افزایش سرانه مصرف گوشت مرغ در استان به دلیل افزایش قیمت گوشت قرمز/ نمی‌توان باغدار را از فروش درختان منع کرد
افزایش سرانه مصرف گوشت مرغ در استان به دلیل افزایش قیمت گوشت قرمز/ نمی‌توان باغدار را از فروش درختان منع کرد
فتحی گفت: به دلیل افزایش قیمت گوشت قرمز سرانه مصرف مرغ از 20 به 29 کیلوگرم در استان رسیده است.

به گزارش شمس، اکبر فتحی در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به شروع هفته جهاد کشاورزی با شعار رونق تولید همراه با امنیت غذایی اظهار داشت: این نهاد به عنوان یکی از اولین سازمان‌های تشکیل یافته بعد از انقلاب اسلامی توانست در ماموریتی که در راستای محرومیت زدایی تعریف شده بود بسیار موقق عمل کند و در استان ما نیز توسعه کالبدی روستاها و زیرساخت‌های عمرانی مانند برق، آب و شبکه بهداشت توسط جهاد کشاورزی به خوبی انجام شد.

وی با اشاره به تلاش‌های جهاد کشاورزی عنوان کرد: به عنوان مثال هنر مدیریت کانونهای طغیان ملخ از استان اردبیل به آذربایجان توسط جهاد کشاورزی صورت گرفت و هم‌اکنون نیز همکاران ما در مرز اصلاندوز برای کنترل بیشتر مستقر هستند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی با اشاره به بهره‌برداری از ۹۷ پروژه با اعتبار ۱۲۵ میلیارد تومان در هفته جهاد کشاورزی گفت: از جمله این طرح‌ها مربوط به شهرستان‌های سراب و خداآفرین می‌باشد که زمینه اشتغال ۵ هزار نفر را ایجاد خواهد کرد.

وی افزود: یکی از وظایف سازمان جهاد کشاورزی در سالهای اخیر ایجاد امنیت پایدار غذایی است که با نظر به محدودیت منابع آب و خاک در آذربایجان‌شرقی به دلیل وجود دریاچه ارومیه این امنیت را نمی‌توان از طریق توسعه کشت ایجاد کرد بلکه باید با استفاده از دانش‌های نوین میزان بهره‌وری را افزایش داد.

فتحی با بیان اینکه تولید محصولات کشاورزی در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶، پنج درصد افزایش یافته است، گفت: به عنوان مثال در تولید گندم در سال ۹۶ بیش از ۳۰۰ هزار تن تولید داشته‌ایم که این میزان در سال ۹۷ به بیش از ۸۰۰ هزار تن رسید و پیش‌بینی می‌شود که در سال ۹۸ بیش از ۷۰۰ هزار تن تولید گندم داشته باشیم.

وی توسعه بخش گلخانه‌ای در استان را یکی دیگر از اهداف جهاد کشاورزی استان دانست و ابراز داشت: در حال حاضر ۱۶۵ هکتار گلخانه در استان وجود دارد که پیش‌بینی می‌شود امسال به ۳۶۵ هکتار برسد که از منظر هکتار گلخانه موجود در کشور مقام دوم را دارا هستیم.

رئیس جهاد کشاورزی استان با اشاره به خسارات ۱۲۰۰ میلیاردی سرما به باغات استان گفت: خسارات باغات کشاورزی از طرف جهاد کشاورزی پرداخت می‌شود اما اندکی در واریز این مبالغ از صندوق توسعه تاخیر وجود دارد که همین مساله مشکلاتی را به وجود می آورد.

وی توسعه فرهنگ بیمه محصولات کشاورزی را ضروری خواند و تاکید کرد: برای خسارات سیل سال جاری دولت ۳۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض به جهاد کشاورزی استان پرداخت کرده اما همچنان نیازمند فرهنگ‌سازی در جهت بیمه محصولات کشاورزی هستیم.

فتحی در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به قطع درختان جنگل‌های ارسباران تشریح کرد: قطع اشجار ارسباران به صورت گسترده وجود ندارد و برخی درختان توسط اهالی منطقه و به صورت محدود قطع شده است البته برخورد دستگاه قضایی با قاچاقچیان درخت شدت و سرعت یافته است.

وی با بیان اینکه قطع درختان در سراسر سال در منطقه ارسباران ممنوع است، عنوان کرد: درختانی که حمل می‌شود مربوط به باغات است و نمی‌توان به باغداران دستور داد که درختان باغی خودشان را قطع نکنند البته باید توجه داشت که بخشی از این درختان به صورت مزروعی برای مصارف صنعتی کاشته شده بودند.

این مقام مسئول حفظ جنگل‌های ارسباران را امری مقدس دانست و تاکید کرد: احیای مراتعی که به خاطر معدن‌سازی و اکتشافات از بین رفته است از جمله اولویت‌های ماست اما اقدامات جهاد برای به عنوان مثال طلای معدن اندریان از طریق منابع طبیعی است.

وی افزود: در موضوع اکتشافات معادن شرکت‌ها مبلغی به حساب خزانه واریز می‌کنند که باید به حساب منابع طبیعی برای احیای درختان واریز شود که متاسفانه این اتفاق رخ نمی‌دهد.

فتحی در خصوص تغییر کاربری اراضی کشاورزی نیز گفت: تغییر کاربری در برخی مناطق صورت گرفته است چون جایی به جز اراضی کشاورزی برای صنایع وجود ندارد اما وقتی که برخورد قضایی صورت می‌گیرد اسم جهاد کشاورزی “خانه خراب کن” می‌شود.

وی ادامه داد: ویلاسازی در مناطق صوفیان و هربی از گذشته وجود دارد و برخی با مجوز و برخی بدون مجوز هستند اما برای ۸۵ درصد ویلاهای بدون مجوز طرح دعوا شده است.

رئیس جهاد کشاورزی استان با اشاره به تامین نهاده‌های دامی به صورت استانی یادآور شد: در ۶ ماهه سال ۹۷ بابت تامین نهاده‌های دامی به مشکل برخوردیم اما خوشبختانه امسال تامین نهاد دامی با شناسایی مرغداران و دامداران از طریق استان صورت می‌گیرد و دیگر مشکلی بابت نهاده‌های دامی و تامین آن وجود ندارد.

وی درباره شیوع بیماری آنفولانزای حاد پرندگان تصریح کرد: در خصوص بیماریهای دام و طیور در سال ۹۷ علی‌رغم پیش‌بینی آنفولانزای فوق حاد در آذربایجان‌شرقی و اصفهان با مراقبت و قرنطینه‌ها تقریبا سال بی دغدغه سپری کردیم.

فتحی در بخش دیگری از سخنانش در خصوص استفاده از سوم و آفات در بخش کشاورزی عنوان کرد: سموم در کشاورزی باید به قدری استفاده شود که مقدار باقی مانده در محصول از حد معینی بالاتر نرود اما در استان حتی در بخش کود یک سوم نیاز را به محصولات می‌دهیم که اگرچه عملکرد را کاهش می‌دهد اما محصولات سالمتری تولید می‌شود.

وی در پایان با اشاره به سرانه مصرف گوشت مرغ در آذربایجان‌شرقی خاطر نشان کرد: به دلیل افزایش قیمت گوشت قرمز سرانه مصرف گوشت مرغ برای هر نفر در سال ۹۷ به ۲۹ کیلوگرم رسید در حالیکه این عدد در سال ۹۶، بیست کیلوگرم بود.