اینجا، بیرون از خانه امن نیست/روایت دختری که پدرش منتظر جنازه اوست
اینجا، بیرون از خانه امن نیست/روایت دختری که پدرش منتظر جنازه اوست
بغض که راه گلویت را بست، غصه ها روی سینه ات سنگینی کرد، کولباری از نداشته هایت را برای فرار از خانه بر روی شانه ات ننداز، اینجا، خانه ات، هر چقدر هم جهنم باشد، امن تر از آنجا، درون شهر است، شهری که گرگ هایش برای دختران بی پناه در کمین نشسته اند.

به گزارش شمس، اینجا بیرون از خانه، در شب های شهر، زندگی برای دختران و زنانی که از خانه قرار می کنند، امن نیست، دختران و زنان بی پناهی که خواسته یا ناخواسته، فرار می کنند و در دام می افتند، دام افرادی که هر لحظه برای سوء استفاده از این زنان بی پناه در کمین نشسته اند.اینجا بیرون از خانه، چندان هم امن نیست.

بعد از چند روز روان درمانی، از شوک عصبی خارج شده است، دختری ۱۷ ساله که خانه را به امید یافتن مامنی امن در شهر ترک کرد، اما همان شبی که فرار کرد، مورد تجاوز ۹ نفر قرار گرفت.

سارا.ش، دختر ۱۷ ساله ای است که بعد از فرار از خانه، در دام زنی روسپی می افتد و به امید زندگی در خانه ای امن، در همان شب مورد تجاوز وحشیانه ۹ نفر از اعضای آن خانه فحشا قرار می گیرد، سپس از آن خانه فرار می کند و خود را به کلانتری می رساند.

سارا بعد از یک هفته آنچه که برایش اتفاق افتاده را بازگو می کند، آن هم با روح و تنی رنجور.به مدت دو ماه در مرکز نگهداری اورژانس اجتماعی روان درمانی می شود، حالا او یک دختر آسیب دیده است که هنوز مراحل درمانش در مراکز نگهداری اورژانس اجتماعی طی می شود.با این حال به گفته خودش، هنوز هم آن شب وحشتناکی که دست و پایش را بستند، در کابوس های شبانه اش زنده است.

دختری که معصومیت کودکانه هنوز در چشمانش برق می زند، سخنی نمی گوید و به گفته مددکارش، هر چقدر این مسائل برای او یادآوری شود، روان درمانی هایش بی نتیجه خواهد ماند، به همین منظور، گفتگو با او را ادامه نمی دهیم.

دختری که پدرش برای تحویل جنازه اش خواهد آمد

پریا، دختر ۲۷ ساله ای است که حاضر به گفت و گو نمی شود، به تازگی نوزادی به دنیا آورده است، دختری که پدرش حاضر به تحویل او نیست و تنها زمانی او را خواهد پذیرفت که بمیرد و برای تحویل جنازه اش خواهم آمد.

هیچ یک از دختران فراری حاضر به گفت و گو نمی شوند، اکثر این دختران و زنان آسیب دیده اند، برای پیگیری زندگی این دختران، پای صحبت های پریسا منصوری، معاون اورژانس اجتماعی تبریز و مسئول پذیرش مداخله اورژانس می نشینیم، می گوید: یکی از دخترانی که بسیار آسیب دیده بود، دختری ۱۷ ساله به اسم سارا بود، سارا بعد از فوت مادرش، مورد خشونت پدر و برادرش قرار می گیرد تا اینکه یک شب از خانه فرار می کند، غافل از اینکه خانه برای او امن تر از بیرون بود، در همان شب مورد تجاوز ۹ نفر قرار می گیرد، بعد از روان درمانی و روانشناسی های فراوان به حالت نرمال برگشته است.

وی ادامه می دهد: همان دختری که حاضر به گفت و گو نشد و پدرش نیز حاضر به تحویل او نیست، با همسر خواهرش فرار کرده و حتی باردار شده و فردای همان روزی که مورد پذیرش اورژانس اجتماعی قرار گرفت، نوزاد خود را به دنیا آورده است.

وی می گوید: به گفته پریا، پدرش به او تهمت رابطه با دامادشان را زده که این امر باعث شده او طرح دوستی با همسر خواهرش را بریزد و از خانه فرار کند، اکنون تماس های مرکز ما با پدر این دختر بی نتیجه مانده چرا که حاضر به تحویل او نیست و حتی از داماد و دختر فراری اش شکایت کرده و داماد نیز در زندان به سر می برد هم دختر و هم داماد منتظر حکم دادگاه هستند و نوازد نیز در شیرخوارگاه نگهداری می شود.

مسئول پذیرش مرکز مداخله اورژانس اجتماعی تبریز می گوید: البته یکی از دختران که از خانه فرار کرده بود، دارای سطح هوشی پایین تر از نرمال بود، دختر ۲۱ ساله ای که خانواده اش در به در دنبال او بودند، ۲۲ روز را در شهر آن هم هر شب خانه افرادی مختلف سپری کرده بود، چون ضریب هوشی او بسیار پایین و دچار عقب ماندگی ذهنی است، درک درستی از قبح مسئله نداشته و هر روز با فرد جدیدی رابطه جنسی برقرار کرده و در آخرین روزی که توسط کلانتری در خیابان دستگیر شده، با ۱۰ نفر رابطه جنسی داشته است.

وی ادامه می دهد: این دختر بسیار بی تفاوت بود و وقتی دلیل فرارش از خانه را پرسیدیم، گفت: حوصله ام سر رفته بود.

منصوری یادآور می شود: زمانی که دختران یا زنان فراری به این مرکز انتقال داده می شوند، موضوع و دلیل فرار آنها بررسی می شود و با دستور قاضی کشیک مورد پذیرش مرکز قرار می گیرند، در مراکز نگهداری موقت و بلند مدت دختران و زنان فراری، خدماتی چون روانشناسی، مددکاری، پزشکی و پوشاک، خوابگاه و غیره برای این افراد ارائه می شود.

وی می گوید: دختران و زنان آسیب دیده با دستور قضایی به مدت ۶ ماه در این مراکز نگهداری می شوند که این مدت زمان قابل تمدید است، همچنین دخترانی که فرار کرده اند و آسیب ندیده اند، به مدت ۸ ماه در این مراکز نگهداری می شوند که این مدت زمان هم قابل تمدید است، البته زنان روسپی نیز به مدت ۶ ماه می توانند در این مراکز نگهداری شوند.

مسئول پذیرش مرکز مداخله اورژانس اجتماعی تبریز در توصیه به خانواده ها می گوید: بهتر است خانواده ها با فرزندان خود رابطه دوستی برقرار کنند تا خانه برای آنها محیطی امن باشد، همچنین خانواده ها قبل از وقوع مشکل، با شماره تلفن ۱۲۳ اورژانس اجتماعی تماس حاصل کنند تا متحمل خسارت های جبران ناپذیری نشوند.

وی تاکید می کند: این مراکز افراد با سابقه اعتیاد، معتاد و بیماران روانی را پذیرش نمی کند.

منصوری اعلام می کند: خوابگاه مرکز، به صورت شبانه روزی آماده پذیرش افراد است حتی اگر خانمی دستور قضایی نداشته باشد او را پذیرش می کنیم تا شب را در بیرون سپری نکند و مورد آزار قرار نگیرد، سپس با اخذ دستور قضایی در مراکز بلند مدت و کوتاه مدت بسته به شرایط مورد پذیرش قرار می گیرد.

محسن ارشدازده، مدیرکل سازمان بهزیستی استان در گفت و گو با خبرنگار شمس اظهار می کند: بهزیستی به زنان و دختران فراری در مراکز نگهداری خانه امن خدمات ارائه می کند،  دختران و زنانی که به هر دلیلی مجبور می‌شوند شب در بیرون از خانه بمانند، می توانند با سامانه ۱۲۳ اورژانس اجتماعی تماس بگیرند تا در خانه های امن اسکان داده شوند.

وی ادامه می دهد: مراکز خانه سلامت و ندای مهر، در جهت حمایت از دختران و زنانی است که از خانه فرار کرده اند و به آنها اسکان می دهد، خدماتی چون مددکاری،روانشناسی به این افراد ارائه می شود، کاهش مشکلات روحی و روانی، آموزش مهارت زندگی، اشتغال و کاریابی، حمایت مالی برای سرمایه گذاری در اشتغال از سایر خدمات این مجموعه برای این افراد است.

وی با بیان اینکه ۱۶ مرکز موقت اقامت و اسکان دختران و زنان فراری در استان فعال است، می گوید: چنانچه نیاز به اقامت بلند مدت این افراد باشد، به مرکز اقامت بلند مدت در تبریز اعزام می شوند.

مدیرکل سازمان بهزیستی استان خبر می دهد: در شش ماهه سال جاری، ۷۷ نفر از دختران و زنان فراری مورد پذیرش مرکز اقامت قرار گرفته اند، مراکز پذیرش در شهرستان های استان نیز فعال شده و پوشش خدمات اورژانس اجتماعی نیز افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه در مراکز اقامتی، به دختران و زنان فراری شهرستان های استان خدمات ارائه می شود، اعلام می کند: چنانچه دختران و زنان فراری از سایر استان های کشور باشند، آنها را مورد حمایت قرار داده بعد از شناسایی استان و شهر، آنها را منتقل می کنیم.

  • نویسنده : المیرا جلیلی