به‌خاطر مبارزه با فساد روزهایم در دادگاه گذشت/ روحانی یک‌دهم احمدی‌نژاد برای ایران کار نکرد
به‌خاطر مبارزه با فساد روزهایم در دادگاه گذشت/ روحانی یک‌دهم احمدی‌نژاد برای ایران کار نکرد
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو گفت: به‌خاطر پیگیری پرونده‌های خصوصی‌سازی و حادثه قطار تبریز-مشهد علیه بنده شکایت می‌کردند و در هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان پزشکیان مرا محکوم می‌کرد و تا روزهایم را در دادگاه بگذرانم.

سیاسی شمس: در آستانه انتخابات مجلس یازدهم گفت‌وگویی چالشی و صریح با احمدعلیرضا بیگی، نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس دهم داشتیم. بیگی در مصاحبه خود با شمس به انتقادات وارده و برخی شائبات پاسخ داد که متن آن را در ادامه می‌خوانید:

کارهای عمرانی‌ام را زمان استانداری کرده‌ام

شمس: در طول ۴ سال نمایندگی‌تان برای حوزه انتخابیه‌تان چه کردید؟

چنانچه انتظار دارید به‌عنوان نماینده مجلس بیایم آزادراه، پل و سد بسازم باید بگویم در دوران استانداری‌ام تمام این کارها را کرده‌ام و علاوه بر آن مسکن مهر و روستایی نیز ساخته‌ام و در زلزله ارسباران برای مردم به صورت اورژانسی سرپناه آماده کرده‌ام اما در حال حاضر برای قضاوت بهتر باید ببینیم مجلس دارای چه ظرفیت‌هایی است و در چه جایگاهی قرار دارد.

جایگاه مجلس نرم افزاری است و ریل مانند است، نظارت می‌کند تا قوه مجریه در ریل ترسیم شده حرکت کند و به‌عنوان نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو توانسته‌ام در جایگاه قانون‌گذاری ایفای نقش کنم. به‌عنوان مثال تدوین قوانین انتخابات، مدیریت بحران، مدیریت شهری، پسماند و قانون درآمدزایی محصول کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور بود که بنده در آن به ایفای نقش می‌پرداختم.

به‌عنوان نماینده قوه مقننه در روند بازسازی مناطق زلزله زده کرمانشاه و سرپل ذهاب حضور داشتم و در جایگاه قانون‌گذاری در صحن علنی مجلس از طراحان طرح شفافیت آراء و طراح اعاده اموال نامشروع مسئولان بودم. در عین حال در جایگاه‌های نظارتی طی دو مرحله استیضاح عباس آخوندی وزیر وقت راه و شهرسازی را طراحی کردم و در کنار آن استیضاح وزرای نفت و کشور را پیگیری کردم که منجر به ارائه کارت زرد به آن‌ها شد.

نوک پیکان مبارزه با فرایند ناثواب خصوصی سازی در کشور بودم

برخی از این اقدامات به آذربایجان‌شرقی و اقتصاد آن باز می‌گشت، وزیر کشور را به‌خاطر حادثه سیل آذرشهر و اتفاقاتی که در شورای شهر تبریز رخ داد با همراهی سایر نماینده‌ها استیضاح کردم و استیضاح وزیر راه و شهرسازی نیز درپی حادثه غم‌انگیز قطار تبریز_مشهد و موضوعات ملی متعدد صورت گرفت.

در عرصه‌ی ملی استیضاح وزیر راه در رابطه با سقوط هواپیمای یاسوج بود و در واقع نوک پیکان مبارزه با فرایند ناثواب خصوصی سازی در کشور بودم. عده‌ای در وزارتخانه‌ها هم فروشنده و هم خریدار بودند و بنده به‌عنوان نماینده ملت این کارهایشان را تعقیب کردم.

پزشکیان در هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان محکومم می‌کرد

شمس: در اعمال وظیفه نظارتی‌تان مانع کدام فسادها شده‌اید؟

در موضوعی که برای ماشین‌سازی تبریز پیش آمد با پیگیری فراوان توانستیم اثبات کنیم که این معامله متقلبانه است که اتفاق افتاده است و نهایتاً نیز موفق شدیم این کارخانه مادر صنعتی را از دستِ نااهلان خارج کنیم.

در قضایای آلومینیوم هرمزگان و پتروشیمی کرمانشاه شاهد معاملات عجیبی بودیم و در دادخواهی و مبارزه با مفسدان به غیر ۶۰ نفر از دانشجویان انقلابی یاوری نداشتیم اما با همین تعداد تحصن کردیم و ثابت شد این معاملات آغشته به سوءاستفاده اشخاص است.

البته در راه مبارزه با فساد موانع متعددی بر سر راهمان ایجاد می‌کردند، در قضایای برندینگ نفت توسط وزارت نفت، واگذاری‌های غیرقانونی و عقلانی بنگاه‌های اقتصادی و پیگیری حادثه قطار تبریز_مشهدبارها علیه بنده شکایت شد و پرونده‌ام را به هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان ارجاع دادند! آنجا ما خدمت آقای مسعود پزشکیان دیگر نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو می‌رفتیم تا ایشان را قانع کنیم نطق‌هایمان مرتبط با وظایف نمایندگی و مبارزه با فساد است و نهایتاً آقای پزشکیان بنده را محکوم می‌کردند و پرونده‌ام را به دستگاه قضایی می‌فرستادند تا نیمی از ۷۲ ساعتی را که در تهران می‌گذرانم پله‌های دادگاه را بالا و پایین بروم!

با فرض حضور آملی لاریجانی در دستگاه قضا مرا دادگاهی می‌کردند

سناریویی که آن‌ها طراحی می‌کردند با فرض ادامه حضور آملی لاریجانی در قوه قضائیه بود و آنان وقتی بنده را در مجلس می‌دیدند خوشحال و خندان از کنارم عبور می‌کردند اما نمی‌دانستند این شرایط تا آخر اینگونه پیش نمی‌رود. گذشت زمان این را اثبات کرد که بیگی در مورد فساد در سازمان خصوصی‌سازی کشور راست می‌گفت و پافشاری‌مان در طول سال‌های اخیر علی‌رغم برخی ناملایمتی‌ها خیلی چیزها را اثبات کرد.

وزیر اقتصاد در کمال وقاحت پشت تریبون مجلس از سازمان خصوصی‌سازی دفاع کرد و مدعی شد تمامی واگذاری‌ها به صورت صحیح انجام شده است، اما نهایتاً با ورود سازمان‌های بازرسی و قضایی حقایق آشکار و معاملات ماشین‌سازی تبریز، هپکو اراک و پتروشیمی کرمانشاه ابطال شد، چند معامله دیگر نیز به هیئت داوری ارجاع شد که کشت و صنعت مغان، شرکت پارس و ایران ایرتور از جمله آن‌ها بود.

پزشکیان پشت ایران ایرتور ایستاده بود/ نخواستم مسئله جناحی شود

واگذاری ایران ایرتور جزو پرونده‌های سنگین بود و چون فکر می‌کردم پیگیری این موضوع توسط بنده به دلیل حمایت پزشکیان از این معامله منجر به تقابل حاشیه‌ساز جناحی و چالش بین دو نماینده می‌شود ترجیح دادم اطلاعات لازم را در اختیار نماینده مردم مشهد قرار دهم. چنانچه بنده به این موضوع ورود پیدا می‌کردم اصل قربانی حواشی می‌شد.

بلبرینگ‌سازی دست دولت نبود/ کارخانه را من به راننده تریلی ندادم

شمس: می‌گویند زمان استانداری جنابعالی در آذربایجان‌شرقی شرکت بلبرینگ‌سازی را به یک راننده تریلر واگذاری کرده‌اند

این مسئله جز واگذاری بانک‌ها بود و مربوط به سازمان خصوصی سازی نمی‌شد که دولت در آن دخیل باشد. سهامدار عمده بلبرینگ سازی بانک صنعت و معدن و دیگر سهامداران بخش خصوصی بودند و آن‌ها از طریق مزایده کارخانه را فروختند و دولت در این فرایند نقشی نداشت. فی‌الواقع بانک صنعت و معدن به بلبرینگ‌سازی تسهیلات داده بود و به دلیل ضرردهی کارخانه و عدم پرداخت به‌موقع اقساط، بانک برای اخذ طلب خود صاحب سهام آن شد و بعداً نیز کارخانه را فروخت.

طراح تحقیق و تفحص درباره نحوه واگذاری کشت و صنعت مغان بودم/ قیمت فروش ایراد دارد

شمس: چرا همانند واگداری ماشین‌سازی تبریز پیگیر تخلفات موجود در مفت‌فروشی کشت و صنعت مغان نشدید؟

فکر نمی‌کنم اینگونه باشد؛ در واقع اولین نماینده‌ای بودم که در این رابطه اعلام حضور کردم و برای قوه قضاییه مدارک و مستندات فرستادم و مکاتبات و پیگیری‌هایم در این خصوص موجود است. بنده نه‌تنها تحقیق و تفحص از نحوه واگذاری کشت و صنعت مغان را امضاء کرده‌ام بلکه از طراحان آن نیز بودم. در هیئت تحقیق و تفحص از ماشین‌سازی تبریز حضور داشتم و توفیق حضور در هیئت تحقیق و تفحص از کشت و صنعت مغان از ما سلب شد ولی موضوعاتی که از جانب ما مطرح گردید کار را به هیئت داوری رساند. در واقع قیمت کارشناسی که برای کشت و صنعت مغان تعیین کرده‌اند ایراد دارد و در این رابطه باید هیئت داوری تصمیم بگیرد.

نماینده تبریز باید در جایگاه‌های ملی حضور یابد

شمس: بیشتر پیگیر مسایل ملی هستید یا استانی؟

اتفاقاتی که در مناطق ما رخ می‌دهد مربوط به موضوعات ملی هم می‌شود و گاهاً از موضوعات محلی به موضوعات ملی راه پیدا می‌کنیم، مثلاً اتفاقاتی که در جریان شورای شهر تبریز رخ داد از فقدان نظارت وزارت کشور نشأت می‌گرفت و یا واگذاری کارخانه‌ماشین سازی تبریز با اینکه در محدوده تبریز بود اما مبدل به یک موضوع ملی شد و بستری برای بررسی سایر واگذاری‌ها فراهم کرد.

ترجیح می‌دهم بیشتر به موضوعات اساسی و کلان ورود کنم و اتفاقاً از آنان نتیجه هم می‌گیرم و این مایه خرسندی است. حتما باید نماینده تبریز در جایگاه‌های ملی هم حضور داشته باشد و بنده به‌عنوان عضو شورای عالی بحران کشور پیگیر وضعیت سیل‌زدگان، زلزله‌زدگان و آسیب‌دیدگان در اقصی‌نقاط کشور بوده‌‌ام.

در انتخابات ریاست‌جمهوری مهندسی رخ داد

شمس: زمان انتخابات می‌گفتید روحانی رئیس‌جمهور نمی‌شود، اما شد!

مهندسی‌هایی که در انتخابات رخ داد روحانی را در قوه مجریه ابقاء کرد! اقبال عمومی به آقای محمدباقر قالیباف نسب به رئیسی بیشتر بود اما برخلاف پیش بینی ما قالیباف انصراف داد و رئیسی ماند ولی آرای قالیباف به سبد رئیسی نرفت اما اگر قالیباف می‌ماند آراء رئیسی را نیز کسب می‌کرد و نتیجه دیگری رقم می‌خورد.

در پشت پرده‌ خصوصی‌سازی شخص روحانی قرار دارد/ رئیس‌جمهور اجازه برکناری پوری‌حسینی را نمی‌داد

شمس: چرا سیاست‌مداری ضدروحانی شدید؟

منظورتان ضدحسن روحانی است! دلایل زیادی وجود دارد که از نبود استراتژیک در دولت‌های دهم و یازدهم و عدم صداقت شخص روحانی و وزرایش نشأت می‌گیرد. آقایان نعمت‌زاده، آخوندی، قاضی‌زاده هاشمی و ترکان جزو شخصیت‌هایی بودند که از حمایت مطلق روحانی بهره می‌بردند و ما توانستتیم اثبات کنیم این افراد کفایت و کارآمدی لازم را ندارند که از عهده مسئولیت‌های کلیدی برآیند.

بنده در دوران نمایندگی‌ام با وزیر بهداشت در مورد غذا و دارو وارد چالش بزرگی شدم و ثابت کردم معاون ایشان خریدار و فروشنده است! در صحن علنی مجلس از این فساد در حضور وزیر بهداشت پرده برداشتم و قاضی‌زاده هاشمی به محض خروج از ساختمان بهارستان مجبور به برکناری معاون خود شد و همان شب برایم نامه نوشت آقای بیگی بنده معاون خاطی خود را عزل کردم.

زمانی که وارد چالش خصوصی‌سازی شدم خیلی زود برایم آشکار گردید پشت برده خصوصی‌سازی شخص اقای روحانی است! بنده مدارک و مستندات تخلفات را به وزیر اقتصاد دادم و او متعهد شد در اولین فرصت پوری‌حسینی را کنار بگذارد و با گذشت زمان و اعتراض نمایندگان به حضور او در سازمان خصوصی‌سازی وزیر اقتصاد و دارایی با قبول مستندات بار دیگر تعهد به عزل وی داد اما نهایتاً آمد و گفت برکناری پوری‌حسینی از اختیاراتم خارج است و این یعنی رئیس‌جمهور اجازه نمی‌دهد.

می‌گفتند روحانی با حرف‌های بیگی رئیس سازمان خصوصی‌سازی را کنار نمی‌گذارد!/ آخر سر دستگاه قضا او را بازداشت کرد

چنانچه رئیس سازمان خصوصی‌سازی کشور به‌خاطر تخلفات گسترده برکنار می‌شد بنده با دانشجویان مقابل ساختمان این سازمان تحصن نمی‌کردم. همان زمان واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور در برابر خبرنگاران حاضر شد و گفت: “آقای روحانی به امنیت شغلی مدیران اهمیت قائل است و با حرف‌های یک نماینده او را کنار نمی‌گذارد!” این یعنی پشت سر پوری‌حسینی شخص روحانی ایستاده است.

بعد این صحبت‌ها ما انگشت اتهام را به سمت رئیس‌جمهور نشانه رفتیم و با ۲۰۰ دانشجوی عدالت‌خواه مقابل ساختمان پاستور جمع شدیم! تمامی این حرکات حساسیت‌ها را بالا برد و نهایتاً با بررسی‌های لازم مشخص شد حق با کیست و هم‌اکنون پوری‌حسینی در بازداشت به سر می‌برد و باید در برابر ملت پاسخگو باشد.

سیاست‌های دولت آقای روحانی موجب افت ارزش پول ملی شده است و آنان ایران را تبدیل به یک مالباخته‌ کرده‌اند. در کشور مشکلات زیادی وجود دارد که همگی از ناکارآمدی دولت روحانی نشأت می‌گیرد.

دولت روحانی یک‌دهم احمدی‌نژاد برای ایران کار نکرد

شمس: زمان نام‌نویسی در انتخابات مجلس گفتید احمدی‌نژاد یک تفکر است، رئیس‌جمهور سابق ایران صاحب کدام تفکر است و شما نماینده مردم تبریز در مجلس هستید یا احمدی‌نژاد؟

احمدی‌نژاد از یک تفکر تبعیت می‌کرد و آن همان تفکری است که رهبر معظم انقلاب به صورت شایسته درباره آن سخن گفته است. احمدی‌نژاد علم تفکر انقلابی و کار جهادی را برداشت و در مجامع بین المللی این تفکر را فریاد زد و با این اقدام خود، انبوهی از مدیران جوان و متعهد توانستند کارهای بزرگی را انجام دهند که دولت روحانی حتی یک دهم آن‌ها را نیز نتوانسته است انجام دهد. مثلا بنده می‌توانم بگویم به‌عنوان استاندار احمدی‌نژاد پل میان‌گذر دریاچه ارومیه، آزادراه تبریز-میانه، بزرگراه شبستر-صوفیان، اتوبان میانه به میاندوآب، سدهای شهید مدنی، شهریار و قلعه‌چای را احداث کرده‌ام و صدها پروژه عمرانی دیگر را در کنار ساخت ۲۰۰ هزار مسکن مهر، ۲۰۰ هزار مسکن روستایی و ۷۵ هزار مسکن برای زلزله‌زدگان پیش برده‌ام. سال ۱۳۸۴ آذربایجان‌شرقی یک کیلو تولید فولاد نداشت ولی وقتی ما دولت را تحویل دادیم ۶ میلیون تن تولید سالانه فولاد آن بود. تمامی این کارها بال تفکر احمدی‌نژاد رخ داده است و نمی‌شود آن را انکار کرد. زمانی که درباره عملکرد ما قضاوت می‌شود نه‌ به‌عنوان استاندار احمدی‌نژاد بلکه بایستی به‌عنوان استانداری که آن تفکر را نمایندگی و پیش می‌برد قضاوتمان کنند.

بیگی همان بیگیِ استاندار احمدی‌نژاد است

شمس: دقیقاً می‌شود منظورتان را از تفکر برای مخاطبان موشکافی کنید؟

در انتخابات مجلس دهم چه زمان کاندیداتوری‌ام و چه آنوقتی که نماینده شدم سعی کردم بگویم من همان بیگی زمان استانداری‌ام و تفاوتی ندارم تا کسی بعداً به من نگوید اگر می‌دانستیم تو صاحب این نوع تفکر بودی رای نمی‌دادم و سرمان کلاه گذاشتی! بیگی زمان فعلی همان بیگیِ استاندار اذربایجان‌شرقی و به پشتوانه‌ی عملکرد و تفکری که داشت توانست در انتخابات مجلس دهم رأی قاطعی کسب کند.

پیش میش تویوغون دا گولماغی توتور

شمس: آقای رحیم شهرتی‌فر مدعی‌اند زمان حضورتان در استانداری آذربایجان‌شرقی مخالف حضور تراکتور در لیگ برتر بودید

ما ترک‌ها ضرب‌المثلی داریم که می‌گوید “پیش میش تویوغون دا گولماغی توتور” این هم از آن‌ حرف‌هاست! اگر به سوابق آن زمان مراجعه بکنید به بنده اتهام می‌زدند که تمام فکر و ذکر بیگی حضور تراکتور در لیگ برتر است و در سال ۱۳۸۸ زمانی که از بنده در استادیوم سوال کردند بزرگ‌ترین آرزویت چیست، گفتم “می‌خواهم تراکتور را در لیگ برتر و بازی‌های آسیایی ببینم” آن زمان ۴ هفته تبلیغات منفی علیه بنده صورت گرفت که تمام فکر و ذکر استاندار، تراکتور است و او به اقتصاد و اشتغال استان توجهی ندارد!

آن زمان بنده گفتم هر کاری جایی دارد و در استادیوم با بنده به عنوان یک هوادار مصاحبه کرده بودند نه به عنوان استاندار آذربایجان‌شرقی! چه بسا موضوع اشتغال هم با لیگ برتری شدن تراکتور قابل تفکیک نیست، شاید بپرسید تراکتور چه ارتباطی با اقتصاد دارد؟! معتقدم تراکتور بخشی از پازل توسعه‌ی اقتصاد آذربایجان‌شرقی است. زمان استانداری‌ام همایش‌های بین‌المللی برای جذب سرمایه‌گذار برگزار می‌کردم و زمان آن‌ها را به‌گونه‌ای تنظیم می‌کردم که حضار همزمان با حضور در تبریز شاهد یک پیاده‌روی عظیم خانوادگی هنگام خروج از هتل در ائل‌گلی باشند و نشاط و امنیت را با چشمان خود ببینند و در کنار آن شاهد شور و نشاط حاضر در ورزشگاه هنگام بازی تراکتور با حریف آسیایی باشند.

وزن بیگی را کم نکنید!/ با پزشکیان و جبارزاده خصومت شخصی نداشتم

شمس: می‌گویند در طول نمایندگی‌تان با آقایان پزشکیان و جبارزاده در افتادید، چرا؟!

نه اینطور نیست، باشخصیت‌های زیادی مخالف بودم که اولین آن عباس آخوندی بود. هر کسی این حرف‌‌ها را مطرح می‌کند، می‌خواهد وزن بیگی را تغییر دهد! با هیچ احدی غرض شخصی ندارم و وظیفه‌ی نمایندگی‌ام مجاب می‌کرد با عده‌ای وارد چالش شوم، با عباس آخوندی مخالف بودم چراکه مسبب حادثه قطار تبریز-مشهد بود اما برخی دوستان با معاملات حقوق مردم را نادیده گرفتند و نایب‌رئیس تبریزی مجلس وزیر وقت راه و شهرسازی در آغوش گرفت! نمایندگان سایر شهرها می‌گفتند وقتی هم‌شهری شما خود از آخوندی حمایت می‌کند ار ما چه انتظاری دارید؟

بنده ابتدا از نایب رئیسی پزشکیان حمایت کردم و در مجلس با سایر نمایندگان بحث می‌کردم تا به نماینده مردم تبریز رأی دهند اما با مشاهده کردار پزشکیان در حادثه قطار تبریز-مشهد و حمایت از محکومان شورای شهر تبریز به‌خاطر گرایشات سیاسی موجب شد تا به‌خاطر حمایت از حقوق مردم آذربایجان وی را نقد کنم و حتی در دو سال اخیر به نایب‌ رئیسی او رأی ندادم.

آقایان جبارزاده و پزشکیان با حمایت از محکومان شورای شهر تبریز نشان دادند دچار قبیله‌گرایی سیاسی شده‌اند و تمام خود را سعی می‌کردند تا آنان را تبئه کنند و دوباره به صندلی شورا بازگردانند ولی ما ایستادیم و این اجازه را ندادیم.

بنده در طول نمایندگی‌ام با آقای زنگنه وزیر نفت وارد چالش سوخت و برندینگ شدم که مانع برخی فسادها گردید و مجلس به وی کارت زرد داد. در وزارت بهداشت مدیران تمامی شرکت‌هایی که با سوءاستفاده از رانت فساد می‌کردند با انتشار اسامی و مستندات توسط بنده دستگیر شدند، اینطور نیست که بیگی بر اساس هوای نفس با جبارزاده و پزشکیان مشکلی داشته باشد، بنده در جلسه مجمع نمایندگان یقه وزیر راه را گرفته بودم و خواهان پاسخگویی‌اش در مورد مطالبات مردم بودم اما نایب رئیس مجلس خود را سپر کرد و با اظهارات مناقشه‌برانگیز آخوندی را از آن جلسه فراری داد! بعداً هم در دانشگاه تبریز به‌جای پاسخگویی یک خطبه نهج‌البلاغه خواند و از جلسه خارح شد! من می‌خواستم او به ملت بگوید چرا نماینده مردم وکیل اشتباهات دولت شده است.

ادامه دارد…