افزایش کرایه تاکسی‌ها در تبریز بازهم بلاتکلیف ماند
افزایش کرایه تاکسی‌ها در تبریز بازهم بلاتکلیف ماند
شورانشینان هفته‌های قبل افزایش 25 درصدی کرایه تاکسی‌ها تصویب کردند اما این افزایش نرخ با مخالف فرمانداری تبریز مواجه شده است.

به گزارش شمس، جلسه شورای شهر تبریز صبح امروز برگزار شد و یکی از مهمترین مسائلی که شورانشینان به بررسی آن پرداختند افزایش کرایه تاکسی‌ها بود.

فریدون بابایی‌اقدم با بیان اینکه کرایه تاکسی‌ها در برخی مسیرها تا ۱۰۰ افزایش یافته است، گفت: با این وضعیت و مشخص نبودن دقیق کرایه‌ها نیز بلاتکلیفی میان مسافران و رانندگان حاکم شده است.

وی ادامه داد: گفته بودم فرمانداری تبریز افزایش ۲۵ درصدی کرایه‌ها را قبول نمی‌کند و لایحه به شورا بازگردانده می‌شود اما باز هم وقت جلسه را به همین دلیل می‌گیریم.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی با اشاره به کاهش مسافران تاکسی به دلیل افزایش تاکسی‌های اینترنتی تشریح کرد: درآمد تاکسی‌داران به همین دلیل کاهش یافته اما راه حمایت از رانندگان تاکسی افزایش کرایه و فشاراقتصادی به سایر اقشار نیست.

 عبدالله تقی‌پور نیز در این باره گفت: سالهای قبل نرخ کرایه مصوب توسط شورا در میادین اصلی شهر نصب می‌شد اما عملا هیچکدام از نرخ‌ها طبق مصوبه شورا اخذ نمی‌شد و بین مصوبات شورا و عمل تفاوت وجود داشت.

وی ادامه داد: اگر بتوانیم امسال قیمت‌های واقعی را اعمال کنیم از سال‌های بعد به راحتی می‌توان با توجه به تورم های موجود نسبت به افزایش نرخ کرایه تاکسی‌ها اقدام شود.

معاون حمل و نقل و‌ترافیک شهرداری تبریز  نیز در این جلسه تشریح کرد: پیرو‌مصوبه شورای اسلامی طبق اعلام هیئت تطبیق، برای رند کردن قیمت های مصوب مصوبه قرار بود به شورا ارجاع شود اما ظاهرا بعدا نظر هیئت تطبیق عوض شده است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۹۰۰ دستگاه از تاکسی ها بصورت آزمایشی به دستگاه کارتخوان مجهز شده اند و تا پایان تیر ماه تمام تاکسی ها به کارتخوان مجهز خواهند شد.

یوسفی اضافه کرد: پیشنهاد این است که بعد از رند شدن قیمت ها بر مصوبه شورا تاکید شود.

سونیا اندیش با انتقاد از وضعیت کرایه تاکسی‌ها گفت: بدعت غلطی در تبریز گذاشته شده و نرخ کرایه مصوبه شورا و درج شده در تابلوها دریافت نمی‌شود.

وی ادامه داد: شورای شهر امسال ۲۵ درصد نرخ کرایه تاکسی را افزایش داده است، از سوی دیگر متوسط نرخ تورم سال گذشته ۳۰ درصد بود و تعدادی از لوازم یدکی خودروها افزایش سه و چهار برابری قیمت داشته است.

نائب رئیس شورا خواستار تلاش بیشتر سازمان تاکسیرانی برای ساماندهی وضعیت تاکسی‌های تبریز شد و افزود: تاکسیرانی با راه‌اندازی خطوط مختلف، آشتفتگی وضعیت تاکسی‌ها در چهارراه‌ها را سر و سامان دهد.

وی خاطرنشان کرد: دستفروشان به کارت خوان مجهز هستند ولی تاکسی‌های تبریز کارت‌خوان ندارند، چرا تنها ۹۰۰ دستگاه تاکسی به کارت خوان مجهز شده است؟ چرا طرحی که در تمامی شهرها جواب داده در تبریز به صورت آزمایشی اجرا می‌شود.

اندیش از عملکرد سازمان تاکسیرانی تبریز انتقاد کرد و گفت: مسئولان این سازمان در جلسات کمیسیون‌ها نیز حضور نمی‌یابند.

شهرام دبیری،  عضو شورا نیز در ادامه این جلسه با تاکید بر اینکه از نظر قانونی نظر هیئت تطبیق درست است و مصوبه شورا نیز از نظر عملی صحیح است، گفت: اگر تاکسیرانی توان کنترل قیمت ها و نظارت کافی دارد ، قیمت ها را کاهش دهیم و یارانه ای به رانندگان پرداخت شود در غیر اینصورت بر نرخ مصوب پافشاری شود.

گفتنی است؛اعضای شورای شهر تبریز بر مصوبه «افرایش ۲۵ درصدی نرخ کرایه تاکسی‌ها» پافشاری کردند.