بازهم ماشین‌سازی، بازهم بلاتکلیفی/ صندوق بازنشستگی ماشین‌سازی را به کجا می‌برد؟
بازهم ماشین‌سازی، بازهم بلاتکلیفی/ صندوق بازنشستگی ماشین‌سازی را به کجا می‌برد؟
روز گذشته در حالی بازگشت ماشین‌سازی به صندوق بازنشستگی فولاد منتشر شد که پیشتر این صندوق برای نقد کردن طلب خود از دولت اجازه واگذاری ماشین‌سازی را به سازمان خصوصی‌سازی داده بود.

گروه اقتصادی شمس: سرنوشت ماشین‌سازی تبریز به مانند برخی از صنایع دیگر در حال حاضر در هاله‌ای از ابهام است؛ بعد از دستگیری قربانعلی فرخزاد به جرم اخلال در نظام ارزی بیش از ۱۰ ماه مالکیت این کارخانه سرگردان و بلاتکلیف بود و کارگران و کارمندان این مجموعه نگران از سرنوشت ماشین‌سازی و خود بودند.

روز گذشته اما خبری منتشر شد که ماشین‌سازی تبریز به صندوق بازنشستگی فولاد یعنی همان صندوقی که ماشین‌سازی بابت بدهی دولت به آن واگذار شده بود برگشته است؛ خلع ید قربانعلی فرخزاد از کارخانه ماشین‌سازی اتفاق خوبی بود که رخ داده زیرا باید هرچه زودتر تکلیف این مجموعه صنعتی عظیم که خریدارش در زندان بود مشخص می‌شد اما بازگرداندن ماشین‌سازی به صندوق بازنشستگی جای تامل دارد.

محمد اسماعیل سعیدی نماینده تبریز؛ پیشتر طی مصاحبه‌ای عنوان کرده بود که صندوق بازنشستگی از پذیرش ماشین‌سازی به جای بدهی دولت سر باز زده بود و به صورت وکالتی این حق را به سازمان خصوصی‌سازی داده بود تا با واگذاری ماشین‌سازی به صورت نقد بدهی دولت به این صندوق را بپردازد. این یعنی صندوق بازنشستگی هیچ تمایلی به کارخانه‌داری ندارد و عملا نه علاقه و نه توان مدیریت چنین مجموعه‌ای را دارد و چنین ترسی به وجود می‌آید که ممکن است صندوق بازنشستگی فولاد برای از سر باز کردن کارخانه ماشین‌سازی و زنده کردن طلب خود از دولت باز هم اختیاراتی به سازمان خصوصی‌یازی بدهد و بازهم همان شود که در ماجرای قربانعلی فرخزاد رخ داد.

چرخه معیوب واگذاری‌ها باعث شده مردم دل خوشی از خصوصی‌سازی در کشورمان نداشته باشند و عملا کسانی که صنایع و کارخانجات دولتی را خریداری می‌کنند نه تنها در اداره آنها موفق نیستند بلکه در برخی موارد با سواستفاده از نظام ارزی باعث اخلال در اقتصاد کشور می‌شوند. از سویی دولت نیز توان اداره صنایع و کارخانجات را ندارد و همین موضوع باعث شده کارخانه‌هایی که تا ده سال قبل حرف اول را در خاورمیانه می‌زدند و به چندین کشور اروپایی و آسیایی صادرات داشتند در اداره خود نیز وا بمانند.

اهلیت و توان کار عظیم صنعتی دو مساله‌ای است که در واگذاری ماشین‌سازی باید در نظر گرفته شود؛ اهلیت به معنای نبود بدهی بانکی با موضوعاتی از این دست نیست بلکه به معنای کارنامه روشن و بدون زد و بند در اقتصاد است تا این اطمینان حاصل شود که خریدار ماشین‌سازی به دنبال کار صنعتی است نه سواستفاده از مزایایی که این مجموعه عظیم دارد.

توان کار صنعتی مساله دیگری است که باید در واگذاری ماشین‌سازی به آن توجه کرد زیرا اداره مجموعه‌ای مانند کارخانه ماشین‌سازی آسان نیست و توان اقتصادی و مدیریتی بالایی را طلب می‌کند.

 

  • نویسنده : فرناز پورعباس