بازار پوشاک تماشاگر دارد نه خریدار!/ افزایش قیمت لوازم خانگی در بازار راکد
بازار پوشاک تماشاگر دارد نه خریدار!/ افزایش قیمت لوازم خانگی در بازار راکد
اوضاع نامناسب اقتصادی را شاید مسئولین وعده دهنده ندانند اما گذری به کفِ بازار و هم صحبت شدن با مغازه‌داران نشان می‌دهد این روزها بازار بیشتر از خریدار تماشاگر دارد.

اقتصادی شمس: حالِ خرابِ اقتصاد را نه از وعده و وعید مسئولین باید از کفِ بازار جست، یعنی همانجایی که ارتباط مستقیم با زندگی مردم دارد و میزان سنجش وضعیت اقتصادی نیز در همانجا بهترین راه است. همانجایی که نوسانات به خوبی حس می‌شود و می‌توان بهترین نظرسنجی‌های اقتصادی را انجام داد؛ به جرات می‌توان گفت که شاید حتی وضعیت اقتصادی را نباید از صنایع جست‌وجو کرد بلکه باید سری به بازار زد و قیمت‌ها و توان خرید مردم را دید.

بازار لوازم خانگی نمی‌خواهد کاهش قیمت پیدا کند

بازار لوازم خانگی یکی از همان بازارهایی است که حال و روز چندان خوشی ندارد؛ از یک سو افزایش شدید قیمت‌ها و از سوی دیگر کاهش توان خرید مردم این بازار را به سمت رکو برده است اما با این حال کاهشی در قیمت اجناس دیده نمی‌شود زیرا در تولید محصولات خانگی کمبود وجود دارد و این محدودیت تنها به بازار لوازم برقی نمی‌رسد بلکه حتی در محصولات چینی و بلور نیز به خوبی مشاهده می‌شود.

یکی از فروشندگان بازار لوازم خانگی در گفت‌وگو با شمس در خصوص وضعیت بازار لوازم خانگی عنوان می‌کند:” افزایش قیمت‌ها توان خرید را کاهش داده و مردم جز به ضرورت شدید خرید نمی‌کنند؛ به طور مثال کسانی که سال گذشته از استکان و سینی‌های اصل سیلور استقبال می‌کردند امروز با توجه به قیمت آنها ترجیح می‌دهند از بلور استفاده کنند؛ البته همین اجناس سیلور نیز دیگر در بازار پیدا نمی‌شود چون به دلیل نبود مشتری صرفه‌ای برای خرید ندارد.”

وی ادامه می‌دهد:” با یک مقایسه کلی قیمت اجناس چندین برابر شده است به طور مثال ماشین لباسشویی سامسونگی که اوایل سال گذشته ۲.۵ میلیون تومان بود امروز ۷ میلیون تومان شده و مشتری بعد از دیدن قیمت‌ها از خرید صرفه نطر می‌کند.”

این فروشنده لوازم خانگی گفت:” البته وضعیت بازار پوشاک و خوراک نیز بهتر از این نیست اما چون مردم مجبورند خرید از این بازارها کم نشده بلکه کیفیت خرید مردم پایین آمده است.”

بازار مواد غذایی و هجوم مردم به کم کیفیت‌ها

بازار موادغذایی اولین بازاری است که شرایط نامناسب اقتصادی خود را در آن نشان می‌دهد. کاهش قدرت خرید مردم سفره‌ها را کمرنگ می‌کند و همین موضوع باعث می‌شود تا اقتصاد نامناسب فشار بیشتری بر مردم وارد کند. گشتی در بازار تبریز نشان می‌دهد قیمت مواد غذایی در یک سال گذشته بعضا تا ۱۰ برابر افزایش یافته در حالیکه تغییر چشمگیری در حقوق کارگران و کارمندان رخ نداده است.

به طور مثال هر قوطی رب گوجه فرنگی که در تیز ماه سال گذشته ۵ تا ۷ هزار تومان به فروش می‌رسید امروز به ۲۰ هزار تومان رسیده در حالیکه قیمت گوجه فرنگی نسبت به همان زمان تنها افزایش دوبرابری داشته است. برنج ایرانی نیز از جمله دیگر مواد غذایی سفره است که این روزها هر کیلو به ۲۷ هزار تومان رسیده و همین قیمت‌ها نیز مردم را به سوی برنج هندی و پاکستانی سوق داده است.

به نظر می‌رسد بازار مواد غذایی اگرچه هنوز اجبارا مشتریانش را دارد اما کیفیت و حتی کمیت خرید مردم کاهش پیدا کرده و مردم به حداقل‌ها بسنده می‌کنند.

بازار پوشاک؛ ایرانی و تُرک هردو گران هستند!

بازار پوشاک سومین بازار تحت تاثیر اقتصاد است که ارتباط مستقیمی با زندگی مردم دارد. این بازار نیز طی یک سال گذشته وضعیت مناسبی نداشته و فروشندگان می‌گویند که مردم بیشتر تماشاگر هستند. یکی از فروشندگان پوشاک در گفت‌وگو با شمس عنوان کرد:” قیمت پوشاک در یک سال گذشته تقریبا افزایش دو برابری داشته و اگرچه نسبت به سایر اقلام افزایش کمتری داشته اما باز هم مردم توان خرید ندارند.”

وی در خصوص حضور مردم در بازار نیز تشریح کرد:” شاید حضور مردم کمرنگ نشده بلکه پررنگ‌تر نیز شده است اما بیشتر آنها تماشاگر هستند؛ اگر سال گذشته از هر ده نفری که از ما قیمت می‌پرسید یک نفر خرید انجام می‌داد امروز شاید از هر ۲۰ نفر یک نفر خرید کند زیرا مردم توان ندارند و قیمت‌ها گران است.”

 

  • نویسنده : فرناز پورعباس