افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت حبوبات در تبریز/ رمضان ۹۹ با سفره‌های کوچک و خالی!
افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت حبوبات در تبریز/ رمضان ۹۹ با سفره‌های کوچک و خالی!
اگر وارد فروشگاه شدید و دیدید قیمت هر کیلو لوبیا و لپه و نخود و.. 25 هزار تومان است و با قیمت برنج دم سیاه ایرانی برابری می‌کند تعجب نکنید.

اقتصادی شمس: طی ماه‌های اخیر دولت‌مردان بارها در قاب تلویزیون ظاهر شده و عنوان کرده‌اند در ماه مبارک رمضان ضمن تامین نیازهای ضروری مردم با تشدید کنترل و نظارت از افزایش نامتعارف قیمت‌ها جلوگیری می‌شود. آخرین‌بار همین این جمله را رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت.

گشت و گذار در بازار و مراکز خرید نشان می‌دهد مسئولان وعده‌ی سرخمن نداده‌اند و اتفاقاً اقلام مورد نیاز مردم اعم از برنج، روغن، حبوبات و… به وفور یافت می‌شود اما مسئله نه در انبوه کالا بلکه در قیمت‌های نامتعارف و افزایش ۱۰۰ درصدی آن نسبت به دو ماه اخیر است.

مشاهدات میدانی خبرنگار شمس نشان می‌دهد لوبیای قیمت لوبیای ۱۲ هزار تومانی به ۲۵ هزار تومان افزایش یافته است و در کمال تعجب برای هر کیلو لپه ۲۳ هزار تومان و برای نخود ۲۴ هزار تومان قیمت زده‌اند و نرخ هر کیلو برنج نیز در برندهای مختلف هند، پاکستان و ایرانی ۵ هزار تا ۱۱ هزار تومان افزایش یافته است.

با این قیمت‌ها نه‌تنها قشر ضعیف جامعه زیر چرخ‌های فقر له می‌شوند بلکه سفره‌ی اقشار متوسط به بالا جامعه نیز کوچک‌تر می‌گردد و دایره‌ی فقر و نداری بزرگ‌تر می‌شود.

در شرایط کرونایی و درحالی که مشاغل آزاد معیشت‌شان را آسیب دیده می‌بینند و حقوق کارگران نیز افزایش قابل توجهی نیافته است، با این قیمت‌ها و سایر هزینه‌ها بعید به نظر می‌رسد درآمد سرپرستان خانوار کفاف ۱۰ روز هزینه‌هایشان را در ماه دهد.

انتهای پیام/