برای تعامل با ایران نیاز به کمک دیگران نداریم
برای تعامل با ایران نیاز به کمک دیگران نداریم
رئیس‌جمهور آمریکا مدعی شد کشورش برای تعامل با ایران نیازی به کمک سایر کشورها از جمله فرانسه ندارد.

به گزارش شمس، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه در مصاحبه با خبرنگار شبکه خبری ABC مدعی شد دولت متبوعش برای تعامل و مذاکره احتمالی با ایران نیازی به کمک دیگر کشورها از جمله فرانسه ندارد.

دونالد ترامپ با اشاره به اینکه نمی‌خواهد صرفاً با وساطت همتای فرانسوی خود «امانوئل ماکرون» با ایران گفتگو کند، اظهار داشت: «همکاری رئیس‌جمهور ماکرون با ما قابل‌تمجید است اما قرار نیست ما از طریق او با ایران تعامل داشته باشیم. افراد مستقیماً با ما تعامل می‌کنند و نیازی نیست برای این کار کشور دیگری را به عنوان واسطه داشته باشیم. اگر نیازی به این کار بود، از ژاپن کمک می‌گرفتیم که بزرگترین خریدار نفت ایران است.»

وی افزود: «پس ما برای تعامل [با ایران] نیازی به کمک دیگران نداریم و اگر بخواهیم تعامل کنیم، مستقیماً این کار را خواهیم کرد.»

ترامپ در پاسخ به این سؤال که آیا ممکن است در آینده با حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران دیدار کند نیز گفت: «هر چیزی ممکن است.»

رئیس‌جمهور آمریکا در حالی بار دیگر تلاش کرده است که وانمود کند مذاکرات برخی مقامات خارجی با ایران و حتی سفر آنها یا نمایندگانشان به تهران طی ماههای اخیر در راستای خواست آمریکا برای مذاکره با ایران نبوده است که اظهارات قبلی وی خلاف این را اثبات می‌کند.

ترامپ پس از سفر شینزو آبه نخست‌وزیر ژاپن به تهران، در پیامی توئیتری از وی تشکر و تمجید کرده بود. وی همچنین پس از اعلام آمادگی امانوئل ماکرون برای گفتگو با رؤسای جمهور ایران، آمریکا و روسیه در راستای کاهش تنش‌ها بین ایران و آمریکا در منطقه نیز از این اقدام استقبال کرده بود.

از طرفی دونالد ترامپ طی ماههای اخیر بارها تلاش کرده است تا ایران را «مشتاق مذاکره» نشان دهد. این در حالی است که مقامات ایران بارها قاطعانه مذاکره با آمریکا را رد کرده‌اند ودر واقع رئیس‌جمهور آمریکا خود را به آب و آتش زده است تا نظر ایران را برای مذاکره جلب کند و با موفق جلوه دادن خود در عرصه سیاست خارجی، شانس بیشتری برای پیروزی در انتخابات ۲۰۲۰ کسب کند.

حسین امیرعبداللهیان، مدیر‌کل امور بین‌الملل و دستیار ارشد رئیس مجلس شورای اسلامی، چندی پیش در یک مصاحبه تلویزیونی درباره سیاست خارجی ترامپ اظهار داشت: «تمامی سیاست ترامپ در کاخ سفید در قبال کشور‌هایی همچون ایران، چین، و… مبتنی بر تهدید، اعمال فشار و وادار کردن به مذاکره است. او می‌خواهد ایران را پای مذاکره بیاورد و هدفش نیز پیروزی در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا است. ترامپ با اتخاذ سیاست‌هایی همچون تحریم در تلاش است که بتواند در انتخابات پیروز شود.»

  • منبع خبر : تسنیم