهنگ عاشورا باشد و چنانچه غیر از این عمل کند نسبت به رسالتی که بر دوش دارد جفا کرده است.

وی با بیان اینکه برخی مداحی‌های امروز تفاوتی با ترانه ندارند، توضیح داد: قدیم‌الایام مداح همه‌فن حریف بود و مجلس را تا پایان اداره می‌کرد اما در گذر زمان مداحان برای خود سبک و تخصص جدا کرده‌اند و آنی که شور می‌خواند دیگر وارد روضه‌خوانی نمی‌شود.

غفارنژاد با اشاره به تفاوت نوحه‌های ترکی با نوحه‌های فارسی در شعر، آهنگ و صدا، تصریح کرد: تبریزی‌ها در شعرخوانی نظیر ندارند و اردبیلی‌ها در صدا؛ با این حال متاسفانه بعضاً می‌بینیم برخی مداحان از سنت‌ها فاصله گرفته‌اند و درصدد تقلید از سایر نوحه‌خوانان رفته‌اند.

وی با بیان اینکه قیاس نوحه‌های فارسی و ترکی مناسب نیست و هریک از آن‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارند، تاکید داشت: در زیر پرچم امام حسین(ع) قومیت و تفاوت‌های زبانی معنا ندارد و ترک، فارس، کرد، لر و عرب برای سیدالشهدا می‌خوانند.

انتهای پیام/