اینجا رویای کودکی به تصویر کشیده می شود+تصاویر
اینجا رویای کودکی به تصویر کشیده می شود+تصاویر
باید رویا ها را در کودکی ساخت، در کودکی رویا ها را به تصویر کشید و نقاشی کرد، نخستین نمایشگاه رویای کودکی در تبریز ، فرصتی شد تا کودکان دنیای کودکی خود را روی تابلوهای نقاشی بیاورند.

سرویس فرهنگی شمس: نمایشگاه رویای کودکی، نخستین نمایشگاهی بود که کودکان تبریزی رویای کودکی خود و آرزوهایشان را نقاشی کردند، رسم این نقاشی ها، شیوه ای نوین برای آگاهی والدین از رویاهایی بود که کودکان در دنیای معصومانه خود هر روز می بافند.

فرحناز مفیدی، مدیر اجرایی گالری نقاشی داوری در گفت و گو با خبرنگار شمس در خصوص این نمایشگاه اظهار کرد:این نمایشگاه با هدف تشویق کودکان به کار گروهی و ایجاد خلاقیت  با حضور ۱۳ هنرمند کوچک برگزار شد، به منظور نشان دادن دنیای زیبای کودکان در نمایشگاهی با عنوان”رویای کودکی”با این هدف که زندگی و آینده مردمان فردا از همین رویای کودکی امروزشان نشات میگرد، اجرایی شد.

وی ادامه داد: استعدادهای کودکان سنجیده شد و علاوه بر از آن، در این نمایشگاه با بهره گرفتن از یک روانشناس، نقاشی کودکان از لحاظ روانشناسی بررسی شد، در خصوص روح و روان و رویای بچه ها با والدین جلسات مشاوره ای در این نمایشگاه برگزار کردیم.

این مدیر اجرایی گالری نقاشی،با بیان اینکه با رواج فضای مجازی و زندگی ماشینی و دغدغه هایی که والدین را از توجه به کودکان دور می کند، برگزاری چنین نمایشگاه هایی گامی مثبت در جهت افزایش توجه والدین به کودکان بود، گفت: این نمایشگاه شیوه ای نوین بود تا با برگزاری آن، رویای کودکان به تصویر کشیده شود و در جهت تحقق این رویاها و آرزوها تلاش کنیم.

معصومه یگانه، مربی نقاشی کودکان نیز در گفت و گو با خبرنگار شمس در خصوص دنیای کودکان و به تصویر کشیدن رویای کودکان از طریق نقاشی گفت:کودکان خواسته های خود را به شیوه ای ساده از زبان نقاشی بیان می کنند، نقاشی می تواند در زندگی آنها بسیار تاثیرگذار باشد، والدین می توانند برای درک بیشتر کودکان خود، به نقاشی آنها توجه کنند، حرف های ناگفته ای که هر کودک با نقاشی و به زبان هنر بیان می کند.

وی افزود: می توان با استفاده از مفهوم رنگ ها در نقاشی کودکان، منظور و خواسته کودکان را متوجه شد، به عنوان مثال به کار بردن رنگ آبی در نقاشی به معنی پاکی است، رنگ قرمز نشانه جنب و جوش، هیجان و شادابی است.

این مربی نقاشی اعلام کرد: کودکان می توانند با بهره گرفتن از نقاشی، قدرت خلاقیت خود را افزایش دهند، کشیدن نقاشی راهی برای افزایش ضریب هوشی کودکان است، برخی از نقاشی ها فکری است و ذهن کودک را به چالش می کشد.

ستایش پورقهرمانی، هنرمند ۹ ساله ای است که در این نمایشگاه شرکت کرده در خصوص تابلو نقاشی خود گفت: برای نخستین بار در این نمایشگاه شرکت کرده ام و اولین تابوام هست، در مورد سبزیجات نقاشی کشیدم، بارها رویاها و آرزوهای خودم را نقاشی کردم، مثلا به شهرسازی علاقه دارم و شهرهای عجیب و غریب را نقاشی کردم.

هستی صادقی، یکی دیگر از هنرمندان ۹ساله است که در خصوص نقاشی خود گفت: من به شخصیت های کارتونی علاقه دارم و چند تابلو نقاشی از شخصبت های کارتونی در این نمایشگاه ارایه کردم، تا وقتی که بزرگ بشوم می خواهم نقاشی کشیدن را ادامه بدهم، همه آرزوهایم را نقاشی کردم مثلا یکی از آرزوهایم دکتر بودن بود و خودم را در لباس یک پزشک نقاشی کردم.

هلیا فردوسی، هنرمندی ۱۰ ساله است در خصوص تابلوهای خود گفت: دو تا از تابلوهام که به شیوه سیاه قلم از طبیعت نقاشی کردم، به نمایش گذاشتم، به نقاشی خیلی علاقه دارم، از طریق نقاشی، رویاهای خودم را نقاشی می کنم، مثلا چند بار خودم را در حالی که در آسمان پرواز می کردم نقاشی کردم.

نیلای، هنرمند ۵ ساله ای است که در گفت و گو با شمس در خصوص نقاشی اش گفت: همه فصل های قشنگ خدا چون بهار، تابستان، پاییز و زمستان را در تابلو نقاشی خودم کشیدم.

نیلوفر امیر حجری، هنرمندی ۱۱ ساله است که در خصوص نقاشی خود اظهار کرد: دو تا تابلو نقاشی در این نمایشگاه ارایه کردم، به نقاشی خیلی علاقه دارم، وقتی نقاشی می کنم، حس شادی به من دست می دهد و آرزوهای خودم را با نقاشی تجسم می کنم.

علی غریبانه، هنرمندی ۱۲ ساله است که در خصوص تابلوهای خود اعلام کرد: با نقاشی کشیدن احساس بچه ها بیشتر می شود و هر چیزی را  در دنیا می توان زیبا دید، حتی با نقاشی می توان پیام هایی را به جامعه برسانیم، یکی از نقاشی های من در مورد درختی است که دور از دسترس انسان ها بالای کوهی قرار گرفته و انسان ها دیگر نمی توانند به آن آسیب برسانند، در این نقاشی اهمیت محیط زیست و حفظ جان درختان را به جامعه بیان کرده ام.آرزوی من این هست که همه انسان ها در مسیر درست زندگی قرار بگیرند و این آرزو را نقاشی خواهم کرد.

سید سجاد بی رنگ نیز هنرمندی ۱۵ ساله است که از ۹ سالگی نقاشی می کند، در مورد نقاشی خود گفت: تابلو نقاشی من در خصوص وجود انسان است، خیال خودم را درباره انسان کشیده ام به این معنی که انسان می تواند هر رنگی به خود بگیرد، شاید برخی انسان ها در ظاهر خوب باشند و در باطن بد، من این ظاهر و باطن های متفاوت را نقاشی کرده ام.

وی افزود: از طریق نقاشی می توان به رویاهای خودمان دست پیدا کنیم، پیام های زیبایی را می توان از این طریق به مردم گفت مثلا شاید نتوانیم منظور خودمان را به همه ابراز کنیم با این حال از طریق نقاشی می توانیم منظور و خواسته خودمان را نقاشی کنیم به طوری که به راحتی قابل درک باشد.

آری، با نقاشی کردن رویا ها می توان  دنیای فردای خودمان را ترسیم کنیم، کودکانی که از همین امروز رویاهایشان را نقاشی می کنند، فردای بهتر و زیباتر خواهند داشت.

  • نویسنده : المیرا جلیلی