ایستگاه راه‌آهن مراغه ثبت ملی شد
ایستگاه راه‌آهن مراغه ثبت ملی شد
رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از ثبت ایستگاه راه‌آهن در فهرست آثار میراث صنعتی کشور خبرداد.

به گزارش شمس، یعقوب طالبی افزود: این اثر تاریخی که مربوط به دوره پهلوی دوم است در نخستین همایش ملی ثبت میراث صنعتی کشور به همراه ۶ اثر دیگر آذربایجان شرقی در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

وی ادامه داد: در این همایش ساختمان قدیمی ایستگاه راه آهن پیام مرند، ایستگاه راه آهن مراغه، پل فلزی راه آهن جلفا، پل راه آهن قافلانکوه (قیزیل اوزن) میانه، کارخانه حوله برق لامع تبریز، کارخانه آردسازی آراکلیان تبریز، کارخانه کبریت سازی توکلی عنوان آثار ثبت شده به عنوان میراث صنعتی آذربایجان شرقی ثبت شدند.

طالبی اضافه کرد: ایستگاه راه آهن مراغه نیز به دلیل برخورداری از ویژگی های بارز معماری و نقش مهم آن در صنعت حمل و نقل ریلی به عنوان یکی از شاهراه های ارتباطی شمالغرب کشور به ثبت رسیده است.

وی گفت: ایستگاه راه‌ آهن مراغه در ۱۴ مهر ماه سال ۱۳۳۵ با ورود اولین قطار به این ایستگاه افتتاح شد و هم اکنون نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

وی افزود: ایستگاه مراغه از جمله مهم ترین ایستگاه های خط راه ‌آهن آذربایجان (تهران-تبریز) و خط راه ‌آهن مراغه-ارومیه است.

وی اضافه کرد: با ثبت ملی ایستگاه راه آهن مراغه که پس از طی مراحل تشکیل پرونده تخصصی و میراث فرهنگی انجام شده، ثبت آن از سوی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به استانداری آذربایجان شرقی ابلاغ می شود.

شهرستان تاریخی مراغه با بیش از ۵۰۰ اثر تاریخی و با حدود ۲۶۸ هزار نفر جمعیت در ۱۲۷ کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی قرار دارد.

  • منبع خبر : ایرنا